حذف رشته باستان شناسی از دانشگاه تربت حیدریه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت، محمد حسن فتحی نسری صبح امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه با 130 دانشجوی بومی و غیر بومی از تابستان پارسال طی کاووش های متعددی در منطقه( تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، باخرز) محوطه ها، اثار و ابنیه تاریخی فراوانی را کشف کردند که نشان از قدمت تاریخی این منطقه در دوران صدر اسلام و ساسانیان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه با عقد تفاهم نامه های مختلفی با سازمان میراث فرهنگی سعی در شناسائی این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود داشت که علاوه بر کشفیات، مطالعات آن هم اکنون نیز در حال انجام است.

,

فتحی خاطر نشان کرد: گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه برای مطالعات آرکو ژئو فیزیک، یعنی روش مدرن بدون تخریب و کاووش، در حال انعقاد  تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی و میراث فرهنگی است که امیدواریم با اجرای این پروژه ساختار محوطه ها و بناها و آثار تاریخی کشف شده نیز مشخص شود.

,

وی بیان کرد: همه این فعل و انفعالات در شرایطی رخ می دهد که وزارت علوم برای تصویب سند آمایش آموزش عالی و ماموریت گرایی دانشگاهها، قصد دارد تا رشته باستان شناسی و علوم سیاسی را از این دانشگاه حذف کند تا آموزش عالی شهرستان ماموریت کشاورزی و فنی مهندسی خود را نیز دنبال کند.

,

رییس دانشگاه تربت حیدریه تاکید کرد: رایزنی های زیادی برای جلوگیری از حذف رشته باستان شناسی دانشگاه صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون این رایزنی ها مفید به فایده نبوده و ما شانس زیادی برای ابقای این رشته در دانشگاه تربت حیدریه قائل نیستیم.

,

وی در پاسخ به این سئوال که تکلیف دانشجویان و اساتید این حوزه چیست؟ افزود: تا اتمام دوره تحصیلی دانشجویان مشغول خواهند بود و با اعلام رسمی وزارت علوم دیگر مجاز به جذب دانشجو در این رشته ها نیستیم، از طرفی اعضای هیئت علمی درصورت حذف این رشته ها به دانشگاه گناباد و یا نیشابور منتقل می شوند.

,

رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه گفت: یکی از برنامه ها و اهداف گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه؛ مطالعه ،اکتشاف و شناسایی "شهر تاریخی زو" است که ما معتقدیم مرکز ولایت زاوه قدیم یا همان شهر زو در همین محوطه اکتشاف شده دامسک قرار دارد.

,

مهدی فلاح افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی مطالعات آرکوفیزیک مدتی به تعویق افتاد و پس از وقفه ای مجددا این مطالعات شروع شده است.

,

وی بیان کرد: یکی از کشفیاتی که انجام شده و در دنیا منحصر به فرد است آسیابی است که همزمان می توانسته هم از نیروی آب و هم نیروی باد استفاده کند که این سازه هم آسباد و آسیاب است و مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد در خصوص این سازه استفاده از  جهات مختلف باد برای حرکت این آسباد است.

,

این استاد دانشگاه به یکی از نتایج مهم و اساسی کشفیات دو سال اخیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: کاووش های باستان شناسی اخیر بیانگر آن است که تربت حیدریه از دیرباز بعنوان یک منطقه پیوند دهنده و تلاقی دهنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز مطرح است و امروز نیز این شاخصه ها همچنان در این منطقه ایفای نقش می کند.

,

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز بیان کرد: از ابتدای تاسیس این اداره تا 2 سال قبل در مجموع 50 آثار و بنای تاریخی کشف و به ثبت رسیده بود اما با کاووش های گروه باستان شناسی تربت حیدریه طی دو سال گذشته تاکنون 100 اثر کشف و در حال ثبت آن هستیم.

,

علی محمدی افزود: شناسائی آثار بی نظیری همچون محوطه تاریخی دامسک که متعلق به دوره ساسانیان است به همراه 32 خمره سفالی، کشف سنگ نگاره ها و نیز سایر بناها و محوطه های تاریخی با کمک گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه محقق شده است.

,

انتهای پیام/

]
گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه طی دو سال گذشته محوطه ها و آثار و بناهای تاریخی متعددی را در این منطقه کشف و قدمت واقعی این منطقه را نیز مشخص کرد، اما رییس دانشگاه این شهرستان از حذف رشته باستان شناسی در راستای ماموریت گرایی دانشگاهها خبر می دهد.