برداشت ۸۰ تن گل محمدی در استان زنجان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: در راستای سیاست­های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت محصولات و گیاهان با نیاز آبی پایین، سازمان جهاد کشاروزی استان جایگزین کردن و کاشت محصولات کم­آب­خواه به جای محصولات پر مصرف و از طرفی تولید اقتصادی این گونه محصولات در برنامه کاری و ترویجی خود قرار داده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه کشت گل محمدی اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: درختچه‌های گل محمدی کم توقع و بسیار مقاوم است و با شرایط آب و هوای نامساعد اقلیمی و خاکی سازگاری بالایی داشته و در برابر کم آبی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

,

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان طی چهار سال اخیر با هدایت و هدفمندسازی یارانه نهال و اقدامات ترویجی و برنامه­های اجرایی متناسب، توانسته است نکات مربوط به کاشت، داشت و برداشت و فرآوری و مزیت­هایی از قبیل اشتغال‌زایی پایدار و نیز ارزش صادراتی بالای این محصول را به گروه هدف و کشاورزان به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی کند به طوری که هم‌اکنون کشت گل محمدی با استقبال بسیار خوبی از سوی کشاورزان در مناطق مختلف استان مواجه شده است.

,

اوجاقلو با بیان اینکه سال زراعی جاری تعداد 167 هزار اصله نهال گل­ محمدی یارانه­دار در شهرستان‌های استان زنجان در بین متقاضیان توزیع شده است، افزود: کشت این تعداد نهال منجر به احداث حدود 100 هکتار گلستان گل محمدی در استان شده است.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش و پیگیری دست اندر­کاران استانی و مجریان شهرستانی موجب شده تا سطح زیر کشت گل محمدی در استان به بیش از 160 هکتار برسد، بیان کرد: سطح گلستان‌های بارده استان در حال حاضر حدود 30 هکتار است که با در نظر گرفتن متوسط عملکرد این محصول در استان پیش‌بینی می‌شود حدود 80 تن محصول گل­ تر از این گلستان‌ها روانه واحدهای فرآوری و بازار مصرف شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: بسته به آب و هوای منطقه، برداشت گل­محمدی در مناطق مختلف استان زنجان از نیمه دوم اردیبهشت شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند و در هر منطقه طول مدت گلدهی آن معمولاً 20 تا 30  روز طول می‌کشد.

,

اوجاقلو میزان عملکرد گل محمدی در استان را به طور متوسط 2.7 تن در هکتار اعلام و تصریح کرد: به دلیل جدیتی که در زمینه ترویج و برنامه­های اجرایی در استان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت گل­محمدی طی سال‌های آتی در استان زنجان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

,

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه گیاه گل محمدی در مناطق کوهپایه‌ای که دارای خاک فقیر با بافت متوسط و یا دارای سنگریزه هستند به خوبی به عمل می­آید، افزود: حدود 30 هکتار از توسعه کشت امسال در استان در اراضی شیبدار و دیم روستاهای امند و ماری در شهرستان زنجان صورت گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به میزان برداشت گلمحمدی در زنجان گفت: برداشت گل محمدی در استان زنجان به 80 تن رسید.