سامانه گرمسیری بزرگترین طرح توسعه آب و خاکی تاریخ کشور است/ افتتاح هر طرح عظیمی یک ضربه بزرگ بر دشمنان است/ قدرت آمریکا به اندازه بلندی زبانش نیست
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد، حسن روحانی صبح امروز در آئین افتتاح چند طرح در کرمانشاه اظهار داشت: سامانه گرمسیری این منطقه را کاملاً متحول خواهد کرد و امیدواریم که مجموعه این طرح‌ها توسعه بزرگی را برای منطقه غرب کشور ایجاد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

وی با بیان اینکه استان کشور با آب‌های مرزی ارتباط دارند که می‌تواند منبع خیر و برکت برای آنها باشد، افزود: این طرح‌ها شاید بزرگترین طرح افتتاحی توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور است و امنیت غذایی کشور و توسعه و تحول این منطقه را به دنبال دارد.

,

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمان مرحوم هاشمی این طرح را مطرح می‌کردیم و در زمان دولت اصلاحات در شورای عالی امنیت ملی تصویب کردیم.

,

وی با اشاره به اینکه منابع آبی قابل قبولی امسال داریم و مجموع سدهای کشور ۸۰ درصد ذخایر آنها پر است، عنوان کرد: ۲۳ میلیارد مترمکعب آب در سدهای خوزستان فقط داریم و از اول فروردین تا امروز ۳۲ میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است.

,

روحانی همچنین با اشاره به سیل اخیر تصریح کرد: دولت در حد توان برای جبران خسارت‌های سیل کمک می‌کند.

,

وی با بیان اینکه با این سدها گردشگری باید یک تحول بزرگ را ایجاد کند، گفت: از رهبر انقلاب به دلیل موافقت در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

,

رئیس جمهور خاطر نشان ساخت: این روز، روزی است که از سال ۸۲ برسیم به افتتاح این پروژه بزرگ و انشاالله برای ادامه کار را هم تأمین می‌کنیم.

,

وی اذعان کرد: طرح باید تکمیل شود و مجموعاً تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۷ سد و بند تکمیل شده است و ۵ مورد دیگر باید تکمیل شود و این کار عظیمی است.

,

روحانی بیان داشت: در این روزهایی که عربده کشی دشمنان بیشتر شده مردم شاهد ایستادگی، مقاومت و تلاش هستند و هر افتتاح طرح عظیمی یک ضربه بزرگی بر دشمنان است.

,

وی ادامه داد: اگر حتی از فروش نفت به ما فشار بیاورند از جای دیگری جبران می‌کنیم و حتی این حرف‌ها بی‌پایه است و قدرت آمریکا به حد بلندی زبانشان نیست.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برگردیم به نقطه عقلانیت، آنها از این نقطه دور شده‌اند، افزود: ما منطقه را بهتر از آنها می‌شناسیم، فداکاری مردم ما بالاتر از تصور آنهاست و از اینجا به بعد این طرح با مردم است که به صحنه بیایند.

,

وی عنوان کرد: ما با هیچکس دشمنی نداریم اما در برابر هیچ توطئه‌ای دست روی دست نمی‌گذاریم.

,

روحانی بیان داشت: ایران بزرگ ما در طول هزاران سال مقاومت کرده و ملت متحد ما همچنان اتحادشان را حفظ می‌کنند و به روزهای شادمانی مردم هم می‌رسیم.

,

وی ابراز داشت: امیدوارم این کار بزرگ ملی ۶,۸۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و کار عظیم و بزرگی برای این طرح‌ها انجام شده است.

,

وی افزود: ما همواره با آقای هاشمی رفسنجانی راجع به طرح در دوران ریاست‌جمهوری ایشان بحث می‌کردیم و در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز آن را به شورای عالی امنیت ملی بردیم و در همان وقت هم که فکر می‌کنم آقای مهندس بی طرف وزیر بود،آقای مهندس اردکانیان می آمدند و ما جلسات مستمری را در دبیرخانه برای تصویب نهایی این طرح داشتیم.

,

رئیس جمهور ادامه داد: این طرح را نهایتا در شورای امنیت ملی تصویب و پیگیری کردیم و یکی از افرادی که به طور مداوم از من راجع به این طرح‌ها سوال می‌کردند مرحوم آقای هاشمی بود.

,

وی تصریح کرد: باید از همه کسانی که در این زمینه دیروز و امروز تلاش کردند یاد کنیم از مهندس چیت چیان که خیلی از این طرح‌ها قرار بود در دوره مسئولیت ایشان باشد و اکنون که این کار بزرگ و عظیم انجام گرفته من از همه از مسئولین دولتی، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی و همه مسئولین مربوط با آب و خاک، کشاورزی و نیرو در این استان و استان‌های همجوار تشکر می کنم.

,

روحانی ادامه داد: این طرح در واقع از کردستان شروع میشود و به کرمانشاه می آید و سپس به ایلام می رود و این طرح، طرح بسیار عظیمی است.

,

رئیس جمهور تاکید کرد: من در اینجا می خواهم به مسئولین گردشگری کشور تذکر و یادآوری کنم که این طرح ها - مخصوصاً امسال که سال بسیار خوبی است و منابع آبی ما منابع آبی قابل قبولی بوده و ۸۰ درصد مخازن مجموعه سدهای کشور پر است و الان شاهد ۲۳ میلیارد مترمکعب آب در سدهای خوزستان هستیم، از این ظرفیت استفاده کنند.

,

 

,

, ,

 

,

به گزارش مرصاد، با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن 50 کیلومتر است، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.

سد شهدای ازگله که امروز مورد بازدید رئیس جمهور قرار گرفت ، قابلیت تنظیم 30 میلیون متر مکعب آب را داراست.

,
,
,

آئین افتتاح و بهره برداری سد و شبکه آبیاری جامیشان (بین دو شهرستان سنقر و صحنه) نیز با حضور روحانی برگزار شد.

,

گفتنی است، مطالعات سد و شبکه آبیاری جامیشان سال ۸۸ آغاز و نیز عملیات اجرایی آن سال ۹۱ آغاز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

,

عملیات احداث سد مخزنی شرفشاه گیلانغرب نیز خرداد ۸۹ آغاز شده است و دریاچه سد ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی بیش از ۱۳۱ میلیون متر مکعب است و می تواند آب مورد نیاز ۴۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بخش‌های مختلف را تأمین کند.

,

طرح تونل انتقال آب نوسود و بند انحرافی هیروی نیز بخشی از طرح بزرگ تأمین آب دشت‌های گرمسیری غرب کشور است که به طول ۴۸ کیلومتر و در دو قطعه اجرایی شده است.

,

انتهای پیام/

]
با حضور رئیس جمهور در کرمانشاه قطعه اول سامانه آب‌های گرمسیری این استان به بهره برداری رسید. با افتتاح این طرح آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تامین شد. تکمیل این پروژه 4 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.