چقدر آب در سدهای کشور ذخیره شد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وحید عسکری‌نژاد درخصوص میزان ورودی به سدها از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۲۴ اردیبهشت ۹۸ اظهار کرد: مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی معادل ۷۱.۶ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۷۷ درصد افزایش داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: میزان خروجی از سدها از ابتدای سال آبی نیز ۵۰.۶ میلیارد مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه ۲۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
,
 
,
رییس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور با بیان اینکه تعداد ۱۷۸ سد مهم در حال بهره‌برداری کشور، ظرفیتی معادل ۵۰ میلیارد مترمکعب دارند، گفت: بر اساس آخرین آمار، آب ذخیره شده در مخازن سدهای کشور معادل ۴۰.۹ میلیارد مترمکعب عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۵۶ درصدی برخوردار شده است.
,
 
,
عسکری‌نژاد، تعداد سدهایی را که بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارند ۹۱ سد و تعداد سدهایی که کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی دارند ۲۶ سد عنوان کرد.
,
 
,
وی درصد پرشدگی مخازن سدها را حدود ۸۲ درصد اعلام کرد و افزود: موجودی مخزن سدهای کشور نسبت به هفته گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
,
 
,
رییس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور تصریح کرد: سدهای کشور در چند مرحله وقوع سیلاب مهم در سال آبی جاری، نقش مهمی در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریان‌های سیلابی ایفا کردند.
,
 
,
عسکری‌نژاد با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منابع و مصارف سدها با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره‌سازی حداکثری در شرایط ترسالی صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که آوردهای پیش‌بینی‌شده به مخزن به‌دلیل وقوع خشکسالی محقق نگردد، برنامه‌ریزی به نحوی بازنگری می‌شود که بتوان تا حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره‌مند شد.
,
 
,
وی ادامه داد: در شرایط ترسالی و وقوع رخداد سیلاب نیز مهار آب و حداکثر ذخیره‌سازی توسط مخازن سدها صورت می‌پذیرد، تا جایی که بتوان از منابع آب ذخیره‌شده برای تأمین مصارف در سال‌های آینده بهره برد.
]
رییس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور از ذخیره‌سازی 40.9 میلیارد مترمکعب آب در مخزن سدهای کشور خبر داد و گفت: تعداد سدهایی که بیش از 90 درصد پرشدگی دارند 91 سد و تعداد سدهایی که کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند 26 سد است.