خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ دوران اسارت یکی از شگفت‌انگیزترین برهه‌های تاریخ دفاع مقدس به حساب می‌آید که تجربه جدیدی را در مقاومت و مبارزه رقم می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در دوران دفاع مقدس با آنکه در ابتدا شهادت برتر از اسارت – به معنای تسلیم – بود ولی این مفهوم تغییر کرد و رزمندگان اردوگاه‌های عراق را تبدیل به میدان مبارزه جدیدی کردند؛ میدان مبارزه‌ای که بیش از هر زمانی به امروز ما شباهت دارد؛ میدان جنگ اراده‌ها و عقاید، جنگ غیر سخت و چالش مبارزه با دشمن بدون اسلحه و مهمات.

,

حال اگر رزمندگان این میدان نوجوان‌هایی باشند که در حالت معمول باید در پی گردش و سرگرمی باشند، این ماجرا اهمیت ویژه‌ای می‌یابد؛ جایی که از نوجوان‌های ۱۵-۱۰ ساله انسان‌هایی فراتر از سن و قدشان یک سرباز، افسر یا فرمانده می‌سازد و در واقع اینها تاریخ را شگفت زده کرده اند.

,

به مناسبت سالروز بازگشت قهرمانانه آزادگان به ایران اسلامی به سراغ یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و کسی که بیش از ۸ سال در اسارت بوده است رفتیم و در خصوص این روز عزیز با او به گفتگو نشستیم که در ادامه مشاهده می کنید.

,

خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود

, خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود, خاطرات آزاده‌ای که ۳۰۶۵ روز اسیر بود,

ابراهیم نصیری جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: بنده سال ۱۳۵۹ به جبهه اعزام شدم و یک سال و نیم در جبهه بودم که در عملیات فتح المبین ۱۳ فروردین ۱۳۶۱ در تنگه ابوغریب دشت عباس اسیر شدم.

,

, ,

وی با بیان اینکه ۳۰۶۵ روز در اسارت بودم افزود: بعد از اینکه اسیر شدم، ما را به شهر الاماره بردند و به مدت دو هفته آنجا بودیم، بعد از آن به زندان ابوغریب منتقل شدیم و دو ماه در زندان بودیم و بعد از آن ما را به اردوگاه های اسرا بردند و دو سال در اردوگاه الانبار بودیم و ۵ سال هم در اردوگاه تکریت و ۲ سال در کمپ ۱۷ تکریت و یک سال در کمپ ۱۳ رمادی و مجموعاً ۸ سال و پنج ماه اسیر بودم که در تاریخ ۴ شهریور ۶۹ در آخرین گروه از آزادگان به میهن اسلامی بازگشتم.

,

نصیری اظهار کرد: هر روز اسارت را می توانیم از آن کتاب ها بنویسیم اما به لحاظ اینکه من یک فرد فرهنگی با روحیه ورزشکاری بودم روزگار سختی را در آن مدت طی کردم و همیشه امید به بازگشت ایران و دیدار امام و خانواده را داشتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس بیان کرد: یکی از آرزوهای ما این بود که وقتی به ایران برمی گردیم به دیدار امام خمینی(ره) شرفیاب شویم که متأسفانه این نصیب ما نشد.

,

وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) در مورد آزادگان فرموده بودند اگر روزی اسراء برگشتند و من نبودم سلام من را به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود گفت: این جمله همیشه در ذهن ما نقش داشت و همیشه با این جمله عشق ورزی می کردیم.

,

جانباز دوران دفاع مقدس در این خصوص ادامه داد: در سال ۶۸ در اردوگاه ۱۳ که بودیم خبر رحلت جانگداز حضرت امام(ره) برای ما بسیار ناگوار بود و بچه ها خیلی نگران شدند چراکه یکی از آرزوهای ما این بود که به دیدار کسی برویم که به عشق او به جبهه ها رفته بودیم و با نام ایشان جبهه ها را پر کرده بودیم و دوست داشتیم وقتی پیروزمندانه بر می گردیم امام مان را زیارت کنیم که شامل حال اسراء نشد.

,

وی اضافه کرد: البته در کنار اینها خوشحال بودیم که مقام معظم رهبری در سکان داری ولایت فقیه منصوب شدند و بعد از دوران اسارت به دیدار ایشان رفتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس گفت: پس از رحلت جانگداز امام خمینی(ره)، در اردوگاه ۱۳ اسراء به مدت ۴۰ روز در عزاداری به سر می بردیم و هیچ کاری نمی کردیم و حتی عراقی ها هم از این موضوع نگران شده بودند و دائم اسرای ایرانی را دلداری می دادند اما مسائل امنیتی اردوگاه را زیاد کرده بودند که مبادا بچه ها کاری انجام دهند.

,

نصیری با اشاره به اینکه بعد از رحلت امام خمینی(ره) ما دو سال دیگر نیز در اسارت بودیم و این موضوع خیلی سخت بود افزود: از یک سال تا ۱۸ سال اسارت داشتیم که شهید لشگری با ۱۸ سال اسارت افتخاری برای ایران اسلامی است و اینها در تاریخ ثبت می شوند و استقامت و پایداری اسراء در اردوگاه های مخوف صدام همیشه در تاریخ خواهد درخشید و در جایی نوشته بودند:«ای دیوارهای مخوف زندان های صدام بگویید چه گذشت به یاران خمینی(ره)».

,

وی با تأکید بر اینکه تاریخ از مجاهدت ها و ایثارگری های اسراء،جانبازان و رزمندگان اسلام می گوید، گفت: با همه اینها بعد از پذیرش قطعنامه روز سفید فرا رسید و جنگ تمام شد و الحمدلله همه به کشور عزیزمان ایران بازگشتیم.

,

آزاده دوران دفاع مقدس، با اشاره به شرایط امروز در کشور تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط جنگی که نظام استکباری به راه انداخته اگر دقت کنیم می بینیم که اکثر رزمندگان و آزادگان پای کار آمده اند و می گویند ما تا آخر ایستاده ایم.

,

وی با بیان اینکه امروز باید گذشت و ازخودگذشتگی های رزمندگان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی نمود داشته باشد گفت: امروز در شرایط جنگ نرم قرار داریم چراکه دیگر دشمن نه روبه رو است و نه تفنگ وجود دارد.

,

نصیری، با اشاره به اینکه ایثارگران و خانواده های شهدا به عنوان الگوهای ملت ایران باید از همه بیشتر مراقبت کنند و به مردم امید بخشی دهند افزود: نباید جامعه را ناامید کنیم تا بتوانیم جوانان را به آینده ای درخشان سوق دهیم و احترامی که امروز ملت ایران به جانبازان و رزمندگان می گذارند ناشی از فداکاری ها و ایثارگری های آنهاست و امروز ما مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم و باید این فرهنگ گذشت و ایثار را سینه به سینه به نسل جدید منتقل کنیم و نیاز است جامعه با این فرهنگ بیشتر آشنایی داشته باشد.

,

جانباز دوران دفاع مقدس شرایط امروز با دروان دفاع مقدس را متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: اکنون جنگ در خانه ها رخنه کرده و دشمن با ابزاری به نام فضای مجازی قصد استحاله جوانان و نوجوانان را دارد و جوانان باید بیشتر مراقبت کنند و گول تبلیغات سوء دشمن را نخورند و گوش به فرمان رهنمودهای مقام معظم رهبری باشند و از خون شهدا و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان پاسداری کنند.

,

انتهای پیام/

]
آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه ۳۰۶۵ روز در اسارت بودم گفت: هر روز اسارت را می توانیم از آن کتاب ها بنویسیم، همیشه امید به بازگشت ایران و دیدار امام و خانواده را داشتیم.