شگرد جدید برای دریافت حقوق
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور است که خدمات آن از قبل تولد تا بعد از مرگ همراه بیمه شدگان و خانواده‌های آن است. در این بین قوانین مختلفی برای حمایت از بیمه شدگان وجود دارد که هدیه ازدواج، کمک هزینه ایام بارداری و مستمری بازماندگان از جمله آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حال حاضر قانون مستمری‌بازماندگان با سوءاستفاده بعضی افراد مواجه شده است. براساس قانون فرد بیمه شده‌ای که فوت کند و بازمانده‌ای داشته باشد حقوق آن فرد به بازماندگان آن پرداخت می‌شود به این ترتیب که ۵۰ درصد از این مبلغ به همسر ۲۵ درصد والدین و ۲۰ درصد هم به والدین تحت تکلف. حال اگر بیمه شده‌ای فوت کند و همسرش هم در قید حیات نباشد و فرزند اُناث داشته باشد این مستمری به حساب آن فرزند واریز می‌شود.

,

کدام بازماندگان می‌توانند حقوق مستمری از مرد دریافت کنند؟

, کدام بازماندگان می‌توانند حقوق مستمری از مرد دریافت کنند؟,

زوجه دائم بیمه‌شده متوفی‌، زمانیکه شوهر اختیار نکرده‌ است‌.

,

همسران بیمه‌شده متوفی که شوهر اختیار نکرده اند (عقد دائم) در صورت فوت شوهر دوم، توسط تأمین اجتماعی مجدداً به آنها مستمری پرداخت خواهد شد.

,

فرزندان متوفی‌ در صورتی‌ که‌ سن‌ آنان‌ کمتر از هجده‌ سال‌ تمام‌ باشد و یا منحصراً به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ داشته‌ باشند یا به‌ علت‌ بیماری‌ یا نقص‌ عضو طبق‌ گواهی‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ قادر به‌ کار نباشند.

,

از تاریخ تصویب این قانون، حقوق وظیفه و مستمری موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب آذر ماه ۱۳۳۸ در مورد ورثه ذکور (پسر) تا پایان بیست سالگی و چنانچه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاهها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند تا پایان بیست و پنج سالگی قابل پرداخت خواهد بود.

,

حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان اُناث (دختر) تمامی مستخدمین وزاتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و همچنین سازمان‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قانون تأمین اجتماعی که طبق قوانین و مقررات مربوطه برقرار شده یا بشود با رعایت کلیه قوانین و مقررات مورد عمل به شرط نداشتن شوهر وشغل قابل پرداخت می‌باشد.

,

در قانون آمده است که فرزند اُناث باید فاقد شغل و مجرد باشد تا بتواند مستمری پدر فوت شده را دریافت کند بر همین اساس سالیان سال است که از این قانون سوء استفاده می‌شود و براساس اعلام یکی از مسوولان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۴ بیش از ۶۰۰۰ مورد در این خصوص کشف شد و تأمین اجتماعی پرونده هایی دارد که بیش از ۱۵ سال است که دارد مستمری بازماندگان پرداخت می‌کند.

,

برای دور زدن قانون تأمین اجتماعی فرزندان دختر بیمه شدگان فوت شده در صورتی که ازدواج کرده باشند از همسران خود به صورت صوری طلاق می‌گیرند و به صورت صیغه ۹۹ ساله با همسران خود گذران زندگی می‌کنند تا از مستمری بازماندگان استفاده کنند.

,

به این نوع طلاق صوری، طلاق تأمین اجتماعی هم می‌گویند که با توجه با خلاء‌های قانونی این سوء استفاده ضرر میلیاردی به تأمین اجتماعی وارد می‌کند.

,

از سوی دیگر خلاء‌های موجود این قانون موجب ازدواج صوری و یا همان ازدواج تأمین اجتماعی هم می‌شود، آن هم به این شکل است که دختران و خانم‌ها به ازدواج پیرمردهایی که روزهای آخر زندگی را سپری می‌کنند درمی‌آیند تا بعد از فوت از این مستمری استفاده کنند.

,

محمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی، درباره طلاق‌های صوری به دلیل دریافت مستمری پدر فوت شده اظهار داشت: اگر پدر بیمه شده‌ای فوت کند و فرزند اُناث داشته باشد که این فرزند در حین فوت شغل و شوهری نداشته باشد و بعد از فوت پدر نیز طلاق بگیرد و شغلی نداشته باشد بر اساس قانون حمایت از خانواده که در سال ۹۲ به تصویب رسید تحت حضانت بخشی از مستری پدر قرار می‌گیرد و می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

,

وی ادامه داد: اگر فرزند اُناث در هنگام فوت پدر، همسر داشته باشد و بعد از فوت طلاق بگیرد باز این فرد می‌تواند در شعبات درخواست بدهد و طبق قانون خانواده در قالب اینکه شغل و همسری ندارد مستمری پدر را از تامین اجتماعی طلب و دریافت کند.

,

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این موضوع یک زمینه سوء استفاده را ایجاد کرده که برخی افراد سالیان سال در کنار هم زندگی کردند و خانواده‌ای را تشکیل دادند و فرزندانشان را تربیت کرده‌اند ولی برای بهره‌گیری غیرحق و تقلب به قانون، طلاق صوری می‌گیرند و بر اساس آن نامه‌ای دریافت می‌کنند که از همسرشان جدا شده و از تامین اجتماعی مستمری پدر را طلب می‌کند و این موضوع صدمه بسیاری را هم از لحاظ اقتصادی به پیکره تامین اجتماعی و هم از لحاظ اجتماعی به پیکره جامعه می‌زند و آمار طلاق‌های من غیر حق بالا می‌رود که از لحاظ اجتماعی نیز صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند و آمار طلاق افزایش می‌یابد.

,

جنانی گفت: این قانون فرصتی را برای سوء‌استفاده گران ایجاد کرده و پدیده طلاق را که در جامعه ما که یک پدیده کراهت‌دار است، از بین می‌برد و تسری می‌دهد.

,

وی ادامه داد: این قانون علاوه بر حمایتی که از افراد محق دارد ولی به یک نحوی ضد اشتغال و ضد ازدواج است. اینکه تشویق می‌کنیم شغلی نداشته باشند این یعنی ترویج بی‌اشتغالی و ترویج ضد ازدواج است.

,

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس این قانون فرد می‌تواند ازدواج نکند، شغلی نداشته باشد و مستمری را دریافت کند و گذران زندگی کند و تاثیرات منفی این گونه نگرش‌ها در جامعه متجلی می‌شود.

,

جنانی اظهار داشت: افرادی که از این قانون سوء استفاده می‌کنند موجب می‌شوند زندگی‌شان سست شود و یکسری ناهنجاری‌های دیگر در سطح جامعه اتفاق می‌افتد.

,

تبعات منفی طلاق صوری

, تبعات منفی طلاق صوری,

وی ادامه داد: ‌هنگامی که با طلاق صوری از هم جدا می‌شوند تبعات منفی آن را نمی‌بینند و وقتی این تبعات گریبانگیر آنها می‌شود متوجه اشتباه خود خواهند شد چرا که وقتی طلاق صوری می‌گیرند آن فرد می‌تواند ازدواج دیگری کند و همسر آن زن می‌تواند زن دیگری را اختیار کند و در مسئله ارث دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال زن و شوهری برای دریافت مستمری من غیر حق از یکدیگر جدا می‌شوند و بعد از مدتی آن مرد فوت می‌کند و با توجه به اینکه این زن به شکل صوری جدا شده ارثی تعلق نمی‌گیرد و کار اینها به محاکم و دادگاه‌ها کشیده می‌شود و یک داستان عجیب و غریبی برای آنها ایجاد می‌شود.

,

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حداقل و حداکثر میزان مستمری چقدر است، ‌گفت: اگر پدر بیمه‌شده‌ای فوت کند ۵۰ درصد مستمری آن به همسرش می‌رسد ،‌۲۵ درصد به فرزندان و ۲۰ درصد دیگر به والدین تحت تکفل؛ حال اگر هر کدام را نداشته باشد سهام بین دیگر ذی‌نفعان تقسیم می‌شود و نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد چرا که ممکن است مستمری بگیری دو میلیون تومان دریافت کند و دیگری ۵ میلیون تومان.

,

قانون مستمری بازماندگان باید اصلاح شود

, قانون مستمری بازماندگان باید اصلاح شود,

جنانی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا می‌شود جلوی این قانون را گرفت، ‌گفت: ‌ما پیشنهادات زیادی ارائه دادیم و بنده با این نگرش که با جنسی برتری بدهیم و تمایز ایجاد کنیم، مخالفم. خیلی از کشورها بین جنس اناث و ذکور فرقی قائل نیستند چرا که الان امکان اشتغال برای همه وجود دارد و زن و مرد در کنار یکدیگر آموزش می‌بینند و کار می‌کنند و حتی در دستگاه‌های دولتی نیز احتمال می‌دهم تعداد خانم‌ها بیشتر باشد. پیشنهاد کارشناسی بنده این است که باید این نگاه جنسیتی تعدیل شود و یک زمان مشخصی بین یک تا دو سال برای دریافت مستمری پدر به فرزندان ایجاد شود و بعد از آن، آن فرزند به دنبال اشتغال یا ازدواج باشد چرا که در وضعیت کنونی این قانون ضد اشتغال است. اینکه به طرف بگوییم شغل به دست نیاور و ازدواج هم نکند ما به تو مستمری پرداخت می‌کنیم قطعاً به این سمت و سو نخواهد رفت.

,

وی گفت: نگاه سومم این است که مستمری به فرزند اناثی پرداخت شود که در زمان فوت پدر ازدواج نکرده باشد و مجرد باشد نه اینکه بعد از فوت طلاق بگیرد.

,

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی افزود: بعضاً با این قوانین استحکام خانواده دچار خدشه می‌شود و این قانون باید اصلاح شود.

,

جنانی اظهار داشت: منابع تامین اجتماعی بین الانسلی است و حرمت دارد. ما از دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله مکارم شیرازی استفتا گرفته‌ایم و نوشته‌اند "تقلب به قانون به قصد بهره‌گیری من غیر حق موجب ضمان می‌شود" و یک نوع دزدی محسوب می‌شود و باید این قانون اصلاح شود ونباید به خودمان اجازه دهیم از جیب دیگران استفاده کنند.

,

پول مستمری بازمانده غیرحق حرام است

, پول مستمری بازمانده غیرحق حرام است,

وی گفت: ‌این پولی که عده‌ای استفاده می‌کنند پول حلالی نیست و حرام است. یعنی قانونگذار فرصتی قائل شده برای کسانی که شغل و شوهر ندارند و ما بیاییم از آن سوء‌استفاده کنیم و به صورت صوری جدا شویم و اگر حرمت شرعی را قائل نیستند به حرمت‌های اجتماعی توجه کنند که این موارد تبعات دارد و فرزندانشان دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و زن و شوهری که می‌خواهند به شکل مخفیانه زندگی کنند و از تامین اجتماعی بهره غیر حق ببرند مطمئن باشند آثار تبعات آن در زندگی‌شان و فرزندانشان ایجاد می‌شود.

,

شناسایی متخلفین

, شناسایی متخلفین,

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی خبر داد: ‌ما سازوکارهایی فراهم کرده‌ایم و این افراد را شناسایی کرده‌ایم و بر اساس استفتایی که از مراجع دریافت کرده‌ایم و بر اساس قانون اگر بر ما احراز شود این افراد طلاق‌شان صوری است پرداخت‌هایی که تاکنون من غیر حق به آن فرد پرداخت شده، باز خواهیم گرفت و تاکنون مواردی داشته‌ایم، پرونده های تشکیل داده‌ایم و درصد بسیاری از طلاق‌های صوری را تشخصیص داده‌ایم وجلوی آن را گرفته‌ایم.

,

متوجه دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شویم

, متوجه دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شویم,

محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی هم در این خصوص در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چند سالی است سازمان تامین اجتماعی با پدیده طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اُناثی که پدرشان بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر سازمان بوده و فوت کرده است روبروست؛ اگر چه تعداد خانوارهایی که حاضر به پذیرش این خطای عجیب و پرمسئله می‌شوند در قیاس با تعداد مستمری‌بگیران محق، بسیار کم است.

,

وی افزود: اتفاق دیگری که رخ داده این است که برخی دختران جوان به عقد مستمری‌بگیرانی که سن بسیار بالایی دارند و احتمال فوت‌شان زیاد است، در می‌آیند تا پس از فوت آن فرد، موفق به دریافت مستمری سازمان شوند! در این موارد موضوع فقط به دریافت مستمری ختم نمی‌شود، بلکه مفسده‌ها و مشکلات فراوان بعدی برای خانواده‌ها و بویژه آن زنان طلاق گرفته و دختران ازدواج کرده پیش می‌آید که … در این زمینه‌ها بایستی نهادها و افراد مسئول، خانواده‌ها را آگاه کرده و اطلاعات لازم را ارائه دهند.

,

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه نوشت: البته در بسیاری از این موارد، سازمان از طرق مختلف متوجه این دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک مواجه می‌شوند.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
برای رسیدن به پول حرام قانون را دور می‌زنند صوری طلاق می‌گیرند صیغه 99 ساله می‌شوند یا با پیرمردهای دم مرگ ازدواج می‌کنند. تعدادشان زیاد نیست ولی کم هم نیستند.