سبک زندگی قرآنی رفتار انسان‌ها را با تقوا کنترل می‌کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا بام‌افکن در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این مطلب که مهمترین مسأله قرآن تعریف انسان با تمام حقایق و ویژگی‌هایش است اظهار کرد: خداوند انسان را آفریده و تعریف و نگاه دقیقی از ذات انسان در قرآن ارائه داده است. ما تمام ذات خود را نمی‌دانیم اما خداوند در قرآن کریم هدف و ذات انسان را بیان می‌کند و در قرآن مبدا و معاد اهمیت ویژه‌ای دارد. در هیچ مذهبی این چنین نمی‌بینیم که برای مبدا و معاد و شخصیت انسان آیات و روایاتی ارزشمند تبیین شده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: برای بررسی این که چگونه می‌توانیم از قرآن در زندگی خود بهره ببریم باید تک تک آیات را تفسیر و بررسی کنیم. خداوند برای انسان غیر از ظرفیت ظاهری، ظرفیت باطنی نیز در نظر گرفته است و در باطن حیات، قلب و روح انسان اهمیت ویژه‌ای دارد.
,
 
,
این کارشناس و خطیب دینی ادامه داد: خداوند برای درون انسان قوایی قرار داده است. امور معنوی همچون عالم ملکوت را به حضرت محمد (ص) نشان داده است و ملکوت عالم در دست خداوند است. همچنین خداوند از مفاهیمی همچون لفظ غیب استفاده می‌کند و این غیب با قوای باطنی انسان درک می‌شود. این یکی از مواردی است که در آیات قرآنی وجود دارد و می‌تواند در پیشبرد زندگی انسان به سمت تعالی مفید باشد چرا که با تدبر در این آیات متوجه می‌شویم که عالم فقط به جسم انسان محدود نمی‌شود.
,
 
,
بام افکن تاکید کرد: مساله لقاء الله یکی از مسائلی است که باید از قرآن فرا بگیریم و بدانیم که انسان در نهایت به سوی خداوند باز می‌گردد. در نهج البلاغه، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: " که من با چشم قلب خداوند را شناختم. " تمام موجودات بعد مادی را دارند اما بعد معنوی است که انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند. قوای جسمی در انسان و حیوان وجود دارد اما قوای درونی چیزی است که انسان با باطن خود آن را دریافت می‌کند.
,
 
,
او ادامه داد: این که ما چگونه می‌توانیم قرآن را در سبک زندگی خود ساری و جاری است مطلبی است که خداوند آن را برای ما مشخص کرده است. در سوره «یاسین» راه رسیدن به عبودیت و بندگی برای انسان مشخص شده است و اساس خلقت انسان برای این است که عدل در جهان مهیا شود. سبک زندگی قرآنی متفاوت از زندگی غربی و مادی است. در سبک زندگی قرآنی یعنی انسان خود برای جامعه و رشد و تعالی حرکت کند.
,
 
,
این خطیب دینی در ادامه با ارائه مثالی از سبک زندگی قرآنی و اینکه چگونه می‌توانیم مفاهیم قرآن را در زندگی پیاده کنیم گفت: سبک زندگی قرآنی یعنی زمانی همچون مراسم اربعین که مردم بدون هیچ نظارتی و فقط برای خداوند به میدان می‌آیند. در زندگی اسلامی و دینی، عشق و محبت انسان‌ها از درون زیاد می‌شود و با تقوا رفتارها کنترل می‌شود. اگر بشر این را بفهمند و به سمت آن حرکت کند یعنی این که توانسته مفاهیم قرآن را برای زندگی خود انتخاب کند.
,
 
,
بام‌افکن بیان کرد: در قرآن خداوند نمی‌گوید نماز بخوانید بلکه می‌فرماید اقامه نماز کنید، نمی‌گوید قرائت قرآن کنید بلکه می‌فرماید تدبر در قرآن داشته باشید. این که زندگی ما غربی باشد و نماز بخوانیم این اقامه نماز نیست؛ نماز به پا داشتن و اقامه آن یعنی علاوه بر اینکه در ظاهر نماز را می‌خوانیم باید رذائل اخلاقی همچون حسادت، غیبت، تکبر، فساد و فحشاء و منکر و … را از زندگی خود دور کنیم. ما باید در سبک زندگی اسلامی بدانیم که بندگی چیست و بر اساس آن زندگی کنیم. در تدبر و فهم آیات قرآنی انسان برای زندگی باید دلیل ترک گناه را بداند و پس از آن با عزم راسخ از غفلت تهی شود به سمت ترک گناه حرکت کند. رذائل اخلاقی همچون غرور، خصاصت، حرص، طمع و … که در آیات قرآنی برای انسان آمده است باید شناخته شود و با تدبر در آیات قرآنی باید در صدد از بین بردن آنها باشیم.
,
 
,
انتهای پیام
]
یک خطیب دینی با تاکید بر این موضوع که برای بررسی این که چگونه می‌توانیم از قرآن در زندگی خود بهره ببریم باید تک تک آیات را تفسیر و بررسی کنیم گفت: سبک زندگی قرآنی یعنی زمانی همچون مراسم اربعین که مردم بدون هیچ نظارتی و فقط برای خداوند به میدان می‌آیند. در زندگی اسلامی و دینی، عشق و محبت انسان‌ها از درون زیاد می‌شود و با تقوا رفتارها کنترل می‌شود.