عید قربان، بزرگترین مدرسه تربیتی برای بشریت است/ حجاج ایرانی در برائت از مشرکین سرآمدند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، آیت‎الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل صبح امروز در خطبه‎های عید قربان به تبیین ویژگی های مهم  این عید بزرگ اسلامی پرداخت و گفت:  انسان در هر سال دو سفر مهم پیش روی خود دارد که سعادت اخروی وی نیز در گرو این سفرها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,
وی از سفر اول به عنوان سفر روحی در ماه مبارک رمضان نام برد و گفت: ماه های رجب و شعبان مقدمه و بستر آماده شدن برای این سفر بزرگ برای انسان است.
,

آیت الله عاملی به تبیین جایگاه، اهمیت و برکات ماه مبارک رمضان در سعادت مسلمانان پرداخت و گفت: شب قدر اوج این سفر معنوی است و در عید فطر نیز اعمال انسان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

,

وی از سفر دوم به عنوان سفر اعتقادی نام برد و گفت: این سفر نیز با ورود ماه ذی الحجه آغاز و در عید قربان به اوج خود می رسد.

,

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگی های عید قربان پرداخت و گفت: مسلمانان در موسم حج هرجا که هستند جا پای قدم های حضرت ابراهیم(ع) می گذارند و اگر بتوانند از برکات این قدوم بهره مند شوند به سعادت آخرت خواهند رسید.

,

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) قهرمان توحید است، گفت: این پیامبر جلیل القدر بهترین و عزیزترین شخص نزدیک به وی، یعنی فرزندش را به امر الهی به قربانگاه برد تا مقرب بارگاه الهی قرارگیرد و در این راه نیز با شیطان لعین به مبارزه برخواست.

,

عاملی با بیان اینکه حضرت ابراهیم در عید قربان به مقام امامت رسید، گفت: هر کس قدر فرصت ها را دانسته و در مبارزه با شیطان و امیال درونی خود بتواند پیروز از میدان خارج شود توانایی درک این مقام را بدست خواهد آورد.

,

وی از قربان به معنی تقرب به بارگاه الهی نام برد و گفت: قربان در واقع حالت روحی است که انسان پس از بیرون آمدن از امتحان الهی توفیق درک عظمت آن را پیدا می کند.

,

این مبلغ اسلامی اهمیت نیت به قصد قرب الهی را یادآور شد و  با بیان اینکه در قربانی کردن اسرار زیادی نهفته است، گفت: نیّت در قربانی مهم و اساس است.

,

وی با بیان اینکه قربانی با خلوص نیت، توشه برای آخرت است، گفت: در انتخاب قربانی باید نهایت دقت را بکار برد چراکه انسان برای تقرب الهی باید زیباترین و قوی ترین قربانی را به بارگاه الهی تقدیم کند و در انجام این رسالت نیز احکام الهی را به بهترین وجه ممکن انجام دهد، چراکه قربانی علاوه بر امکان تقرب الهی، بستر ساز عبور از پل صراط در قیامت است.

,

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان با بیان اینکه عمل قربانی با نیت پاک و برای تقرب به خداوند موجب ایجاد حالت روحی در انسان می شود گفت: همین حالت روحی ایجاد شده در عبور از پل صراط به کمک انسان می اید.

,

عاملی در ادامه سخنان خود به فلسفه نام مسلمان نیز پرداخت و گفت: از آنجایی که حضرت ابراهیم(ع) همواره تسلیم اوامر الهی بود، خداوند نیز قصه این حضرت را به مناسک حج تبدیل کرد تا مسلمانان با انجام این اعمال میزان تسلیم و مطیع اوامر الهی بودن خود را به اثبات برسانند.

,

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) هم عبادت فردی را به بهترین شکل ممکن انجام داد و هم در برابر نمرود، طاغوت زمان قیام کرد، گفت: امروز نیز حجاج ایرانی تنها حج گزارانی بودند که با سردادن فریاد مرگ بر آمریکا عمل برائت از مشرکین را به جای آوردند و این بسیار افتخارآمیز است.

,

امام حمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبین پیام هروله پرداخت و گفت: مسلمانان باید با اتحاد خود در عزتمند شدن ملت های مسلمان تلاش کنند.

,

وی به رمی جمرات نیز اشاره کرد و گفت: در ماجرای روز دهم ذی الحجه شیطان سه بار توسط حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع) و هاجر(س) مورد اثابت سنگ قرار گرفت که این  خود بیانگر این اصل مهم است که حضرت ابراهیم(ع) در رسیدن به مقام قرب الهی با زن و فرزند خود به مبارزه با شیطان پرداخت و میزان تسلیم بودن در برابر اوامر الهی را به اثبات رساند.

,

عاملی، از رمی جمرات به عنوان درس فراموش نشدنی در زندگی امروزی نام برد و گفت: امروز در خانواده های ما نیز باید این شیوه ترویج شود و همه اعضای خانواده در مبارزه با شیاطین دورنی و بیرونی یکدل و یکصدا عمل و رفتار کنند تا با رسیدن به قرب الهی سعادتمند شوند.

,

انتهای پیام/

]
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خطبه های نماز عید قربان، از این عید بزرگ به عنوان بزرگترین مدرسه تربیتی برای بشریت نام برد و گفت: تمام رموز سعادت انسان و تعالی یک جامعه در فلسفه عید قربان نهفته است.