آغاز مطالعات برای ساخت کشتی فضایی توسط ایران
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین صمیمی از انجام پروژه مطالعاتی ساخت کشتی فضایی که ورژن دیگری از بالن ارتباطی است، در پژوهشگاه فضایی خبر داد و گفت: بالن ارتباطی که برای ارائه خدمات اینترنت و پایش محیط طراحی و ساخته شده و هم اکنون در حال بهره برداری است، بالنی از نوع مقید محسوب می‌شود که در یک منطقه مشخص و برای مصارفی مانند حوادث غیرمترقبه و اضطراری، به صورت ایستا و در یک ارتفاع مشخص به پرواز در می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: اما در ورژن بعدی قصدمان این است که این بالن را به موتور مجهز کنیم تا بتواند در سطح منطقه حرکت کند و ارتفاع آن نیز قابلیت تغییر کم و زیاد داشته باشد.

,

صمیمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تثبیت فناوری بالن ارتباطی در کشور، گفت: در صورتی که این فناوری را به سطح قابل قبولی برسانیم، وارد فاز کشتی فضایی خواهیم شد که البته مطالعات آن با کمک دانشگاه‌ها آغاز شده است.

,

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه بالن مقید بستگی به ورژنی که برای آنها طراحی شده، می‌تواند در منطقه مدنظر به حرکت دربیاید و نیاز به آشیانه پرواز دارد، افزود: اما کشتی فضایی پروژه عظیم‌تری است که نام «کیهان» برای آن انتخاب شده و بالنی غیر مقید است که می‌تواند در پلتفرم‌ها و کاربردهای مختلفی با وجود داشتن موتور، به کار گرفته شود.

,

وی با بیان اینکه این پروژه در حد مطالعه است و در برنامه داریم که امسال ساخت آن را آغاز کنیم، گفت: البته فعلاً ترجیح بر این است که در ۶ ماهه نخست امسال، تمرکز خود را روی بالن ارتباطی در پلتفرم‌های مختلف بگذاریم و این فناوری را به تثبیت برسانیم. پس از آن وارد بحث کشتی فضایی می شویم.

,

صمیمی اضافه کرد: کاربردهای بالن ارتباطی متفاوت است و برای مثال پلتفرم بالنی که در منطقه مازندران برای سیل مورد استفاده قرار گرفت به دلیل شرایط آب و هوایی با بالنی که در کرمانشاه قابل استفاده خواهد بود، متفاوت است.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز مطالعات برای ساخت «کشتی فضایی» به عنوان ورژن بعدی پروژه بالن ارتباطی خبر داد و گفت: ساخت این محصول با نام «کیهان» در ۶ ماهه دوم امسال آغاز می شود.