دلیل پیدایش دلالان مسکن مهر چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مختاری آذر در مورد وجود دلالان سرپایی مسکن مهر در پردیس و ایجاد مشکلات عدیده در این شهر گفت: وجود دلالان سرپایی مسکن مهر هم برای شرکت عمران پردیس و هم اتحادیه املاک معضل و آزار دهنده شده است و تاکید می‌کنیم که این افراد هیچ نسبتی با اتحادیه املاک ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*فلسفه پیدایش دلال‌های مسکن مهر

, *فلسفه پیدایش دلال‌های مسکن مهر,

وی افزود: فلسفه پیدایش این دلال‌ها از اینجا شروع شد که دولت برای ایجاد مسکن مهر یک فلسفه و یک رویکردی داشت، بنابراین رویکرد این بود که هر فردی که از امتیازات و امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده نکرده و فاقد مسکن است، اقدام به ثبت‌نام مسکن مهر کند، بنابراین دولت اصرار کرد تا این افراد صاحب مسکن شوند.

,

مختاری اضافه کرد: به همین دلیل بود که دولت از خرید و فروش این واحدها جلوگیری کرد و از اتحادیه املاک تقاضا کرد که خرید و فروش مسکن مهر انجام نشود، بنابراین تمام افراد در مشاوران املاک با نهایت بزرگواری در شرایط بد اقتصادی به هیچ عنوان وارد چرخه خرید و فروش مسکن مهر نشدند.

,

* شبکه زیرزمینی خرید و فروش مسکن مهر

, * شبکه زیرزمینی خرید و فروش مسکن مهر,

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پردیس ادامه داد: اما شرایطی پیش آمد و برخی از افراد از رویکرد دولت غافل شدن و به فروش مسکن مهر اصرار کردند و باعث شد، یک شبکه زیرزمینی و خارج از قانون ایجاد شود.

,

وی افزود: فلسفه شکل‌گیری دلالان مسکن مهر تمرد از قوانین دولتی و عدم نبود ظرفیت‌های قانونی بود و متأسفانه این موضوع هر روز پررنگ‌تر شد.

,

مختاری با تأیید وجود بیش از ۲ هزار دلال سرپایی مسکن مهر گفت: واژه‌ای که برای دلال خارج از شبکه قانونی مطرح می‌کنیم مربوط به افرادی است که واحد صنفی و مجوز کار ندارد، بنابراین این دلال‌ها هم دو مدل هستند.

,

وی ادامه داد: برخی از دلالان مسکن مهر به صورت سرپایی در سطح شهر در سوپرمارکت‌ها، نگهبان‌های مجتمع و حتی هیأت مدیره‌های مجتمع‌های مسکونی فعالیت می کنند و مدل دیگر مربوط به شبکه‌های مجازی است که در این شبکه‌های مجازی اقدام به خرید و فروش مسکن مهر می‌شود.

,

*شبکه‌های مجازی خرید و فروش مسکن مهر بیش از ۲ هزار عضو دارد

, *شبکه‌های مجازی خرید و فروش مسکن مهر بیش از ۲ هزار عضو دارد,

مختاری در ادامه گفت: اعضای این شبکه‌های مجازی برای خرید و فروش مسکن مهر بیش از ۲ هزار عضو دارد و این اعضا مالکان قبل و مالکان فعلی هستند که شبکه‌ای ایجاد کرده‌اند و در آن شبکه اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

,

وی با اشاره به اینکه هیچ نظارتی نمی‌توان بر روی این شبکه مجازی داشت، گفت: افراد عضو در این شبکه‌های مجازی اگر متوجه حضور افرادی از مشاوران املاک و یا مراجع قانونی شوند، به راحتی آنها را از گروه حذف می‌کنند.

,

*کلیه خرید و فروش‌های مسکن مهر با کد رهگیری

, *کلیه خرید و فروش‌های مسکن مهر با کد رهگیری,

مختاری در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای مقابله با این دلالان سرپایی دارید، گفت: وجود دلالان سرپایی مسکن مهر مشکلات زیادی برای متقاضیان مسکن مهر ایجاد کرده، به همین منظور اتحادیه املاک این موضوع را طرح مساله کرده و به شرکت عمران و مراجع قضایی ارائه کرده است و با اسنادی که به مراجع قضایی ارائه داده، تعاملات خوبی میان مراجع قضایی، اتحادیه املاک و شرکت عمران صورت گرفته و مقرر شده است که از این به بعد کلیه خرید و فروش‌های مسکن مهر با کد رهگیری انجام شود.

,

وی ادامه داد: پیشنهاد و خواهش ما از سوی شرکت عمران با موافقت همراه بوده است و احتمالاً با آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا ۲۰ روز آینده شاهد خرید و فروش مسکن مهر تنها با ارائه کد رهگیری باشیم.

,

مختاری ادامه داد: وقتی خرید و فروش مسکن تنها با کد رهگیری انجام شود، افرادی وارد این معاملات می‌شوند که دارای ضمانت‌های کافی، مهارت و کارشناس مسکن باشند، بنابراین مشکلات از بین می‌رود.

,

وی به متقاضیان توصیه کرد که خرید و فروش مسکن مهر تنها توسط مشاوران املاک که دارای پروانه هستند، انجام شود.

,

مختاری اضافه کرد: خرید و فروش مسکن یک کار کاملاً حرفه‌ای و تخصصی است و کار حرفه‌ای و تخصصی نباید توسط فردی که صلاحیت و مهارت کافی ندارد، انجام شود، پس طبیعی است که اگر افراد غیرصلاحیت‌دار وارد عرصه خرید و فروش مسکن شوند، طبیعتاً ایجاد مشکلات برای همه خواهد کرد.

,

رئیس اتحادیه املاک پردیس در پاسخ به این سؤال که آیا فروش عرصه واحدهای مسکن مهر به نفع متقاضیان خواهد بود، گفت: این اقدام می‌تواند مفید باشد، چرا که با واگذاری عرصه مسکن مهر قطعاً ارزش املاک بالاتر خواهد رفت و این امکان را به خریداران می‌دهد که مالکان املاک هر تصمیمی که بخواهند می‌توانند انجام دهند.

,

وی ادامه داد: اتحادیه املاک هم تعامل خوبی با شرکت عمران پردیس داشته است و در فروش عرصه به شرکت عمران کمک خواهد کرد. پس این اقدام ارزش ملک را بالاتر خواهد برد.

,

به گفته وی، یکی از نگرانی‌های متقاضیان مسکن مهر ۹۹ ساله اجاره ۹۹ ساله است، بنابراین با فروش عرصه، این نگرانی از بین می‌رود.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
رئیس اتحادیه مشاوران املاک پردیس با بیان اینکه برنامه‌هایی برای حذف دلالان سرپایی مسکن مهر داریم، گفت:پیشنهاد خرید و فروش مسکن مهر تنها با کد رهگیری به شرکت عمران ارائه شده و تا ۲۰ روز آینده این برنامه عملیاتی خواهد شد.