تأکید آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره قمار بودن برخی مسابقات تلویزیونی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، گفت: بدون این که اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می‌دهیم، آیا درست است یا نیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با تاکید بر اینکه سؤالات نیز باید معقولانه باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند، ادامه داد: فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می‌خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد.
,
 
,
آیت الله مکارم شیرازی افزود: اما اگر پول را از شرکت‌کنندگان بگیرند کما اینکه عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت‌کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه این مساله نوعی بخت آزمایی و قمار است، تصریح کردند: سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفته‌اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده‌ایم.
,
 
,
این مرجع تقلید یادآور شد: در کشور اسلامی نباید این وضع باشد، باید شفاف باشد. مال حرام برکت ندارد، در راه بد مصرف می‌شود و خیری در آن نیست.
,
 
,
وی اضافه کرد: گاهی اوقات گفته می‌شود بعضی از موسسات در مضیقه مالی هستند، سخن این است که باید تلاش کنیم از راه‌های مشروع کمبودها را جبران کنیم، نه از راه‌های غیر مشروع.
,
 
,
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خدا کند انسان به گونه ای باشد که مرز حلال و حرام را بهم نزند، خط قرمزها را نشکند، ما شیعیان علی(ع) هستیم که فرمود اگر تمام دنیا را به من بدهند یک کار خلاف کوچک نمی‌کنم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
مرجع عظام تقلید در درس خارج خود توضیحاتی درباره برخی مسابقات و جوایزی که در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، ارائه کرد.