۴۰هزار زن سرپرست خانوار در استان قزوین
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم بیدخام در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به اهمیت فعالیت سمن‌ها اظهار کرد: در چند سال اخیر بر افزایش کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد تاکید داشتیم و در این راستا شرایط را برای علاقمندان به تاسیس سمن‌ها تسهیل کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: به منظور توانمند سازی نیروهای مردمی که در زمینه کاهش آسیب‌ها تلاش دارند دوره‌های آموزشی متعددی برگزار شده، همچنین برپایی دوره‌های ماهانه به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.

,

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: به شکل جدی بر فعالیت ان جی اوها نظارت می‌شود برای این منظور سمن‌ها باید از کلیه فعالیت‌های خود مستندسازی کرده و در اختیار ما قرار دهند.

,

وی بیان کرد: سمن‌ها باید پروانه فعالیت معتبر داشته باشند لذا با سمن‌های فاقد مجور برخورد اداری شده و تذکر لازم به آنها داده شده تا نسبت به اخذ پروانه فعالیت معتبر و یا تمدید آن اقدام کنند.

,

بیدخام عنوان کرد: سمن‌ها به دلیل برخورداری از جایگاه مردمی و ارتباط دوسویه با دولت و مردم نقش بی‌بدیلی در کاهش آسیب‌ها دارند.

,

وی با اشاره به ویژگی طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها گفت: طرح‌ها باید خلاقانه، کارشناسی شده، اثربخش و بومی بوده و با فرهنگ ملی و اسلامی ما سازگار باشند، همچنین از نتیجه و جامعه هدف مشخصی برخوردار باشند که ما از طرح‌های دارای این شاخصه‌ها حمایت می‌کنیم.

,

حمایت از 25 ان جی او فعال در استان

, حمایت از 25 ان جی او فعال در استان,

این مسئول تصریح کرد: امسال تلاش کردیم که در هر منطقه محروم، سمنی را مستقر کرده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، براین اساس سازمان‌های مردم نهاد در حسینیه‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج استقرار یافته و با شناسایی افراد و ارتباط با آنها، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا مشکلات آنها را از این طریق رفع کنند.

,

وی بیان کرد: امسال به صورت عادلانه از حدود ۲۵ ان‌جی‌او که از استانداری، فرمانداری، بهزیستی و ورزش و جوانان مجوز گرفته بودند و طرح‌های آنها مطابق با سیاست‌های ابلاغی وزارت کشور بود، حمایت کردیم.

,

بیدخام تصریح کرد: این سمن‌ها از قبل زمان‌بندی برنامه‌های خود را تعیین کردند و کارشناسی هم برای بحث نظارت مشخص شده است؛ همچنین دستگاه تخصصی نیز بحث همراهی و فراهم کردن شرایط برای اجرای مطلوب طرح ارائه شده را برعهده دارد.

,

وی عنوان کرد: طرح حمایت و توانمندسازی کودکان کار و خیابان در شهرستان‌های قزوین و تاکستان، طرح مداخله اجتماع محور در البرز با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و اجرای طرح آموزش شیوه‌های کارآفرینی به دختران در معرض آسیب در محله حیدریه و در قالب کارگاه‌های توانمندسازی و مهارت آموزی از جمله طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: امسال به آوج و آبگرم اعتبارات خوبی تخصیص پیدا کرد و از طریق سمن‌ها طرح‌های خوبی در شهرهای آوج و آبگرم اجرا شد که در این راستا طرح کارآفرینی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر با اولویت زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شده و با نظارت بهزیستی انجام می‌شود.

,
,
,

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه برخی هنرها و صنایع دستی در استان در معرض فراموشی قرار دارند؛ لذا تلاش کردیم تا از ظرفیت ان‌جی‌او‌هایی که می‌توانند در محلات مستقر شوند استفاده کنیم تا جوانان و زنان سرپرست خانوار در سطح محلات را شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهند تا توانمند شوند؛ چراکه برخی از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه با همین آموزش‌ها، توانمند شده و اکنون خود به عنوان یک کارآفرین فعالیت دارند.

,

بیدخام بیان کرد: یکی از ان‌جی‌اوهای موفق در سطح استان، در حوزه بحث ازدواج فعالیت می‌کند که نکته جالب آن است که همه دخترانی که از این طریق آموزش دیده و به ازدواج آنها کمک شده، زندگی موفق و پایداری دارند زیرا این سمن با حوزه علمیه همکاری داشته و اساتید حوزه به زوجین، مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهند.

,

وجود بیش از 750نوع مواد مخدر صنعتی

, وجود بیش از 750نوع مواد مخدر صنعتی,

وی بیان کرد: درمورد برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، براساس آمارهای ارائه شده توسط ثبت احوال دقیقا می‌توان متوجه افزایش یا کاهش آنها شد اما درمورد سایر آسیب‌ها همچون مفاسد اخلاقی و اعتیاد نمی‌توان به صورت دقیق و با عدد و ارقام نظری بیان کرد.

,

این مسئول عنوان کرد: به طور کلی با توجه به اقدامات انجام شده و یا در حال انجام در استان، آسیب‌ها رو به کاهش است و نکته مهم شفاف شدن آسیب‌هاست به عبارتی این مشکلات در گذشته هم به شکل جدی وجود داشت اما چون تابو بوده و کسی در مورد آنها صحبت نمی‌کرد و زیرپوستی بود.

,

وی در ادامه گفت: امروزه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به صورت علنی توسط نهادهای مختلف و با عدد و ارقام بیان می‌شود لذا در حال کنترل هستند.

,

بیدخام با اشاره به وجود بیش از 750نوع مواد مخدر صنعتی گفت: نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار قابل توجه است؛ لذا با هوشیاری و افزایش آگاهی خانواده‌ها و مراقبت از فرزندان این آسیب‌ها تا حدود زیادی کنترل می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: استان قزوین دارای یک میلیون 307 هزار نفر جمعیت بوده که نسبت جنسی آقا به خانم، 108 است؛ همچنین در سطح استان 344 کانون فرهنگی، 111 موسسه، 311 جاذبه‌های گردشگری و 86 مراکز اقامتی وجود دارد که ظرفیت‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

,
,
,

وی با اشاره به وجود 40 هزار زن سرپرست خانوار در استان گفت: سال گذشته نزدیک به ۵ میلیون نفر از استان قزوین بازدید کردند که این یک ظرفیت مهم است و می‌تواند بازار مناسبی برای فروش آثار و تولیدات هنری زنانی باشد که در حوزه صنایع دستی و مشاغل خرد خانگی فعالیت می‌کنند.

,

بر فعالیت ان جی او ها نظارت جدی می‌شود

, بر فعالیت ان جی او ها نظارت جدی می‌شود,

بیدخام با اشاره به میزان اعتبارات اداره‌کل امور اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد: حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار توانستیم جذب کنیم که از طریق وزارتخانه‌ها به دستگاه مربوطه واریز شده است و ما فقط کار نظارتی را برعهده داریم تا اعتبار تعیین شده فقط در چارجوب مشخص هزینه شود.

,

وی تاکید کرد: این اعتبار مستقیم از وزارتخانه به دستگاه اجرایی واریز شده و دفتر ما فقط نقش نظارت و مستندسازی دارد تا مواردی که مشهود می‌شود به صورت مکتوب به وزارت کشور ارسال کنیم.

,

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به تخصیص 300 میلیون تومان اعتبار به سمن‌ها گفت: طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و دفتر امور اجتماعی نقش دبیر هیئت نظارت را برعهده دارد.

,

وی عنوان کرد: جلسه هیئت نظارت با ریاست استاندار و یا معاون امور سیاسی استاندار و با حضور نماینده سمن‌ها، نماینده شورای استان، نماینده اطلاعات و پلیس امنیت برگزار و در نهایت نظر جمع توسط دفتر امور اجتماعی ابلاغ می‌شود.

,

بیدخام تصریح کرد: سعی کردیم برای اینکه عدالتی بین سمن‌ها باشد، از ظرفیت همه سازمان‌های مردم نهادِ دارای پروانه فعالیت معتبر به شکل عادلانه کمک بگیریم.

,

وی در پایان گفت: سمن‌ها طرح‌های خود را که در قالب سیاست‌های کلی نظام است ارائه کنند تا آنها را در اولویت قرار داده و به محض دریافت بودجه در اختیار سمن‌ها قرار ‌دهیم.
انتهای پیام/

,
]
مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به سمن‌ها گفت: طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و دفتر امور اجتماعی نقش دبیر هیئت نظارت را برعهده دارد.