تئاتر فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ انتقال فرهنگ عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) از همان روزهای اولیه پس از واقعه عاشورا، کار حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آغاز شد و کار این دو بزرگوار را کم از واقعه عاشورا نمی‌دانند تا جایی که بیان می‌شود “کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.”

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

پس از واقعه کربلا، فرهنگ غنی عاشورا به روش‌های مختلف بیان شد که ابتدا در خطبه‌های و سخنرانی‌ها و سپس در محافل دیگر و روضه‌خوانی‌ها این فرهنگ بیان می‌شد.

,

در ایران اسلامی نیز با توجه به سابقه تاریخی هنری این و با تلفیق هنرنمایشی و فرهنگ عاشورا نمایش تعزیه به وجود آمد که در مدح امام حسین(ع) و یاران باوفایش این نمایش اجرا می‌شد.

,

در کنار تعزیه، هنرمندان، تئاتر عاشورایی را نیز راه‌اندازی کردند که توجه به توانمندی‌های این هنر هر چه‌بهتر و بیشتر فرهنگ عاشورا در بین مردم اشاعه داده شود.

,

هنرمندان ملایری نیز در سال‌های اخیر آثار ارزشمندی در غالب تئاتر عاشورایی داشته‌اند و توانسته‌اند مه مخاطبان فراوانی را به‌ این هنر جذب کنند و مضامین عاشورا را هر چه بیشتر نمایان کنند.

,

با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد

, با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد, با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد,

مهدی روزبهانی سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، هنر را یکی از مقوله‌های اصلی انتقال مفاهیم عنوان کرد و گفت: یکی از شاخه‌های هنر، هنرهای نمایشی است مه ویژگی خاصی برای انتقال مفهوم به مخاطب دارد.

,

وی افزود: این هنر به‌صورت هم‌زمان از چند رسانه تصویر، صدا، موسیقی، دیالوگ و… استفاده می‌کند و همه این مجموعه باعث می‌شود که انتقال مفهوم به مخاطب به‌صورت ویژه و اثرگذارتر باشد.

,

این کارگردان ملایری به اثرات استفاده از این هنر برای انتقال مفاهیم و ترویج فرهنگ عاشورا اشاره و بیان کرد: اگر این ویژگی و پتانسیل در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی استفاده کنیم بسیار کار ارزشمندتر است و این فرهنگ بیشتر نمایان می‌شود.

,

وی گفت: عاشورا، فرهنگ ما ایرانی‌ها و شیعیان است و با گوشت و خونمان عجین شده و گره‌خورده است و مردم ایران اسلامی از نمایش‌ها و تئاترهایی که به نام و یاد امام حسین(ع) باشد، استقبال می‌کنند.

,

روزبهانی گفت: هر آنچه در بخش هنر به فرهنگ عاشورا و روایت شهادت امام حسین(ع) ویارانش باشد موردتوجه و اثرگذار است و استفاده از هنر تئاتر برای این فرهنگ نیز بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

,

وی تأکید کرد: نمایش تئاتر با توجه به دارا بودن بخش‌های متنوع و استفاده از فرهنگ عاشورا می‌تواند بسیار در بین مردم اثرگذار باشد و از این هنر برای اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا می‌توان کمک گرفت.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر تصریح کرد: ما با زبان هنر و در نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توانیم بیان کنیم که هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا چه بود؟ و امام حسین(ع) ویارانش چگونه شهید شدند؟

,

وی افزود: امام حسین(ع) در صحرای کربلا به شهادت رسید تا به مسلمانان و تمام افراد جهان این پیام را بدهد که آزاده و آزاداندیش باشیم و زیر بار ظلم نرویم و ما با استفاده از هنر نمایش می‌توانیم به‌خوبی این هدف امام سوم شیعیان را تبیین کنیم.

,

, ,

روزبهانی با اشاره به فعالیت گروه هنری یاس کبود از سال ۸۹ بیان کرد: ما در این سال‌ها سعی کردیم همواره از موضوعات مذهبی و آیینی برای نمایش‌هایمان استفاده کنیم.

,

وی افزود: ۹۰ درصد کارهای گروه یاس کبود با مقوله‌های آیینی و دفاع مقدس است و بیشتر میل به این کار را داریم.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر گفت: از سال ۸۹ نمایش عاشورایی “فرجام” را کارکرده و در تئاتر عاشورایی استان به‌عنوان منتخب شناخته شد تاکنون همین مسیر را ادامه داده‌ایم.

,

وی به اجرای نمایش “عطش و آتش” در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این نمایش نیز با موضوع عاشورا و روایت شهدای کربلا بود که به حضور بیش از ۷۰ نفر بازیگر اجرا شد.

,

روزبهانی افزود: موضوع این نمایش درباره وقایع عاشورا و شهادت یاران اباعبدالله(ع) که با تفاوت با نمایش تعزیه اجرا شد و با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم مواجه شد اما به جهت پرهزینه بودن و نداشتن جای ثابت به ما یک سال بسنده کردیم.

,

وی ادامه دادن راه ساخت نمایش‌ها آیینی و مذهبی را از اهداف مهم گروه خود دانست و بیان کرد: امسال هم یک نمایش برای پیاده‌روی اربعین در مسیر حرکت زائران مسیر کربلا اجرا می‌کنیم.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر افزود: امسال قرار است یک همایش کشوری در مسیر پیاده‌روی اربعین انجام شود و گروه‌های نمایشی نمایش تئاتر در مسیر عبور زائران برگزار کنند که گروه هنری ما نیز یکی از همین گروه‌ها است.

,

وی گفت: ما به دنبال این بوده که بتوان هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا با استفاده از هنر تئاتر در بین مردم اشاعه دهیم.

,

روزبهانی به همکاری با هیئت‌های مذهبی ملایر در برگزاری مراسم‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر توفیق داشته که با همکاری هیئت حزب‌الله ملایر در میدان اصلی و در مراسم شام غریبان نمایش آتش زدن خیمه‌ها و اسارت خاندان اهل‌بیت(ع) را اجرا کنیم.

,

وی افزود: امسال نیز برای اولین بار در مراسم شیرخوارگان حسینی و با استفاده از هنر نمایش لحظه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) شش‌ماهه کربلا را اجرا کردیم که این نمایش حال و هوای خوبی به مردم داد.هنر تئاتر عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد

,

شیرین حبیبیان سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر نیز که چندین سال است در شهرستان ملایر نمایش عاشورایی برگزار می‌کند به خبرنگار ما گفت: زبان هنر بسیار گویا است مخصوصاً اگر از این هنر برای به تصویر کشیدن واقعه عاشورا استفاده کرد.

,

وی افزود: به اعتقاد من گذر زمان می‌تواند وقایع تاریخی را به فراموشی بسپارد و هرچند درباره عاشورا این اتفاق رخ نداده است اما برخی مسائل جزئی می‌تواند به فراموشی سپرده شود.

,

این کارگردان ملایری افزود: ما با به تصویر کشیدن هرسال این موضوع می‌توانیم علاوه بر زنده نگه‌داشتن بیشتر فرهنگ عاشورا به ترویج فرهنگ و اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) نیز کمک کنیم.

,

وی گفت: نشان دادن مصائب اهل‌بیت به مردم به توجه به اینکه ما بارها آن‌ها را شنیده‌ایم بسیار می‌تواند بیشتر اثرگذار باشد و مقدار ایمان مردم را محکم‌تر کرد.

,

حبیبیان بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که از مسائل عاشورایی خبر ندارند و فقط در برخی محفل‌ها رویدادهای کربلا و حوادث روز عاشورا را شنیده‌اند اما با زبان هنر می‌توان به‌راحتی این مسائل را به مردم نشان داد که چه بر سر امام حسین(ع) ویاران باوفایش آمد.

,

وی افزود: ما در هنر تئاتر می‌توانیم به‌سادگی نشان دهیم که چه بر سر اسرای کربلا آمد، نحوه شهادت اصحاب کربلا چگونه بود، مشکلات و سختی‌های حضرت زینب(س) و اسرای کربلا چه بود و این‌ها را نمی‌توان درک کرد مگر با زبان گویای هنر که به‌راحتی می‌توان این مسائل را منتقل کرد.

,

 

,

اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر

, اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر, اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر,

سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر با اشاره به اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر بیان کرد: گروه هنری ما در این مدت با تمام توان این نمایش را اجرا می‌کند.

,

وی به استقبال همه‌ساله مردم از این نمایش اشاره کرد و گفت: نه‌تنها از ملایر بلکه از شهرهای اطراف همچون نهاوند، بروجرد و سامن ما تماشاچی برای این نمایش داشته‌ایم.

,

حبیبیان افزود: این نمایشی با حضور گسترده بازیگران اجراشده که به نحوه شهادت امام حسین(ع) ویارانش را روایت می‌کند و تمام تلاش ما این بوده که بتوانیم عاشورا را هرسال در ملایر تصویر بکشی و آن را در شهرستان زنده ترکنیم.

,

وی تأکید کرد: ما عاشورا را می‌توانیم باهنر زنده نگه‌داریم و مردم را جذب کنیم، چراکه زبان تصویر بسیار گویاتر است زیباتر از زبان گویش است.

,

سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر گفت: در این سال‌ها برخی به ما گفته این کار تکراری است اما باید به آن‌ها گفت که مگر عاشورا تکراری می‌شود و ما هرگز از این کار خسته نمی‌شویم و در این مسیر حرکت می‌کنیم چراکه علاوه بر استقبال مردم افراد زیادی از این نمایش حاجت گرفته‌اند.

,

وی تأکید کرد: به‌سادگی می‌توانند بیان کنم اگر همه دنیا هم شمشیر تیز کنند که این نمایش را اجرا نکنم باز به عشق امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) علمدار کربلا این نمایش را اجرا کرده و خسته نمی‌شویم.

,

انتهای پیام/

]
هر آنچه در بخش هنر به فرهنگ عاشورا و روایت شهادت امام حسین(ع) ویارانش اشاره داشته باشد موردتوجه و اثرگذار است و استفاده از هنر تئاتر فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد.