نصب ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای ماهنشان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; خلیل آقاجانلو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اقدام در راستای حفاظت از درختان جنگلی و مراتع از تخریب و ریشه کنی انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حفاظت و حمایت از منابع طبیعی است، در همین راستا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قالب طرحی تحت عنوان "حفاظت مشارکتی" در صدد حفاظت از منابع طبیعی برآمده است.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: روستاهای چای قشلاقی و تات قشلاقی  شهرستان ماهنشان جمعا دارای 50 خانوار ثابت که اکثرا به شغل  دامداری مشغول هستند. فاصله این روستا‌ها تا زنجان 175 کیلونتر است.

,

وی عنوان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته از این روستاها مشاهده شده اهالی نسبت به قطع درختان و درختچه‌ها و جمع آوری آن‌ها اقدام می‌کنند با بررسی موضوع  مشخص شد کل اهالی روستا از این هیزم‌ها برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند.

,

آقاجانلو با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستا که در یک منطقه کوهستانی واقع گردیده است، افزود: صعب العبور بودن راه دسترسی روستا و وضعیت اقتصادی اهالی مهمترین عامل بوده تا امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای اهالی فراهم نباشد بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی‌، اقدام به جایگزینی آبگرمکن­های خورشیدی به جای آبگرمکن­های هیزمی کنند که بعد از انجام مقدمات و طی مراحل قانونی اجرای پروژه نهایتا در مورخه 20 اردیبهشت ماه آبگرمکن­ها وارد روستاهای مذکور شده و توسط پیمانکار طرح‌، نصب آنها آغاز شد.

,

وی بیان کرد: آبگرمکن­ها مجهز به المنت بوده که حتی در روزهای ابری و برفی زمستان هم قابل استفاده خواهد بود. همه هزینه ساخت‌، حمل و نصب آبگرمکن­ها را این اداره کل  متقبل شده و اهالی فقط هزینه لوله کشی منزل را پرداخت می­کنند.

,

آقاجانلو افزود: در مقابل این اقدام اداره کل، همه اهالی این روستاها متعهد شدند به عنوان همیار طبیعت همه موارد حفاظت از منابع طبیعی را رعایت کرده و در کنترل  حریق، تخریب، تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد و با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری کنند.

,

وی با اشاره به تعهدات روستائیان در این زمینه گفت: مردم روستا از قطع، جمع آوری و انبار و روشن کردن هیزم که دارای مشقت و سختی زیادی بوده و آسوده گشته و با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی زندگی راحتی را تجربه خواهند کرد.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: با اجرای این طرح سالیانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود 115 تن چوب درختان و درختچه‌های جنگلی جلوگیری به عمل می‌آید.

,

انتهای پیام/

]
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل آبگرمکن­های خورشیدی به تعداد 50 دستگاه در روستاهای چای قشلاق(14دستگاه) و تات قشلاق(36 دستگاه)شهرستان ماهنشان خبر داد.