مجموعه هشت جلدی «اصطلاح‌ نامه فقه» منتشر شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازمهر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهادی یعقوب نژاد، سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با اعلام خبر انتشار «اصطلاح‌ نامه فقه» از سوی  پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، گفت: تدوین اصطلاح نامه جامع علوم اسلامی یکی از مأموریت‌های ویژه‌ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در جهت توانمند سازی علوم اسلامی است که بر عهده پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی گذاشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهر,

وی در ادامه افزود: این پژوهشکده قبل از شروع به تدوین اصطلاح نامه در شاخه‌های علوم اسلامی اقدام به تعریف حوزه مأموریت خود (تعریف و تبیین محدوده علوم اسلامی) نمود. چرا که تعیین مصداق علوم اسلامی با توجه به اینکه برخی از آنها دارای سابقه قبل از اسلام بوده، کاری دشوار است.

,

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تصریح کرد: بدیهی است توانمند سازی علوم اسلامی متوقف بر تدوین اصطلاح نامه در همه حوزه‌هایی است که به نوعی دین اسلام و متفکران اسلامی در شکل گیری، توسعه و تعمیق آن نقش داشته اند. لذا پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تدوین اصطلاح نامه در حوزه‌های علوم اسلامی و حوزه‌های وابسته را در محدوده مأموریت خود قرار داد.

,

معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد ارزش‌های افزوده اصطلاح‌نامه بیان داشت: در اصطلاح‌نامه‌ها، مفاهیم علمی در فرم اصطلاحات نمایان می‌شوند؛ که میان آنها در رشته‌های علمی روابطی منطقی و نظام‌مند وجود دارد و نهایتاً به ترسیم درختواره علوم کمک می‌کنند.

,

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، ضمن توضیحاتی جدیدترین اثر مکتوب این پژوهشکده را توصیف کرد و گفت: علم فقه با پیشینه‌ای به درازای ظهور اسلام و قرآن، گسترده‌ترین علم اسلامی است، دانش مدوّن فقه شیعی از غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز می‌شود. آنچه از اندیشمندان اسلامی به ما رسیده است، آثار فاخر، متعدد و متکثر است و تاکنون بیش از هزاران منبع فقهی شناسایی شده است. نگاه کلان به فقه از زاویه طبقه‌بندی مصطلاحات، تقسیمات پیشینی و پسینی و جز آن موضوعی باید در فرمی از قبل طراحی شده با اصولی مشخص و قابل انعطاف، ترسیم و ارائه گردد.

,

یعقوب نژاد، با بیان اینکه این تنظیم و ارائه را اصطلاح نامه فقه بر عهده گرفته گفت: اصطلاح‌نامه فقه؛ دستاوردها، کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارد و در صورتی که با مستندات همراه شود؛ فوائد دیگری را به صورت ارزش افزوده خواهد داشت مانند: نشان دادن داد و ستد فقه با علوم دیگر؛ به دست دادن زمینه بررسی‌ها و کنکاش‌ها در بحث‌های ناشده فقهی از طریق ارائه کارهای انجام یافته و بحث‌های متورم شده؛ گشودن بررسی درباره مباحث نو و راههای نرفته و همچنین ملاک‌های مختلف تبویب و تقسیم بندی فقه، وجه ارتباط فقه با علومی مانند حقوق و سرانجام؛ اصلاح و طرح‏‌ریزی بهتر و معماری دقیق‌تر برای فقه با بررسی و مرور گزارش مستند و تحلیلی از واقعیت موجود در فقه کلان و کلان فقه از طریق آماده کردن پایگاه‌های تخصصی فقهی مبتنی بر اصطلاح نامه فقه؛ بازنگری در منابع فقه، منابع استنباط، معرفی فقها و کتاب‌های علمی ارائه شده در دوره‌های فقه؛ بازرسی تقسیمات درونی فقه؛ و جز آن.

,

عضو شواری علمی گروه پژوهشی تدوین سازمان‌های دانش در پایان گفت: طرح تدوین اصطلاح نامه فقه از سال ۱۳۷۸ آغاز و با توجه به گستردگی منابع فقهی در این مرحله ۵۰۰ عنوان از میان کتب فقهی با مشورت اساتید برجسته در این رشته برگزیده شد و پس از طی مراحل تحقیق که عبارتند از: منبع گزینی، ارزش گذاری و درجه بندی آنها، تحقیق و استخراج اصطلاحات، ایجاد روابط بین اصطلاحات، بازنگری و اصلاحات لازم، بررسی و تصویب نهایی؛ این موارد به دست آمد: تعداد کل واژه‌ها: ۵۱۴۹۵، تعداد واژه‌های راس: ۱۲، تعداد واژه‌های مرجح ۴۲۰۳۲، تعداد واژه‌های نامرجح ۹۳۹۰، تعداد واژه‌های اعم ۸۲۳۳، تعداد واژه‌های وابسته ۳۷۲۳۵ و تعداد واژه‌های اخص ۴۱۸۰۹.

,

قابل ذکر است، این مجموعه هشت جلدی پس از سال‌ها تلاش علمی مجموعه‌ای از فضلای اندیشمند و راهنمایی و مشاوره اساتید برجسته حوزه‌های علمیه در سال ۱۳۹۷ توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده که هم اکنون در دسترس محققان و علاقه مندان است.

,

انتهای پیام /

]
محمد هادی یعقوب نژاد از انتشار مجموعه هشت جلدی «اصطلاح‌ نامه فقه» از سوی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی خبر داد.