ابراز نگرانی سه کشور اروپایی از احتمال فروپاشی برجام
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویترز، انگلیس، آلمان و فرانسه روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و تخطی ایران از مواد برجام، ممکن است توافق جامع هسته‌ای که تنها چهار سال پیش منعقد شده بود، فروبپاشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این بیانیه آمده است: آن قدر میزان خطرات بالاست که از تمامی طرفین می‌خواهیم از کار خود دست بکشند و به عواقب احتمالی اقدامات خود فکر کنند.

,

همچنین در قسمتی دیگری از بیانیه آمده است: زمان آن رسیده است که به طور مسئولیت‌پذیرانه‌ای اقدام کنیم و به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها و تداوم گفت‌وگوها بگردیم.

,

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد که می‌تواند در هر سطحی اورانیوم را غنی‌سازی کند و در دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش، غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق، یعنی ۳.۶۷ درصد بالاتر خواهد برد.

,

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

,

طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

,

بر اساس بند ۳۶ برجام، اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت، شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق "عدم پایبندی اساسی" به شمار می‌آید.

,

منبع: ایسنا

,

انتهای پیام

]
سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از افرایش تنش‌ها در خلیج فارس و فروپاشی احتمالی برجام، خواهان برقراری گفت‌وگوهایی میان طرفین توافق هسته‌ای شدند.