دانمارک آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویترز، «مِت فردریکسن» (Mette Frederiksen) نخست‌وزیر دانمارک می‌گوید گرینلند آن طور که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می‌کند؛ فروشی نیست و این پیشنهاد اصولاً پوچ و بی‌معنی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
اظهارات فردریکسن بعد از آن ایراد شد که یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ، تائید کرد رئیس‌جمهوری آمریکا واقعاً چنین قصدی دارد حال آنکه خرید گرینلند اولویت نخست وی محسوب نمی‌شود.
,
 
,
در همین رابطه نخست‌وزیر دانمارک گفت: گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی هم نیست. گرینلند به مردم خود گرینلند تعلق دارد. امیدوارم این پیشنهاد جدی نباشد.
,
 
,
 گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین و بخشی از قاره آمریکا به حساب می‌آید اما پس از قرن نوزدهم مستعمره دانمارک بوده و کم و بیش اروپائی است. بیشتر مردمان گرینلند از نژاد بومیانی هستند که قرن‌ها پیش از کانادا به این جزیره نقل مکان کرده‌اند.
,
 
,
گرینلند از سال ۲۰۰۸ خودمختاری‌اش بیشتر شد. اما از آنجا که هنوز بخشی از کشور پادشاهی دانمارک است، بسیاری از تصمیم‌های بین‌المللی‌اش را آن کشور اختیار می‌کند.
,
 
,
گفتنی است گرینلند برای آمریکا اهمیتی راهبردی دارد و واشنگتن تجهیزات ردیابی موشکی خود را آنجا مستقر کرده است- تجهیزاتی که می تواند علیه روسیه به کار رود.
,
 
,
آمریکا همچنین موفق شد در سال ۲۰۱۸ گرینلند را متقاعد کند که ساخت فرودگاه‌هایش را به چین ندهد. اقدامی که برای جلوگیری از نفوذ چین در این کشور قلمداد شد.
]
نخست‌وزیر دانمارک ابراز امیدواری کرد پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند جدی نباشد چراکه این منطقه راهبردی فروشی نیست و به ساکنانش تعلق دارد.