بسیاری از مشکلات امروز جهان ناشی از یکجانبه‌گرایی آمریکاست/ تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران آغاز تنشی جدید در منطقه است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) اظهار داشت: اتحادیه بین‌المجالس جهانی همواره در هدایت و نزدیکی پارلمان‌ها و افکار عمومی برای هماهنگی در مسایل مهم سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی مثبتی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: تروریسم، یکجانبه‌گرایی و مشکلات زیست‌محیطی از مسایل و معضلات دنیای امروز است که برای رفع آنها نیاز بیشتری به توسعه همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی داریم.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری خوب و نزدیکی با اتحادیه بین‌المجالس جهانی داشته است، افزود: بررسی موضوعات مهم بین‌المللی و اعلام نظر اعضای پارلمان‌های کشورهای مختلف در اجلاس‌های گوناگون این اتحادیه و دستیابی به یک جمع‌بندی مشترک، بسیار حائز اهمیت بوده و این اجلاس‌ها در موضوعات مهم بین‌المللی همواره با نشاط، پرتحرک و فعال بوده است.
,
 
,
روحانی یکجانبه‌گرایی را معضل بزرگ در جهان امروز عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهانی بخاطر دیکتاتوری و قلدرمآبی برخی کشورها بویژه آمریکا بوده که ریشه آن زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی و حرکت در مسیر یکجانبه‌گرایی است.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه در یکسال اخیر با خروج آمریکا از برجام به عنوان توافقی چندجانبه و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مواجه بودیم، گفت: شاید کمتر سابقه داشته که اگر کشوری به قطعنامه شورای امنیت عمل کند، تنبیه شود؛ اما امروز کشورهایی که به قطعنامه ۲۲۳۱ عمل می‌کنند، از سوی آمریکا مورد فشار و تحریم قرار می‌گیرند.
,
 
,
روحانی ادامه داد: امروز آمریکا دست به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران زده و حتی در مواد دارویی و غذایی هم اعمال تحریم می‌کند.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا ریشه مشکلات منطقه بوده و اخیراً نیز مشکل‌آفرینی جدیدی کرده است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته گاهی سکوهای نفتی و کشتی‌های باربری و حتی هواپیمای مسافربری ایران مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفته و اخیراً نیز آنها با پهپاد خود به حریم هوایی ایران تجاوز کرده‌اند و بخاطر عدم توجه به اخطارهای چندباره، نیروهای دفاعی ایران آن را سرنگون کردند.
,
 
,
روحانی با تأکید بر اینکه این تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، افزود: این منطقه بسیار حساس و امنیت آبراه خلیج فارس و دریای عمان برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است، از اینرو از همه نهادهای بین‌المللی انتظار داریم، تا عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند،
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه در طول ۱۷ سال گذشته مداخلات آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و اخیراً در یمن، مشکلات و معضلات فراوانی را به دنبال داشته است، گفت: معتقدیم امنیت همه مناطق جهان و خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود.
,
 
,
روحانی افزود: از اتحادیه بین المجالس جهانی در اجلاس‌های خود قاعدتاً به دنبال توسعه صلح و ثبات در منطقه و جهان است و ما برای آن ارزش بسیاری قایل هستیم.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه مناسبات و همکاری‌های دوستانه با کشورهای آمریکای لاتین است، افزود: مکزیک کشوری حائز اهمیت در منطقه آمریکای لاتین است که مطمئناً گسترش روابط و تعاملات دو کشور به نفع دو ملت خواهد بود.
,
 
,
«گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و قدرتمندی در راستای گفتگو و حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها و ترویج چند جانبه‌گرایی در جهان ایفا کرده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با بیان اینکه برجام ثابت کرد چندجانبه‌گرایی و تعامل برای برقراری صلح در منطقه و جهان، حائز اهمیت است، افزود: این توافق محتوای بسیار قدرتمندی دارد و امروز همه دنیا می‌دانند که گفتگو و تعامل برای دستیابی به ثبات و صلح بسیار مهم است.
,
 
,
کوئواس بارون ایران را کشوری قدرتمند در منطقه دانست و گفت: امروز دنیا باید از تجربه موفق ایران در تعامل درس گرفته و به گفتگو و توافقات بین‌المللی احترام بگذارد.
,
 
,
رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با تجلیل از تلاش‌های نمایندگان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی برای ترویج گفتگو، تعامل و چند چانبه‌گرایی، خاطر نشان کرد: اتحادیه بین المجالس جهانی با نگاه ایران به مسایل بین‌المللی اشتراک نظر داشته و معتقدیم، یکجانبه‌گرایی هیچ راه‌حلی برای حل مشکلات جهانی ارایه نمی‌دهد.
,
 
,
کوئواس بارون با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، مشکل مهاجرت و پناهندگان و مشکلات اقتصادی و بسیاری از مشکلات دیگر تنها توسط یک کشور نمی‌تواند حل شود، افزود: نیاز به بهبود و تغییر ساختار نهادهای بین‌المللی و توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان داریم.
,
 
,
رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی برجام را نمونه‌ای بسیار خوب از چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل دانست و گفت: امیدواریم اروپا هر چه سریع‌تر مسئولیت خودش را در مورد برجام انجام دهد، چرا که معتقدیم مردم نباید هزینه اشتباه دیگران را پرداخت کنند.
,
 
,
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
]
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، گفت: نهادهای بین‌المللی باید عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند.