نخستین محموله تجهیزات خارجی طرح پتروشیمی به زنجان رسید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مدیری مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در گفت وگو با خبرنگار موج رسا; با اعلام این خبر اظهار کرد: نگله اول، نوزدهم دی‌ماه گذشته، دومین نگله و آخرین نگله در تاریخ ماه جاری به انبار پتروشیمی زنجان وارد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی مجموع وزن این نگله‌ها را بیش از 165 تن اعلام و بیان کرد: این نگله‌ها همزمان در بندرعباس از کشتی تخلیه شدند ولی تفاوت در ابعاد و وزن این نگله‌ها، حمل آن‌ها را به محل کارخانه با تجهیزات باربری، سرعت‌ و زمان‌های مختلف ناگزیر کرد.

,

مدیری با اعلام این‌که «برای ساخت این دستگاه‌ها و قطعات باقی مانده، تاکنون در مجموع  14 میلیون یورو به شرکت زیمنس آلمان پرداخت شده»، گفت: مبلغ 4.1 میلیون یورو به عنوان پیش‌پرداخت در سال 1388 پرداخت شده بود.

,

وی ابراز کرد: به دلیل عدم تامین منابع مالی و همچنین تحریم‌های وقت، با وجود اتمام ساخت دستگاه‌ها توسط شرکت زیمنس، امکان تسویه فراهم نشده بود که با تغییر در ترکیب سهام‌داری و مدیریت شرکت، مذاکرات جدیدی با طرف آلمانی صورت گرفت تا قرارداد بازنویسی و احیا شود و نهایتاً با گشایش نخستین اعتبار اسنادی در آبان ماه، تجهیزات بلافاصله به مقصد ایران بارگیری شد.

,

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت: بر اساس مجوز دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمتر از 50 درصد منابع سرمایه­گذاری طرح، صرف سفارش ساخت و خرید تجهیزات از خارج از کشور خواهد شد.

,

شایان ذکر است از پاییز سال 93 و پس از خروج دولت از سهام‌داری پتروشیمی زنجان، طی دو مرحله و از محل آورده سهام‌داران، سرمایه ثبتی شرکت با بیش از شش برابر افزایش به 350 میلیارد تومان رسیده است.

,

آبان‌ماه گذشته نیز نخستین گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ 157 میلیون یورو (مرکب از 125 میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی و 32 میلیون یورو تامین‌شده توسط سهام‌داران) انجام شد و مشکل تامین منابع ارزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه 600 میلیون یورویی مرتفع شد.

,

شرکت صنایع پتروشیمی زنجان دو ماه قبل نیز برای به حداقل رساندن اثرات منفی تحریم‌ها نام خود را بدون تغییر در ماموریت‌های شرکت به «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» تغییر داد.

,

انتهای پیام/

]
با تخلیه نخستین محموله تجهیزات وارداتی پتروشیمی زنجان از آلمان، گام مهم دیگری در احیای این طرح برداشته شد.