به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفتههای گذشته کتاب جدیدی از آلن بدیو با ترجمه فواد حبیبی و کمال خالقپناه به دوستدارن فلسفه توسط نشر نی عرضه شد. در گذشته هر سه فصل این کتاب توسط مترجمانی دیگر به فارسی برگردانده شدهاند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,اما جدایی از تجربه ترجمهای متفاوت گردآوری این سه گفتار و نیز افزودن دو پیوست که مصاحبههایی با آلن بدیو در جهت فهم بهتر موضوع است، با اثری مستقل و جذاب روبرویم. البته از این افزودهها نباید پیشگفتار عالی مترجم انگلیسی کتاب «برونو بوستیلز» را از یاد برد.
,کتاب از یک پیشگفتار، سه سخنرانی بدیو در میانه سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و دو مصاحبه با وی تشکیل است. بحث اصلی کتاب را میتوان همچون گفتار ابتدایی آن حول محور روابط فلسفه و سیاست که از مباحث اصلی بدیو است برشمارد. در ادامه نوشته، ابتدا به برخی از جنبههای نظری فلسفه بدیو و مفاهیمی چون رخداد، سوژه و حقیقت در بستر هستیشناسی ریاضیاتی خواهم پرداخت و در نهایت مروری بر سه فصل اصلی کتاب خواهم داشت.
,با نگاه به پروژه فلسفی آلن بدیو درمیابیم که سوال اصلی وی ارائه یک پاسخ عقلانی برای امکان تغییر جهان در وضعیت معاصر است. در واقع بدیو خود را وامدار آن تفکر از «کمونیسم» میداند، که برآن است اندیشهی کمونیستی را دوباره در ساحت گفتمان اجتماعی و نزاعهای سیاسی زنده کند.
,بدیو در فصل نخست کتاب فلسفه برای مبارزان با عنوان (رابطهی پر رمز و راز فلسفه و سیاست)، بر این باور است که آینده فلسفه در بیرون از تاریخ فلسفه رخ میدهد. وی با ارجاع به جملهای از آلتوسر که ظهور مارکسیسم را بر دو عامل اساسی یعنی (ماتریالیسم تاریخی) و (ماتریالیسم دیالکتیک) میداند، معتقد است در تمام تاریخ فلسفه ظهور مکاتب و اندیشهها به نوعی در خارج از مرزهای آن رخدادهاند و بعدها به عنوانی از تاریخ فلسفه وارد شدهاند. «همانگونه که فلسفه افلاطون با ریاضیات به صحنه آمد و فلسفهی کانت با فیزیک نیوتنی». برای بدیو شروط به ظهور آمدن فلسفه نه در خود فلسفه بلکه در رخدادهای ست که در چهار ساحت سیاست، علم، هنر، و عشق رخ میدهند. وی در این فصل با ارجاع به هگل، فلسفه را اندیشهی میداند که در پایان روز و در شبهنگام همچون پرندهی دانایی- جغد مینروا- پا به عرصه میگذارد. آنگاه که روز به سرآمده و تمامی اتفاقات افتادهاند، فیلسوف در بستر خود با چشمی نیمهباز شاهد ماجراهای روز است و شبهنگام فلسفهی خود را طرح افکنی میکند. اما خود بدیو براین موضع است که فلسفه باید «یک گام بیشتر بردارد»(ص۲۶). بدون شک برداشتن گامی متفاوت در فلسفه، خود نیز ایدهی فلسفی است که همچون ایدهی پایان فلسفه و ظهور تفکری نو در فلاسفهی قبل از بدیو نیز حضور دارد. از این رو وی کار خود را نیز ماننده فلاسفهی پیشین، بازی کردن در میدان نظری فلسفه میداند و به عبارتی معتقد است تکرار بازی گذشته در فلسفه است، اما تکراری خلاقانه.
,فصل نخست کتاب با عنوان «رابطهی پر رمز و راز فلسفه و سیاست» ،دیو در فصل کوتاه دوم با عنوان «فیگور سرباز» فصل سوم کتاب با عنوان «سیاست به مثابه دیالکتیکی غیر بیانگر» متن سخنرانی بدیو در همایش سال ۲۰۰۵ در انجمن برکبک لندن است.
,فصل اول با عنوان «فلسفه برای مبارزان» رابطه پر رمز و راز فلسفه و سیاست با ترجمه «صالح نجفی» و «محسن ملکی»، فصل دوم با عنوان«فیگور سرباز» با ترجمه «علی جمشیدی» (انتشار یافته در اکتبر ۲۰۱۷) و فصل سوم که مترجمان کتاب در پانویس بدان اشاره کردهاند توسط مجتبی گلمحمدی با عنوان« سیاست: دیالکتیک غیر بیانگر» ترجمه و در کتاب آلن بدیو (۱۳۸۸)نشر فرهنگ صبا چاپ شده است.
,کتاب «فلسفه برا ی مبارزان» اثر آلن بدیو با ترجمه «فواد حبیبی» و «کمال خالقپناه» در ۱۱۶ صفحه به قیمت ۱۴۰ هزار ریال از سوی نشر نی منتشر شده است.
,منبع:مهر
,انتهای پیام/
]