حمام شیخ بهایی ازنظر استحکام در وضعیت تثبیت‌شده‌ای قرار دارد/ آخرین مرمت‌ها پس از تصمیم گیری پیرامون تعیین کاربری این بنای تاریخی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه تخریب حمام شیخ بهایی صحت ندارد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته اقداماتی همچون ثبت ملی و تغییر تملک از شخصی به دولتی این حمام را انجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: حدود ۱۰ ها نفر حق مالکیت بر حمام شیخ بهایی داشتند که از سال‌های ۸۵ و ۸۶ میراث فرهنگی شروع به تغییر تملک آن و از افرادی که حق مالکیت داشتند خریداری کرد.

,

وی افزود: حتی اخیراً هزینه چندین نفر را پرداخت کردیم و اکنون حمام شیخ بهایی در تملک دولت است، چندین مرحله اقدامات مرمتی بر روی حمام داشتیم و بام و دیواره‌ها، بنیان بنا را مرمت کردیم.

,

اللهیاری بابیان اینکه این بنا ازنظر استحکام در وضعیت کاملاً تثبیت‌شده‌ای قرار دارد و هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: مسئله مهم برای استفاده از این حمام تعریف کاربری است که پس از تعریف کاربری آن سایر اقدامات مرمتی مانند نازک‌کاری، تزئینات و ... باید انجام شود.

,

وی ادامه داد: پس از تکمیل مراحل مرمتی حمام شیخ بهایی در قالب یک مجموعه‌ای که قابل‌نمایش و بازدید برای گردشگران خواهد بود، تبدیل می شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با توضیح اینکه این اقدامات در دستور کار ما قرارگرفته است و در سال‌های اخیر چندین طرح مطالعاتی مشابه داشتیم، بیان کرد: طرح مرمت این حمام آماده‌شده و برخی از کاربری‌ها بر آن پیش‌بینی‌شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: همین امسال یک طرح داشتیم و مشاوری برای حمام شیخ بهایی گرفتیم و مطالعاتی را پیرامون حمام و بافت آن انجام داده است و برنامه‌ریزی‌شده که چه اقداماتی بر روی آن انجام گیرد که پس تعریف کاربری نهایی انجام می‌شود.

,

اللهیاری بابیان اینکه این بنا از طرفی معماری زیبا دارد و مانند خیلی دیگر از بناهای تاریخی است که باید قدر آن را بدانیم، تأکید کرد: علت دیگر مهم بودن این بنا شخصیت شیخ بهایی و جایگاهی که ایشان دارند، باید یک کاربری که در شان این فرد تعریف شود.

,

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پیشنهاد‌هایی برای این حمام داشته‌اند اما برای کاربری این بنای تاریخی باید در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بابیان اینکه این حمام در اولویت‌های میراث استان قرارگرفته است که پس از برنامه نهایی مشاوره برای تعیین کاربری اقدام می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهادهایی برای موزه‌های شیخ بهایی، هنر و صنایع‌دستی، مردم‌شناسی و ... وجود دارند.

,

وی با تأکید بر اینکه حمام ازنظر ساختمان هیچ مشکلی ندارد و وضعیت کاملاً تثبیت‌شده‌ای دارد، گفت: ممکن است حمام شیخ بهایی در حال حاضر ازنظر ظاهری برای بازدید امکان‌پذیر نباشد اما این ساختمان ازنظر فنی مشکلی ندارد؛ این حمام از یک ملکی که مالک داشته و متروک بوده به ملکی که در تملک دولت است تبدیل شده است.

,

انتهای پیام/

]
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بابیان اینکه آخرین مرمت‌های پس از تعیین کاربری این بنای تاریخی انجام می‌شود، گفت: پس از تکمیل مراحل مرمتی، این حمام در قالب یک مجموعه‌ای که قابل‌نمایش و بازدید برای گردشگران خواهد بود، بازگشایی می شود.