نگاه مسئولان به درون کشور باشد تا گدایی از سفره خالی اینستکس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ علی خسروی رئیس سابق دانشگاه پیام نور و از فعالین سیاسی گالیکش در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مبادلات تجاری موسوم به اینستکس گفت: سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس یک سازوکار مالی است که هدف آن دور زدن تحریم‌های مالی ایران در زمینه‌های غذا و دارو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

وی افزود: این سامانه که باهدف نگه‌داشتن ایران در برجام توسط آلمان، انگلیس و فرانسه در کشور فرانسه طراحی‌شده است، اگر با بدبینی نسبت به اهداف آینده آن نیز نگاه نکنیم نمی‌تواند مقابله‌ای برای اهداف ایران در برجام باشد.

,

خسروی اضافه کرد: در این سازوکار مالی شرکت‌های ایرانی می‌توانند به صادرات و واردات محدود در حیطه صادرات هر آنچه آن‌ها نیاز دارند در مقابل واردات غذا و دارو به‌صورت تهاتری اقدام کنند.

,

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش با اشاره به اینکه در این سیستم پولی ردوبدل نمی‌شود گفت: کاری که الآن هم ما با صدور اندک نفت به کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند و برخی دیگر کشورها انجام می‌دهیم. این‌همه تلاش دیپلماتیک برای دریافت کالاهایی که دیگر در بازار امروز خودمان قسمت زیادی از آن تولید می‌شود و بقیه آن را هم می‌شود از هم‌پیمانان دریافت کرد نمی‌ارزد به اینکه زیر بار منت اینستکس برویم.

,

به گفته این فعال سیاسی، از اول نیز ناگفته و نانوشته پیدا بود که اروپایی‌ها بدون ارباب خود کاره‌ای نیستند. اصولاً کشورهای قدرتمند اروپایی با نگاه چند صدسال قبل دوست دارند به جهان نگاه کنند. فرانسه زمان ناپلئون، آلمان بیسمارک و هیتلر و انگلستان قرون هجده و نوزده میلادی که آفتاب در مستعمراتش غروب نمی‌کرد!

,

وی افزود: این اروپا با مجموعه اتحادیه اروپایی‌اش کمتر از آن چیزی است که خودشان از خودشان توقع دارند و یا دیگران انتظار دارند. چه‌بهتر است دیپلماسی ما نیز چند مطلب را به‌جای گدایی از سفره خالی اینستکس بداند و آن نگاه به درون و شرق بجای غرب است.

,

خسروی با اشاره به اینکه شرق از ما استقبال بهتری دارد، حتی در موقعی که کل غرب علیه ماست گفت: ارتباط نزدیک ایران با اعضای سازمان شانگهای که در رأس آن روسیه و چین قرار دارند می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت و تا کم شدن فشار از ناحیه آمریکایی‌ها، مناسب‌تر از آن باشد که ما گردش و چرخش تقریباً کم‌فایده‌ای به طرح اینستکس اروپایی‌ها داشته باشیم. ضمن اینکه طرف‌های اروپایی برجام بیشتر حس می‌کنند که ایران به کم کردن تعهدات خود در برجام تأکید دارد.

,

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: ایران باید در این دوران ابزار بازدارندگی خود را تقویت کرده و در تعهدات برجامی خود تجدیدنظر مناسبی داشته باشد که موارد به‌زودی به درد دیپلمات‌های ما خواهند خورد.

,

این فعال سیاسی گالیکش اظهار داشت: جهان با نگاه اروپایی و آمریکایی، ایرانِ دارای توان گریز از مرکز را برنمی‌تابد، یا باید بجنگد که به نفع اقتصاد لیبرال و جهان به‌سوی جهانی‌شدن اقتصاد و تجارت آزاد نیست و منجر به فروپاشی نظام اقتصادی کنونی می‌شود و یا باید به هنگام دریافت امتیاز نظیر برجام امتیاز مناسبی بدهد.

,

وی تصریح کرد: اگر نگوییم تنها راه شاید بتوان گفت راه مناسب، تسلیم در مقابل حرکات ضعیف اروپایی‌ها نظیر اینستکس نیست.

,

خسروی افزود: با همه پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل دیگر حتی آمریکا با آن توان مالی و نظامی بالا نمی‌تواند یکه‌تاز بوده و حرف اول و آخر را بزند. روابط بین‌الملل وارد عصر جدیدی شده است که از توان اداره جهان توسط آمریکا به‌تنهایی و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری برای جهان خارج است.

,

وی بیان داشت: اکنون نگاه به درون، ایمان به داشته‌ها و تقویت بنیان‌های اقتصادی داخلی، مقابله با فساد اقتصادی، همگرایی سیاسی داخلی و بین‌المللی، تغییر و چرخش دیپلماتیک و تجارت خارجی از غرب به شرق، تقویت توان بازدارندگی مجموعه عواملی است که بهتر است همه با همه به آن‌ها توجه ویژه‌ای کنیم.

,

انتهای پیام/

]
رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: کالایی که توان ساخت و تأمین آن راداریم نمی‌ارزد زیر بار منت اینستکس برویم.