دورهمی اقوام ایرانی در بزرگترین فستیوال غذای کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; جشنواره آش به‎عنوان یکی از شاخص‎های مهم فرهنگی استان زنجان محسوب می‎شود چرا که این جشنواره موجب شده تا اقوام متعدد اصیل ایرانی گردهم آیند.  
اقوام با حضور در جشنواره ملی آش ایرانی رسوم و فرهنگ، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و سنت‌های استان خود را به نمایش می‎گذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , موج رسا;,
,

جشنواره ملی آش ایرانی از سال ۱۳۸۴ به‎عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در سطح کشور برای ترویج فرهنگ غذایی صحیح و با شعار «غذای ایرانی خوراک جهانی» در سطح ملی در شهر زنجان برگزار می‎شود.

,


امسال چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی در راستای حفظ تقویم برگزاری جشنواره‎های ملی کشور 22 مرداد ماه در زنجان آغاز بکار می‎کند.

,
,


در حالی که پیش از این خبر از جابه‎جایی تاریخ برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی منتشر شده بود با عنایت ویژه استاندار زنجان و در راستای حفظ تقویم جشنواره ای کشور چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی 22 تا 27 مرداد ماه در مجموعه گردشگری گاوازنگ برگزار می‎شود. 

,
,


در این جشنواره ۲۱ استان در رشته آشپزی حضور می‎یابند. 

,
,


۲۸۰ نفر برای حضور در این جشنواره ثبت نام کرده‎اند که از این تعداد پس از گزینش ۱۵ نفر به جشنواره راه یافته اند، همچنین ۸۰ غرفه صنایع دستی در این جشنواره صنایع دستی خود را به نمایش می‎گذارند.

,
,

امسال نیز چون سنوات گذشته سیاه چادرهای عشایری در مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان برپا و شب های فرهنگی با حضور گروه های آئینی در سینما روباز گاوازنگ زنجان در ایام برگزاری جشنواره دایر می شود.

,

 

,

, ,

 

,

*جشنواره سیزدهم

, *جشنواره سیزدهم, *جشنواره سیزدهم,

سیزدهمین جشنواره آش ایرانی با پنج روز فعالیت و رقابت شبانه روزی 22 استان در بخش آش و 31 استان در حوزه صنایع دستی به کار خود پایان داد.

,

این جشنواره که از 22 مرداد ماه سال گذشته آغاز شد پس از چهار روز رقابت بین آشپزان سراسر کشور در نهایت در 26 مرداد ماه به پایان رسید.

,

در پایان این برنامه از علی حیدری و مروت علی سیفی به عنوان آزاده و مادران شهید داوود و علیرضا خالقی پور و مادر شهید شهریاری تجلیل شد. 

,

در پایان این مراسم مقام نخست جشنواره ملی آش به منیره حیدری از استان خراسان رضوی، مقام دوم به رباب محمدی از استان زنجان و مقام سوم به طور مشترک به بتول تقی زاده از خراسان جنوی و فریبا صمصامی از زنجان رسید. 

,

عنوان غرفه های برتر صنایع دستی را کاظم نوری ملیله ساز از زنجان، حمید فرجی در احجام چوبی از البرز و نجمه سالاری در پته دوزی از کرمان رسید. 

,

غرفه محمد جوان عطاپور با چاقوی نیریز فارس و عبدالرسول محمدی با صنایع چوبی کرمانشاه هم به عنوان صنایع دستی خلاق معرفی و تجلیل شدند. 

,

در این جشنواره رکورد 120 هزار نفر روز بازدید شکسته شد در این دوره جشنواره 10  سیاه چادر و 50 گروه در بخش پخت آش و 160 گروه در صنایع دستی حضور داشتند.

,

همچنین 160 تور به مقصد این جشنواره برگزار شد و در این مراسم همچنین از نشان ثبت ملی ملیله به نام زنجان رونمایی شد. 

,

 

,

, ,

 

,

جشنواره دوازدهم

, جشنواره دوازدهم, جشنواره دوازدهم,

دوازدهمین جشنواره آش ایرانی هشتم تا دوازدهم شهریورماه در محل مجموعه فرهنگی و تفریحی گاوازنگ شهر زنجان و با استقبال گسترده شهروندان زنجانی آغاز به کار کرد.

,

این جشنواره  بعد از چهار روز فعالیت با شناخت نفرات برتر در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

,

بر اساس رأی تیم داوران سیده صغری میرحسینی (حصیر بافی گیلان) به عنوان غرفه دار برتر شناخته شد و  انسیه جانی(حوله بافی خراسان جنوبی) و امیر شجاعی (ملیله زنجان) به عنوان غرفه داران دوم سو م تجلیل شدند.

,

بتول نقی زاده کاخکی با آش رشته بیرجندی از استان خراسان جنوبی عنوان نخست را کسب کرد و حمیرا شفیعی از طارم استان زنجان و لیلا زارع از استان کردستان به ترتیب رتبه های دوم و سوم دوازدهمین جشنواره آش ایرانی را کسب کردند.

,

بر اساس اعلام هیئت داوران، در جشنواره امسال به دلیل کیفیت و تنوع بالای آش های ارائه شده، خانم ها حسینی و فهمیه صالحی از استان کرمانشاه به عنوان نفرات چهارم و پنجم شایسته دریافت دیپلم افتخار شدند.

,

همچنین  ۱۲۵ غرفه صنایع دستی با حضور همه استان های کشور و نیز نمایشگاه سنگ های قیمتی و زیور آلات در طی چهار روز برگزاری  دوازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی دایر بود.

,

غرفه خانم بخت بی بی دکالی با هنر سکه دوزی از استان سیستان و بلوچستان به عنوان غرفه اخلاق در جشنواره امسال معرفی شد. ستار خدابخشی از استان زنجان نیز به عنوان غرفه برگزیده خلاق صنایع دستی در دوازدهمین جشنواره آش ایرانی برگزیده شد.

,

 

,

, ,

 

,

*جشنواره یازدهم

, *جشنواره یازدهم, *جشنواره یازدهم,

یازدهمین دوره جشنواره آش ایرانی که از 8 شهریور در محل تفریحی ائل داغی زنجان آغاز به کارکرده بود با معرفی برترین ها 12 شهریور ماه پایان یافت.

,

در این جشنواره 30 استان کشور با پخت 42 نوع آش محلی و منطقه ای حضور داشتند.

,

در این جشنواره خانم بتول نقدی از استان ایلام با آش مانشت رتبه نخست را از آن خود کرد.

,

فهمیه صالحی از استان کرمانشاه با آش عباس علی و فریبا صمصامی با آش ترش از استان زنجان به صورت مشترک دوم شدند و پری خواجه حسنی از استان کرمان و مهناز امیر اصلانی با آش دندونک از استان زنجان عنوان سومی را از آن خود کردند.

,

منتخب مردمی یازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی لیلا زارع از استان کردستان بود و به نفرات برگزیده ، صنایع دستی ملیله ، مس و چاقوی زنجان اهدا شد .

,

در بخش صنایع دستی و نمایشگاه این بخش نیز که همزمان با جشنواره آش برگزار شد صنعتگران برتر نمایشگاه ملی صنایع دستی معرفی شدند. 

,

سه غرفه برگزیده این جشنواره به ترتیب یوسف نقی‌لو از غرفه قلمزنی استان زنجان، سمیه ایران‌ بان از غرفه تراش سنگ استان فارس ، سیدیونس کاظمی از استان چهارمحال و بختیاری بودند.

,

‌غرفه گلیم استان گلستان نیز به سرپرستی خانم رحیمه رحیمی بعنوان غرفه برتر اخلاق شناخته شد.

,

همچنین نیما ذاکری در رشته سراجی سنتی از کهکیلویه و بویر احمد به عنوان هنرمند برگزیده انتخاب شد.

,

به گزارش موج رسا، امسال چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی از امروز آغاز به کار می کند.

,

انتهای پیام/

]
امروز چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی با حضور مردم و مسئولان آغاز به کار می‎کند.