در سیلاب کلات نادری چه گذشت؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت شایانفر در مورد سیلاب کلات و اینکه چرا با هر بارشی این شهرستان دچار سیلاب می‌شود اظهار داشت: منطقه کلات به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن و با توجه به اینکه بارش‌ها رگباری است و حوزه آبریز آن نیز کوچک است شدت بارش سبب سیلاب در داخل شهر می‌شود و البته گل‌ولای زیادی را نیز به‌همراه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مطالعات آبخیزداری کلات در دست انجام است و منابع طبیعی پیگیر است و امیدواریم در بخشی از دره‌هایی که به شهر منتهی می‌شود بتوانیم مطالعاتی را صورت دهیم و ترکیبی از کارها صورت بگیرد.

,

شایانفر خاطرنشان کرد: باید در بالادست عملیات آبخیزداری صورت بگیرد تا حجم کمتری از سیلاب را شاهد باشیم و آب اصطلاحاً در بالا مهار شود؛ زمین در این محدوده (کلات) کم داریم و یک منطقه دره‌ای و کوهپایه‌ای محسوب می‌شود و باید دیواره‌های حفاظتی در حاشیه رودخانه‌ها ایجاد شود و البته اعتبارات زیادی را می‌خواهد. امیدواریم عملیات آبخیزداری را در یکی دو دره تا پایان امسال با همکاری منابع طبیعی صورت دهیم.

,

وی خاطرنشان کرد: بخشی از خسارات نیز مربوط به تجاوز به حریم و بستر رودخانه است؛ باید مجموعه‌ای از اقدامات آزادسازی حریم و بستر، احداث دیواره‌های حفاظتی و آبخیزداری در این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

,

شایانفر ادامه داد: از روز گذشته در مشهد بارش‌های رگباری را داشتیم و اخطاریه نیز صادر شده بود و در چناران و باخرز و درگز نیز این شرایط را شاهد بودیم و بیشترین بارش را در درگز شاهد بودیم؛ این بارندگی‌ها در ارتفاعات بیش از چیزی است که در ایستگاه‌ها ثبت می‌شود و عدد ایستگاه مبین حداکثر بارش در ارتفاع نیست.

,

وی در پاسخ به اینکه "چه‌زمانی اعتبارات لازم به کلات اختصاص می‌یابد تا شاهد چنین حوادثی نباشیم؟" افزود: در بحث آبخیزداری اعتبارات خوبی از محل حساب ذخیره ارزی سال گذشته داشتیم و 130 پروژه آبخیزداری در استان انجام شده و مطالعات کلات در حال انجام است و اگر تا نیمه‌های امسال این مطالعات صورت بگیرد از نظر اعتباری مشکلی نداریم اما در حوزه‌های دیگر نیازمند اعتبارات تملکی هستیم و اگر اختصاص یابد قطعاً به این شهرستان توجه ویژه‌ای می‌کنیم.

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در مورد اینکه چرا بارش‌ها در کلات نادری بلافاصله منجر به بروز سیلاب می‌شود توضیحاتی ارائه کرد.