اوقات فراغت در کوچه پس کوچه‌ها یا اماکن ورزشی؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛با پایان امتحانات و تعطیلی دانش آموزان برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دغدغه مشترک بسیاری از خانواده‌هاست. خانواده‌هایی که یک یا چند فرزند دارند و دلشان می‌خواهد بهترین برنامه‌ها را برای پر کردن اوقات فراغت فرزندشان برنامه ریزی و فراهم کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

در این زمان است که پای فعالیت‌های ورزشی وارد برنامه‌های ریز و درشت خانواده‌ها می‌شود، فعالیت‌هایی که به عنوان ابزاری قدرتمند برای پر کردن زمان‌های خالی کودکان و بدون هدف انتخاب می‌شوند، تا تعطیلات سپری شود.

,

فعالیت‌های ورزشی که علاوه بر شادابی و نشاط، سلامتی جسمی و روانی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد و بهانه‌ای می‌شود تا نوجوانان و جوانان به سمت ورزش مورد علاقه‌اش حتی برای مدت کوتاهی کشیده شوند.

,

دوری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی به دلیل گرایش به ورزش در صدر اتفاقات مثبتی است که ورزش به دنبال خود دارد و باید قبول کرد، کمتر ورزشکاری را می‌توان نام برد که هم به ورزش می‌پردازد و هم سر از اعتیاد و سایر آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی دیگر درآورده است.

,

پدیده جرم و بزهکاری یک مشکل اجتماعی است، ورزش و تربیت بدنی هم بعنوان یک پدیده اجتماعی با سایر پدیده‌ها در رابطه است و در کاهش بزهکاری، اثرات قابل توجهی داشته و دارد.

,

امکانات برابر پتانسیل‌های اقبالیه نیست

, امکانات برابر پتانسیل‌های اقبالیه نیست,

بانوی جوان اقبالیه ای درباره فعالیت ورزشی این شهر به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: رشته‌های ورزشی پایه در اقبالیه آنچنان که باید فعالیت ندارند و تنها در یک سالن مدت کوتاهی است ژیمناستیک آموزش داده می‌شود و با توجه به جمعیت اقبالیه، نیاز به راه اندازی رشته‌های ورزشی پایه و سالن‌های بیشتر است.

,

این جوان ادامه می‌دهد: رشته‌های ورزشی که در بخش همگانی و قهرمانی در اقبالیه فعالیت دارند، محدود هستند و رشته‌های مثل بدمینتون، هندبال، بسکتبال دست و پا شکسته فعالیت دارند و تنیس روی میز و چندین رشته دیگر هم در شهر اقبالیه فعالیت ندارند.

,

, ,

 

,

وی عنوان می‌کند: از لحاظ امکانات زیرساختی ورزشی، سالن‌ها برای رده‌های مختلف سنی کافی نیست و برای معرفی ورزشکاران قهرمان نیاز به توجه بیشتر مسئولین داریم. در اقبالیه زمین چمن مناسب وجود ندارد تا ورزشکاران در رشته‌های فوتبال و دومیدانی فعالیت کنند و قهرمانان و علاقمندان به این رشته‌ها برای آموزش و تمرینات جدی راهی قزوین می‌شوند.

,

این ورزشکار یادآور می‌شود: در رشته‌های دو و میدانی، کبدی و چند رشته دیگر ورزشکاران و تیم‌های اقبالیه ای در سطح ملی دارای عنوان هستند، اما امکانات در حد رقابت با تیم‌های لیگ برتری و عضویت در تیم‌های ملی نیست. بیشتر خانواده‌های اقبالیه برای گذران اوقات فراغت به تپه باستانی مراجعه می‌کنند، چراکه اقبالیه مانند خوابگاهی است که تنها برای خواب استفاده می‌شود.

,

امکانات رشد کرده اما هنوز جا دارد

, امکانات رشد کرده اما هنوز جا دارد,

یکی از جوانان محمود آباد نمونه‌ نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: این شهر در 7 کیلومتری قزوین واقع و در سال 78 از روستا به شهر تبدیل شد، ولی اتفاقات خوبی برای ساکنین رخ داده، اما همچنان کمبودها احساس می‌شود.

,

این جوان می‌افزاید: نوجوانان و جوانان شهر در دهه 80، تنها یک سالن ورزشی نیمه کاره داشتند ولی از سال 90 به بعد دو سالن ورزشی در شهر احداث شده و محمودآباد نمونه دارای استخر است.

,

وی عنوان می‌کند: محمودآبادنمونه به نسبت جمعیت دارای دو بوستان است که از نظر امکانات شرایط خوبی دارند و چند بوستان کوچک هم در گوشه کنار شهر عصرها میزبان همشهریان محمودآبادی است، شهر می‌تواند در حوزه‌های ورزشی و فضای سبز رشت بیشتری داشته باشد، اما مشکل وقفی بودن اراضی در شهر وجود دارد.

,

این جوان محمودآبادی اذعان می‌کند: برای گذراندن اوقات فراغت، عمده بازی کودکان محمودآباد در کوچه و خیابان‌هاست و نیاز به سالن و اماکن ورزشی است، ولی نسبت به چند سال گذشته امکانات ورزشی شهر رشد بیشتری داشته و رشته‌های رزمی و بدنسازی بسیار پیشرفت کرده‌اند.

,

توجه به کودکان و روستاها

, توجه به کودکان و روستاها,

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین درباره وضعیت توزیع امکانات ورزشی در مناطق محروم می‌گوید: با توجه به اهداف راهبردی که وزارت ورزش و جوانان در راستای توسعه ورزش همگانی و فراگیر شدن فعالیت‌های بدنی در بین اقشار مختلف دارد و با توجه به اینکه در پایان فصل بهار هستیم، یکی از اهداف عالی وزارت ورزش تمرکز بر جامعه فعال و فعال نمودن قشر نوجوان و جوان با فعالیت‌های مختلف ورزشی کردن است.

,

ندا پاکدامن ادامه می‌دهد: در بخش بانوان آمایش رشته‌های مختلف ورزشی انجام شده و فرآیند پرورش استعدادهای برتر را تمامی هیئت‌های ورزشی آغاز کرده‌اند و مختصصین در رشته‌های مختلف ورزشی با ورود به مدارس، فرآینده های مختلف استعدادیابی را انجام و به انتخاب نفرات برتر و مستعد می‌پردازند و با انجام تمرینات مداوم مستعدین را آماده حضور در المپیاد استعدادهای برتر کشوری می‌کنند.

,

وی عنوان می‌کند: المپیاد استعدادهای برتر بعنوان یک طرح اجرایی از سوی وزارت ورزش برای چهارسال به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و هدف در این طرح، توسعه نشاط و شادابی، جامعه پر تحرک و فعال و همچنین ایجاد پویایی و نشاط برای نوجوان و جوان است.

,

 

,

, ,

این مسئول ورزشی اذعان می‌کند: با انجام فعالیت‌های بلندمدت و برنامه ریزی مدون، می‌خواهیم بتوانیم انتخاب درست را پیش روی خانواده‌ها قرار دهیم تا بتوانند باتوجه به شناخت پتانسیل و ظرفیت فرزندان خود، اوقات فراغتشان را به بهترین شکل پر کنند.

,

پاکدامن یادآور شد: در سال 97 در مناطق کمتر برخودار که بیشتر روستاها را شامل می‌شود، اتفاقات خوبی رخ داد و با حمایت وزارت ورزش، 104 خانه ورزش روستایی در استان راه اندازی و در اختیار روستاییان قرار گرفت.

,

وی یادآور شد: احداث خانه‌های ورزش روستایی علاوه بر رونق ورزش در بین جوان‌ترها عامل رشد ورزش همگانی در بین بانوان شده، چراکه این خانه‌ها به امکانات 10رشته ورزشی تجهیز شده‌اند و در راستای استفاده بهتر، تربیت مربیان بومی ویژه خانه‌های روستایی در دستور کار شهرستان‌ها قرار گرفته است.

,

ورزش ارزان در مناطق کم برخوردار

, ورزش ارزان در مناطق کم برخوردار,

مسئول گروه همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: با حضور رئوسای هیئت‌های ورزشی و ادارت ورزش و جوانان شهرستان‌های استان، گروه‌های هدف که دختران و پسران رده‌های مختلف سنی را شامل می‌شود برنامه ریزی صورت گرفته تا برنامه‌های ورزشی فرهنگی متناسب با نیاز افراد همراه با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی در کلیه مناطق شهری، روستایی و مناطق منفصل شهری و روستایی انجام شود.

,

شاهرخ آزادمنش می‌افزاید: در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشین شهری، استفاده رایگان از امکانات ورزشی در طرح اوقات فراغت در دستور کار هیات ها و ادارت ورزشی قرار گرفته است.

,

وی یادآور می‌شود: علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری با کمترین هزینه در جهت استفاده حداکثری نوجوانان و جوانان در کلیه مناطق شهری، روستایی و مناطق منفصل شهری و روستایی در تابستان پیش رو برای طرح‌های اوقات فراغت سال 98 برنامه ریزی شده و انجام خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
برای گذراندن اوقات فراغت، عمده بازی کودکان مناطق محروم در کوچه و خیابان‌هاست و نیاز به سالن و اماکن ورزشی است، موضوعی که باید جزو اولویت‌های مسئولان قرار بگیرد زیرا گسترش ورزش و حضور نوجوانان و جوانان در اماکن ورزشی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.