معارف اهل بیت(ع) به شکل صحیح به خارج از مرز‌ها صادر نمی‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس و جمعی از مدیران پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی با آیت‌الله شهرستانی نماینده مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این جلسه آیت‌الله شهرستانی پس از گزارش ریاست پژوهشکده با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران، اکثر مراکز علمی و دانشگاه‌های دنیا در صدد شناخت این پدیده (انقلاب اسلامی) بودند، گفت: حتی در اکثر دانشگاه‌ها کرسی‌های شیعه‌شناسی راه افتاد، اما متأسفانه حضور شیعیان در این مراکز بسیار اندک بود و اکثر کرسی‌ها را غیر شیعیان بر عهده گرفتند.

,

وی افزود: شیعه‌شناسی‌ که در دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، عمدتاً شیعه‌شناسی اسماعیلیه است و معارف اهل بیت (ع) به ندرت به شکل صحیح به خارج از مرزها صادر می‌شود.

,

حضور ما در صحنه بین‌الملل بسیار کمرنگ است

,

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با اشاره به اینکه باید این احساس در ما ایجاد شود که حضور ما در صحنه بین‌الملل بسیار کمرنگ است، اظهار داشت: اگر مقداری حضور و حرکت داشته باشیم درک می‌کنیم که به چه مقداری دنیا تشنه معارف اهل بیت (ع) می‌باشد. متأسفانه متولیان امر نه تنها این موضوع مهم را نمی‌دانند بلکه درک هم نمی‌کنند و حتی شعارهایی می‌دهند که به ضرر اسلام است.

,

وی ادامه داد: اگر با چشم بصیرت دنیا را مشاهده کنیم، قضاوت بهتری خواهیم داشت. این پژوهشکده «عروه الوثقی» و امثال آن می‌توانند کارهای بزرگی در دنیا انجام دهند، به شرط آنکه تکیه بر معارف اهل بیت (ع) داشته باشند.

,

, ,

مدیر مجموعه مؤسسات آل البیت یکی از مهم‌ترین لوازم صدور معارف اهل بیت (ع) به دنیا را زبان‌دانی و جهان‌شناسی عنوان کرد و گفت: این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که بدانیم هر کاری آسیبی دارد، اما فوایدی که این راه به همراه خود دارد، در مقابل آسیب‌ها بسیار با ارزش است. تألیف و تحقیق و ترجمه به زبان انگلیسی و عربی خوب است، ولی این تمام راه نیست بلکه نباید از زبان‌های دیگر غافل شد.

,

رویکرد پژوهشکده با نگاه بین‌المللی و بر اساس نیاز روز این عرصه

,

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروه الوثقی به عملکرد چند ساله پژوهشکده عروةالوثقی اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت‌های این پژوهشکده آن است که از موازی کاری به دور است.

,

وی با بیان اینکه مدیران این پژوهشکده در کنار فضل حوزوی و دانشگاهی، مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی و مبلغ بین‌المللی هستند، افزود: بسیاری از کتاب‌هایی که در این پژوهشکده تألیف می شود با نگاه و بر اساس نیاز بین‌المللی تدوین می‌شود.

,

حجت‌الاسلام مختاری اظهار داشت: تربیت طلاب عالم و زبان‌دان بین المللی از دغدغه‌های مسئولان این پژوهشکده به شمار می‌رود. با تأسیس شعبه‌ای در تهران و سایر استان‌ها قصد داریم استعدادهای بین‌المللی را شناسایی و جهت انتقال معارف ناب اهل بیت آن‌ها را تعلیم دهیم.

,

درخواست تألیف کتبی در رابطه با شناخت اسلام و اخلاق پزشکی از منظر اسلام

,

وی با بیان اینکه سفرهای فرامرزی باعث شناسایی نقاط خلاء می‌شود، ادامه داد: در سفرهای فرامرزی و ملاقات با روسای دانشگاه‌های بین‌المللی درخواست تألیف کتبی در رابطه با شناخت اسلام و اخلاق پزشکی از منظر اسلام از این پژوهشکده شده است.

,

حجت‌الاسلام محمدرضا پی‌سپار مسئول طرح دائرةالمعارف اسلام به زبان انگلیسی پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی نیز در این جلسه در باره چیستی و چگونگی طرح دائرةالمعارف گزارشی ارائه داد و  با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال کار تبلیغی در خارج از کشور به این نتیجه رسیده است که فعالیت‌های معارفی و تبلیغی شیعیان کمتر است و خلأهایی وجود دارد، گفت: مهمترین راه انتقال معارف شیعه به جهان تدوین دائرةالمعارف‌های متعدد در موضوعات مختلف است.

,

وی افزود: دائرةالمعارف‌های اسلامی که در دنیا وجود دارد و حتی در دانشگاه‌های مختلف به عنوان مرجع معرفی می‌شود، غالباً با ادبیات سنگین و توسط غیر شیعیان و غیر مسلمانان تدوین شده است. مزیت دائرة المعارفی که در این پژوهشکده در حال نگارش است آن است که برای نوجوانان و به زبان و ادبیات آن‌ها تألیف می‌شود.

,

منبع :فارس

,

انتهای پیام/

]
نماینده آیت‌الله سیستانی بااشاره به مهم‌ترین لوازم صدور معارف اهل بیت (ع) به دنیا گفت: شیعه‌شناسی‌ که در دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، عمدتاً شیعه‌شناسی اسماعیلیه است و معارف اهل بیت (ع) به ندرت به شکل صحیح به خارج از مرزها صادر می‌شود.