واردات کالا بجای بازگشت ارز صادراتی به کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاتا، رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه‌های برنامه‌های سال 98 تأکید کرد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به‌جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید وارد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید به‌گونه‌ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: ما با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.

,

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "12میلیارد دلار به عراق صادرات داریم"، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها 300میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

,

به گزارش تسنیم، او با اشاره به ظرفیت استان‌های مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم؛ چنانکه استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان‌و‌بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.

,

او با تأکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به‌صورت یک پکیج دید، به‌طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

,

رحمانی همچنین ارمنستان را به‌دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، ظرفیت بالقوه‌ای برای دست‌یابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و... خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن‌های اقتصادی فعال شوند و در آخر سال نتیجه فعالیت آنها بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم‌گیری کنیم.

,

او با اشاره به 22میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه که تنها 2درصد از واردات این کشورهاست، گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست‌یافتنی است؛ اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد.

,

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

,

رحمانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه‌های مویرگی در بازارهای هدف را ضروری دانست.

,

او با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه‌ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.

,

انتهای پیام/

]
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند.