دلاورانی که "فروغ جاویدان" را به کابوس جاویدان بدل کردند/ آنکه ایستاد تیپ قائم (عج) بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، درست، ۶ روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در آغاز عملیات نیروهای سازمان توانستند در عرض 24 ساعت خود را به 34کیلومتری کرمانشاه برسانند، اما به‌خلاف تصور مسئولان سازمان، مردم هیچ‌گونه همراهی با آنان نکردند، حتی پس از اطلاع از تجاوز مجاهدین خلق، درصدد مقابله برآمدند و به جبهه‌های جنگ اعزام شدند.

,

در خسارت منافقین در این عملیات آمده است که: بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‌‏انداز 80میلی‏‌متری، 150 قبضه خمپاره‏‌انداز 60میلی‏‌متری و 30 قبضه توپ 106میلی‏‌متری منهدم شد، علاوه بر آن ده‌‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد. در این عملیات، 4800 نفر از منافقان نیز کشته و یا زخمی شدند.

,

, ,

, ,

در عملیات مرصاد 304 نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. بنابر اعتراف منافقین در نشریه مجاهد در این عملیات بیش از 2000 نفر از افراد منافقین به هلاکت رسیدند که حداقل 16 نفر از آن‌ها در زمره مسئولان سازمان مجاهدین خلق، شورای ملی مقاومت و ارتش ــ به‌اصطلاح ــ آزادی‌بخش بودند.

,

در این میان استان سمنان که همواره در دوران دفاع مقدس نقشی موثر و گسترده داشته است در عملیات مرصاد از خود سابقه‌ای درخشان برجای گذاشت که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سفر تاریخی خود به سمنان به نیکی از آن یاد کردند. 

,

رزمندگان این استان در طول هشت سال حماسه و خون از عملیات طریق القدس تا آخرین آنها که مرصاد بود حضوری تاثیر گذار داشتند. 

,

از جمله افتخارات رزمندگان استان سمنان عملیات مرصاد است که نقش نیروهای اعزامی استان سمنان در قالب تیپ ‪ ۱۲‬قائم (عج) در آن بارز و ماندگار شد. 

,

این ماندگاری به حدی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در وصف آن در دیدار ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس با ایشان در سمنان در فرازی فرمودند اگر نبود نقش تیپ قائم در عملیات مرصاد دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید و کسی که ایستاد تیپ قائم بود و این در تاریخ می‌ماند به گفته مسوولان و فرماندهان دوران دفاع مقدس ایستادگی و ایثار رزمندگان استان سمنان در عملیات غرورآفرین مرصاد کمر منافقان را شکست و عملیات فروغ جاودان آنها را به ذلت و حقارت تبدیل کرد.

,

در سوم مرداد 1367، نیروهای منافقین از محور سرپل ذهاب وارد ایران شدند اما دلاور مردان استان سمنان، تیپ قائم استان سمنان با ابلاغ ماموریت از طرف قرارگاه در سوم مردادماه سال 1367 با سازمان رزم خود شامل چهار گردان امام رضای سمنان، سید الشهدای شاهرود و قمر بنی هاشم و روح الله دامغان توانست حرکت اولیه منافقین که به سوی کرمانشاه در حرکت بودند را سد و دشمن را زمین گیر کند.

,

, ,

منافقین کوردل به خود اجازه داده بودند تا 150 کیلومتر وارد خاک میهن اسلامی ایران شوند و خود را تا 40 کیلومتری کرمانشاه برسانند اما غافل از اینکه سربازان تیپ قائم استان سمنان که ساعت 9 شب به مقر رسیده اند تا ساعت چهار صبح اولین خاکریز را زده و آماده حمله به آنها هستند.

,

مقاومت و تهاجم نیروهای استان سمنان به منافقین به گونه‌ای بود که منافقان را مجبور به تخلیه اسلام آباد کرد. 

,

به گفته فرماندهان نظامی حضور و عملیات نیروهای سمنان در منطقه به گونه‌ای بود که برخی از آنها فرصت دریافت کارت و پلاک نداشتند و بلافاصله پس از ورود به منطقه به مقابله با منافقان پرداختند. 

,

یکی از رزمندگان تیپ 12 قائم (عج) در کتاب طلایه داران مرصاد درباره وضعیت منافقین در ساعات پایانی عملیات مرصاد گفته است: "بی‌سیم منافقین و صحبت‌های آنان را شنود می‌کردم تا ببینم وضعیت چگونه است؟ منافقین با عجز و ناتوانی به همدیگر می‌گفتند: همه نیروهای ما کشته یا زخمی شدن. دیگر مهمات نداریم، مهمات تمام شده، مسعود و مریم (رجوی) (سران سازمان منافقین) ما را توی دل آتش فرستادن..."

,

برخی از شهدا در این عملیات با هم عهد و پیمان جاودانه‌ای بستند که رهبر معظم انقلاب در سمنان آن را نقل کردند. 

,

رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند سه نوجوانی که از مهدیشهر با هم پیمان می‌بندند که هر کدام شهید شدند یکدیگر را در روز قیامت در پیشگاه خداوند شفاعت کنند. 

,

68 نفر از 302 شهید عملیات مرصاد از شهدای استان سمنان هستند، شهیدانی از رده فرمانده تا یک رزمنده نوجوان از استان سمنان که افتخار طلایه داران مرصاد را به نام این استان ثبت کردند. فرماندهانی همچون شهید حاج محمود اخلاقی و شهید محمدرضا خالصی که نامشان در همیشعه تاریخ بر لوح افتخارات استان سمنان ثبت شد.

,

انتهای پیام/

]
رزمندگان استان سمنان در عملیات مرصاد بعنوان آخرین عملیات دفاع مقدس حماسه ای ماندگار ثبت کردند و با تقدیم 68 شهید، بیشترین شهدای این عملیات را به نام خود کردند.