گرمسار، شهرستانی با جاذبه های شگفت انگیز کویری
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، گرمسار از جمله شهرهایی است که جاذبه های شگفت انگیز و منحصر به فرد کویری آن، هر گردشگری را مجذوب می نماید. نوروز بهترین فرصت برای سفر به شهرستان گرمسار و لذت بردن از شگفتی های کویری این منطقه می باشد. با مروری بر جاذبه های گردشگری این شهرستان ما را همراهی کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

جاده سنگفرش

, جاده سنگفرش,

, ,

جاده سنگفرش، جاده‌ای دست ساخته با سنگ‌‌های تراش‌خورده است که در میان پارک ملی کویر در جنوب گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک قرار دارد.

,

این جاده دست ساز بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان – ساری قرار دارد که در دوره صفوی برای سهولت رفت وآمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاقها و نمک زارهای جنوب گرمسار برخورد می نمودند، احداث شد تا کاروانها را از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصول بارش حفظ نماید.

,

روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می‌شود. براساس مطالعات تاریخی، این سنگ‌ها به وسیله شتر از کوه‌های سیاهکوه به محل آورده شده است.

,

کویر ریگ جن

, کویر ریگ جن,

, ,

کویر ریگ جن را یکی از مخوف ترین مناطق ایران می دانند. این منطقه‌ ناشناخته که از آن به‌عنوان مثلث برمودای ایران هم یاد می‌شود، در جنوب شرق گرمسار قرار گرفته است و وسعتی برابر با 3800 کیلومترمربع دارد.

,

افسانه های زیادی در خصوص این کویر بیان می شود که بر رمز و راز آلود بودن این منطقه مخوف افزوده است ولی با این وجود این کویر برای ماجراجویان و افرادی که به دنبال شگفتی و هیجان هستند می تواند بسیار جذاب باشد.

,

تل ماسه‌های فراوان، باتلاق‌های نمکی، شنزارهای روان، پوشش گیاهی بسیار اندک و نبود حیات آنچنانی از جمله ویژگی‌های کویر ریگ جن محسوب می شود.

,

مهم‌ترین مسئله که باید یادآور شویم این است که اگر تابه‌حال کویر نوردی نکرده‌اید و به‌اصطلاح حرفه‌ای نیستید، برای اولین تجربه به‌هیچ‌عنوان ریگ جن را برنگزینید و اگرهم تمایل زیادی برای سفر به این منطقه مرموز را دارید حتما با یک گروه حرفه ای همراه شوید.

,

کوه اژدها

, کوه اژدها,

, ,

یکی از دیدنى ترین و کم نظیرترین کوه‌های ایران کوه اژدها با چین‌خوردگی‌های عجیب زمین‌شناسی است که در ۱۱ کیلومتری غرب مرکز شهرستان گرمسار واقع می باشد.

,

ارتفاع این کوه ۱,۲۶۵ متر است و نوارهای قرمز، قهوه‌ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و درهم تنیده‌اند که یک ساختار خاص را پدید آورده‌اند.

,

چین‌ خوردگی های این کوه بر اثر ترکیب بین سنگ ماسه، شن و سنگ جوش ایجاد شده است.

,

کاروانسرای قصر بهرام

, کاروانسرای قصر بهرام,

, ,

کاروانسرای قصر بهرام  که با نام‌های کاروانسرای شاه عباسی و رباط سیاه‌کوه نیز شناخته شده است در جنوب شهر گرمسار و در محدوده‌ای که اکنون پارک ملی کویر نامیده می‌شود قرار گرفته است.

,

این بنا از آن رو قصر بهرام گور نامیده شده که، به گفته‌ی شکارچیان و مسافران، بهرام پنجم ساسانی (۴۲۱ – ۴۳۸ میلادی) در همین نواحی شکار می‌کرد.

,

زمان ساخت این قصر به درستی مشخص نیست ولی از قرائن چنین به نظر می آید که بنای کنونی بر شالوده یک بنای ویرانه باستانی گذاشته شده است. سفال هایی که از اطراف این بنا به دست آمده به احتمال قوی از دورة تیموری و نشانة آن است که این بنا پیش از صفویه برپا بود.

,

خانه تاریخی باقری ها(موزه اقوام)   

, خانه تاریخی باقری ها(موزه اقوام)   ,

, ,

ساختمان تاریخی باقری یکی از خانه باغ های قدیمی و به جای مانده از اواخر دوره قاجار است. این بنا در دو طبقه ساخته شده و شالوده بنا نیز خشت خام می باشد.

,

این ساختمان زیبا در 21 بهمن 1389 تبدیل به موزه و تحت عنوان موزه اقوام بازگشایی شد. این موزه، دارای 8 تالار نمایش است که در 2 اتاق و سالن ورودی طبقه اول  ابزار و اشیا روزمره زندگی این اقوام قرار گرفته است و در 4 اتاق و سرسرای زیبا طبقه دوم نحوه  پوشش و مشاغل اقوام ساکن در  شهرستان  نشان داده شده است.

,

به جهت اینکه در گرمسار، 5 قوم مختلف ترک ها ، لرها ،کرها ،عرب ها ،گیلک ها به دلایل مختلفی اعم از مهاجرت ،کوچ اجباری و یا ترک های آذر بایجان که برای دفاع از دره خوار به عنوان جنگجو وارد شده اند این شهرستان را جزیره اقوام نامگذاری نموده اند.

,

منطقه نمونه گردشگری بنه کوه

, منطقه نمونه گردشگری بنه کوه,

, ,

منطقه نمونه گردشگری "بنه کوه" در 5 کیلومتری شمال گرمسار واقع شده است و بخاطر دارا بودن طبیعت زیبا و عبور رودخانه حبله رود، یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان سمنان است.

,

قلعه باستانی "استوناوند"، "ریگ تپه" و "قلعه گبری" از جاذبه های این منطقه است. به دلیل قرار داشتن بنه کوه در بخش انتهایی رودخانه دائمی حبله رود، در این منطقه انواع پرندگان و ماهی ها زیست می کنند.

,

غار نمکی

, غار نمکی,

, ,

غار نمکی گرمسار که به غار نفت دره در کوه اژدهای گرمسار معروف است، در ۳ کیلومتری جاده اصلی گرمسار به تهران قرار دارد.

,

این غار که بر اثر سیلاب ها و شسته شدن صخره های نمکی به وجود آمده است، مربوط به دوره دوم زمین شناسی است و انواع و اقسام استلاتیک ها و استلاکمیت ها یا ناودیس ها در آن وجود دارد. صخره های رنگارنگ نمک درون غار، هر بیننده  ای را متحیر می کند.

,

هوای این غار به دلیل عبور از دورن لایه های نمک بسیار سالم و عاری از هر گونه آلودگی بوده و به تازگی برای بیماری های آلرژی تنفسی و پوستی بصورت درمانی استفاده می شود.

,

امامزادگان شمس الدین(ع) و اسماعیل(ع)

, امامزادگان شمس الدین(ع) و اسماعیل(ع),

, ,

در فاصله حدود 3 کیلومتری شمال غربی گرمسار امامزادگان شمس الدین و اسماعیل از فرزندان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد. مردم و اهالی منطقه به این دو امامزاده اعتقاد خاص دارند و همه روزه بخصوص ایام تعطیل برای زیارت به این مکان مقدس می روند.

,

قدمت بنای امامزاده که به دوره قاجار بر می گردد، بر پایه مربع مستطیل ساخته شده است که در قسمت شرقی آن رواق و ایوانی وجود دارد که ورودی به بقاع امامزادگان را ممکن می‌سازد. این دو بقعه که با دیواری بین آنها فاصله افتاده است در کنار هم چسبیده به هم قرار دارند و به صورت متصل ساخته شده اند و برای هر یک از آنها گنبدی در نظر گرفته شده است.

,

پارک ملی کویر

, پارک ملی کویر,

, ,

پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بخش اعظم آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار می‌گیرد. این منطقه حدود ۶۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۰ هزار هکتار آن پارک ملی و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده است.

,

این منطقه که در جنوب گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است، دارای چشمه ها و نهرهایی از جمله چشمه سفیدآب، چشمه آبشار نمکی و چشمه سیاه کوه می باشد.

,

با اینکه نام این پارک را کویر گذاشته اند لیکن بخش های وسیعی از آن حالت بیابانی دارد و دارای رستنی های فراوان است.

,

پارک ملی کویر، تنها پارک ملی در ایران است که به گفته سازمان محیط زیست در آن هیچ گونه سکونتگاه انسانی، معدنی و پروانه چرای دام وجود ندارد.

,

این پارک به ثبت یونسکو نیز رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
نوروز بهترین فرصت برای سفر به شهرستان گرمسار و لذت بردن از شگفتی های کویری این منطقه می باشد.