دولت با تخصیص یک دهم خسارت های کنونی مانع سیل در گلستان می شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با آغاز موج بارشی در روزهای پایانی سال ۹۷ مردم استان گلستان درگیر سیلاب شدند. با سرریز شدن آب سدهای گلستان و بوستان، ابتدا اهالی شهر و روستاهای گنبدکاووس درگیر سیل شدند و سپس سیلاب مسیر خود را به سمت دشت‌های شمالی و غربی استان کشاند و اهالی شهرهای آق قلا را درگیر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی حول محور اتفاقات اخیر در گلستان به گفتگو نشستیم و اسدالله قره خانی با تاکید بر اینکه در شرایط موجود، امکان مدیریت سیلاب و جلوگیری از وقوع آن در گلستان وجود نداشت از توجه کافی نداشتن دولت به گلستان انتقاد کرد.

,

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: وقوع چنین سیلابی در گلستان نداشته است.

,

اسدالله قره خانی با اشاره به اینکه در مدت زمان کوتاه بیش از ۳۰۰ میلی متر باران در استان بارید و کل استان درگیر سیل شد، گفت: ورودی سدهای گلستان پاسخگوی چنین حجم سیلاب (بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب) نبود و نه تنها سدهای گلستان بلکه رودخانه‌ها و کانال‌ها نیز چنین ظرفیتی نداشتند.

,

, ,

وی افزود: اینکه نقل می‌شود اگر دریچه سدها زودتر باز می‌شد شاهد چنین سیلی در گلستان نبودیم صحت ندارد چرا که حجم آب فراتر از قدرت و ظرفیت و همچنین آمادگی استان گلستان بود.

,

سدهای گلستان بر اثر سیلاب آسیب ندیدند

, سدهای گلستان بر اثر سیلاب آسیب ندیدند,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چهارشنبه گذشته به همراه مسئولان استانی بازدید میدانی از سد وشمگیر و سد در حال ساخت آق دکش داشتیم؛ رسیدن سیل به آق قلا، گرگانرود و قره سو محتمل بود و در آن بازدید توصیه‌های لازم به مدیران استانی ارائه شد که آق قلا کمترین آسیب را ببیند.

,

وی با تاکید بر اینکه آب ورودی به سدهای گلستان بسیار بیشتر از ظرفیت آنها بود، تصریح کرد: امکان مدیریت سیلاب وجود نداشت و تنها راه حل ممکن ایجاد کانال در اطراف گرگانرود بود تا شدت دبی آب کاهش پیدا کند.

,

قره خانی با بیان اینکه بعد از این بازدید منتظر برگزاری جلسات مدیریت بحران در استان بودیم اما جلسات برگزار نشد، گفت: پس از بازدید میدانی روز چهارشنبه، استاندار در استان حاضر نبود و تلفن وی خاموش بود، از مدیرکل دفتر استاندار پاسخ ندادن استاندار را جویا شدیم و دروغ شنیدیم تا اینکه وزیر کشور دلیل غیبت استاندار را توضیح داد.

,

وی تاکید کرد: حجم شدید سیلاب در گلستان قابل مدیریت نبود اما حضور استاندار می‌توانست به مدیریت بهتر مسائل مردم سیل زده و تأمین امکانات و تجهیزات از سایر استان‌ها و وزراتخانه ها کمک کند.

,

, ,

نماینده مردم علی آبادکتول اضافه کرد: بارش نزولات آسمانی رحمت الهی بوده و نوید بخش افزایش تولید است و قطعاً ما در آن نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم اما سیل اخیر نشان می‌دهد دولت اهتمام لازم را در توجه به گلستان نداشته و رحمت الهی منجر به سیلاب و بی خانمانی هزاران نفر شده است.

,

دولت اعتبار می‌داد می‌توانستیم سیلاب را ذخیره کنیم

, دولت اعتبار می‌داد می‌توانستیم سیلاب را ذخیره کنیم,

وی گفت: اگر دولت اعتبار می‌داد و سد نرماب و چلچای که از پیشرفت خوبی هم برخوردار هستند تکمیل می‌شدند می‌توانستیم این سیلاب را ذخیره کنیم و شاهد این حجم خسارت به شهرها و روستاها و مزارع کشاورزی نبودیم.

,

وی با اشاره به اینکه این مهم با پیگیری مدیران استانی قابل حل نبود، تاکید کرد: اجرای این مهم به همت جدی استاندار گلستان، نمایندگان مجلس و در رأس آن توجه دولت نیاز داشت؛ هرچند ما قبل از وقوع سیل در گلستان در سوال از وزیر قبل و فعلی و نطق پیش از دستور تذکر دادیم اما دولت کمتر به گلستان توجه کرد.

,

, ,

قره خانی متذکر شد: اگر دولت یک دهم آن چیزی را که هم اکنون برای جبران خسارت مجبور است بپردازد در سرمایه گذاری پروژه‌های زیربنایی و اجرای پروژه‌های آبخیزداری گلستان هزینه می‌کرد، شاهد این حجم از خسارت به مردم گلستان نبودیم.

,

وی با تاکید بر اینکه کانال‌ها و رودخانه‌های گلستان نیازمند لایروبی است و پروژه‌های سدسازی گلستان باید تکمیل شود، گفت: در روزهای اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی و چند تن از وزرا و معاون اول رئیس جمهور در گلستان امیدواریم حاصل حضور مسئولان به رفع نواقص موجود در گلستان منجر شود.

,

دولت سیل گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند

, دولت سیل گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نوع اظهار نظرها و تصمیمات مسئولان تماماً برای خارج شدن از بحران و پاسخگویی برای رفع نیازهاست؛ انتظار داریم این تصمیمات احساسی در آینده به تصمیمات جدی و واقعی برای تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مختلف در گلستان تبدیل شود.

,

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمام تلاش‌ها برای خارج شدن شهرها و روستاهای گلستان از محاصره سیل است، ادامه داد: امیدواریم دولت سیل اخیر گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند.

,

قره خانی متذکر شد: راه حل برون رفت از مشکلات کاملاً مشخص است و هم اکنون به اعتبار برای اجرا نیاز داریم تا گلستان از لیست ۱۰ استان سیل خیز کشور خارج شود.

,

وی به موضوع استیضاح وزیر کشور از قول یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم اشاره و بیان کرد: اگر وزیر کشور را در حوادث اخیر گلستان مقصر می‌دانستم هیچ ملاحظه و مماشاتی نشان نمی‌دادم.

,

وی تصریح کرد: وزیر کشور همچنان در استان گلستان حضور دارد و بحران را مدیریت می‌کند؛ تلاش می‌کنیم از حضور وزیر کشور برای رفع نواقص ریشه‌ای استان و رفع تنگناها استفاده کنیم. 

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
سخنگوی کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه دولت با تخصیص یک دهم خسارت های کنونی مانع سیل در گلستان می شد، گفت: شواهد نشان می دهد دولت در مقوله سیل اهتمام کافی به گلستان نداشته است.