ارادت مردم اهل سنت به نسل «غریب‌الغربا» در کُردستان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

از بازار بزازان کوی سرتپوله می‌گذرم، دری با زنجیر ضخیم و قفل‌هایی که برخی‌ها به امید گرفتن حاجت به آن بسته‌اند نظرم را به خود جلب می‌کند.

,

 

,

استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.

,

 

,

استفاده از گچ‌بری‌های زیبا و نقوش پی‌‌در‌پی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

,

 

,

, ,

 

,

وجود خواهر گرامی امام رضا (ع) بی‌بی هاجر خاتون در شهر سنندج سال‌ها است مامن و محفل راز و نیاز و حمد و ستایش مردم این دیار است و با راز و نیاز و گریه و زاری در آن مکان مقدس حاجات خود را از خداوند می‌گیرند و اگر نذری هم داشته باشند نذر خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند.

,

 

,


این مسجد دارای دو درب ورودی در اضلاع غربی و شرقی یعنی مسیر بازارچه سرتپوله است. در قدیم مردم به زنجیر درب غربی دخیل می‌بستند و از روح طاهره هاجره خاتون مدد می‌جستند.

,
,

 

,

وارد صحن حرم می‌شوم شلوغ‌تر از آن است که فکرش را می‌کردم چند نفری به نماز ایستاده‌اند، عده‌ای قرآن می‌خوانند، چند نفری از مشکلات و ناراحتی‌هایشان می‌گویند. خلاصه هر کس با هدفی امروز دست به دامن خاتون کردستان شده و از ایشان می‌خواهند که حاجتشان را برآورده سازد.

,

 

,

جلوتر می‌روم زن جوانی را که کودک خردسالش را به سینه چسبانده و ضریح را محکم گرفته است نظرم را به خود جلب می‌کند اشک‌هایش پهنه صورتش را کاملا در برگرفته و در حالی که لبانش را به ضریح چسبانده، آرام آرام سخن می‌گوید و در این نقطه تلاقی آسمان و زمین خدا را در دل فریاد می‌زند.. خانم ناامیدم نکن.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

کشور ایران متشکل از یک دین به اسم دین اسلام و دو مذهب اهل تشیع و اهل تسنن است که هر دو ارادت خاصی به حضرت امام رضا و اهل بیت(ع) دارند و برای آنها از دیدگاه مذهبی، معنوی، و دینی، جایگاه ویژه و بالایی برخوردارند.

,

 

,

, ,

 

,

اهل تسنن نیز با ارادتی بزرگ و مملو از عشق به حضرت امام رضا با زیارت به مشهد مقدس به آن حضرت، همچون برادران و خواهران اهل تشیع خود ایمانی قلبی و عشقی رضایی دارند و برای زیارت و خصوصا، شفا... عاشقانه و نیت کرده به آن دیار مقدس سفر می‌کنند و همانند سایر زائرین و هم‌وطنان دینی و مذهبی خود به پابوس آقا علی ابن موس الرضا مشرف می‌شوند.

,

 

,

 

,

وجود مقبره هاجره‌ خاتون در سنندج جایگاهی برای دعا و نیایش و نذر و نیازهای مردم استان و زوار این بانوی گرامی است و مصداق بارز ارادت اهل سنت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

,

 

,

امید است مسافرانی که قصد سفر به استان کردستان و به‌ویژه سنندج را دارند به مرقد مطهر بی‌بی هاجره خاتون مشرف شوند و حاجاتشان را از وی طلب کنند.

,

 

,

, ,

 

,

مسجد و مقبره هاجره خاتون با شماره ۲۷۷۰ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در چند سال اخیر پروژه احداث سردرب شمالی و ساماندهی صحن امامزاده هاجره خاتون با هدف ساماندهی وضعیت عمرانی بقعه و تسهیل ورود زوار این بقعه متبرکه به انجام رسید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع)در سفر ایشان به خراسان در سنندج رحلت نموده و در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده است.