جاده هایی که جز مهاجرت دادن از روستا کارایی دیگری ندارند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، از آنجایی که برخورداری از حداقل امکانات رفاهی و خدمات عمومی بر اساس اصول قانون اساسی حق مسلم همه اقشار کشور از جمله روستائیان است و محرومیت از امکانات عمومی همواره یکی از مهمترین موارد دافعه روستایی و بروز مهاجرت و جابجایی جمعیتی است و ارائه خدمات عمومی و امکانات زیربنایی در نقاط روستایی نیازمند طراحی و تدوین برنامه ای با اهداف مشخص است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

با توجه به اینکه توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد اغلب مسیر ارتباطی منطقه خاکی و تردد در این جاده ها بسیار سخت و دشوار است و وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان با شهر بسیار نامناسب است که فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در کاهش عقب ماندگی روستاها دارد.

,

عمده مشکلات روستاهای دهگلان وضعیت بد جاده ای است که از آن گله مند هستند زیرا جاده های خاکی پس از بارش از گل و لای انباشته شده و تردد مردم را سخت می کند.

,

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان شهرستان دهگلان است و به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه شهرستان محسوب می شود و این مساله برای روستاییان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش از ضرورت بسیاری برخوردار است.

,

روستای چخماقدره از توابع بخش مرکزی شهرستان دهگلان با جمعیت 70 خانوار از روستاهای حاصلخیز و دارای کشاورزی مستعد و دامداری می باشد که به علت نامناسب بودن جاده ارتباطی و نبود امکانات رفاهی قریب به 30 خانوار این روستا به شهر مهاجرت نموده اند.

,

 این روزها بی توجهی به مردم روستا قطعا زمینه مهاجرت به شهرها را دو چندان کرده و باعث شده که مردم کشاورز و دامدار در حاشیه شهر به شغل کاذب روی آورند و شغل اصلی خود که همان دامداری و کشاروزی است را رها کنند.

,

با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگار ما به میان مردم روستای چخماقدره رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

,

صدیق احمدی عضور شورای روستای چخماقدره در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات روستا اظهار داشت: این روستا تا دسترسی به جاده آسفالته 10 کیلومتر فاصله دارد که جاده کاملا خاکی و در فصل بارندگی گل و لای و تردد در آن بسیار مشکل است.

,

وی در ادامه گفت: آسفالت راه های روستایی از مطالبات به حق مردم روستاها است زیرا راه ارتباطی، زیربنای توسعه و عمران و آبادانی هر منطقه است و روستاها با اجرای طرح های راهسازی رونق خاصی می گیرند.

,

احمدی با اشاره به نبود اعتبار برای عمران روستا گفت: تاکنون طرح هادی در روستای چخماقدره اجرا نشده و دلیل آن عدم پرداخت اعتبار به روستاهای کم جمعیت بوده است.

,

عضو شورای اسلامی روستای چخماقدره گفت: خانوادهایی که در این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کردند اکثر آنان در شهر به شغلهای کاذب روی آورده اند و اگر مشکل جاده نبود مردم مجبور به مهاجرت نمی شدند.

,

وی ضمن درخواست از مسئولان خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای طرح هادی روستا شد.

,

نبود راه ارتباطی مناسب باعث مهاجرت بیش از 30 خانوار روستا به شهر شده است

,

ابراهیم طاهریان رئیس و عضو شورای اسلامی روستای چخماقدره در ادامه با بیان اینکه نگرانی عمده مردم این روستا مشکل جاده است، گفت: در حال حاضر 70 خانوار در روستا سکونت دارند و در فصل کشاورزی روستا به 100 خانوار می رسد.

,

وی با اشاره به محرومیت این روستا در همه زمینه ها گفت: روستای چخماقدره از نظر بهداشت و درمان زیر نظر خانه بهداشت روستای بهمن آباد است که تردد برای ما به روستای بهمن آباد و سیس مشکل است.

,

طاهریان در زمینه آب شرب گفت: در حال حاضر مشکل آب شرب نداریم و در فصل بهار و تابستان با کم آبی مواجه هستیم با توجه به حفر چاه آب شرب در روستای کرگ آباد برای این دو روستا مشکل آب شرب نیز رفع شده است.

,

 بهرام طاهریان دهیار روستا نیز دیگر مشکلات اساسی این روستا را ضعیف بودن آنتن دهی تلفن همراه و نبود شبکه تلویزیون عنوان کرد و گفت: تنها دو شبکه تلویزیون در روستا وجود دارد.

,

طاهریان گفت: روستای چخماقدره از ظرفیت های بی بدیلی در دامداری و کشاورزی برخوردار است از اینرو می طلبد مسئولان به زیر ساخت های اساسی همچون راه مواصلاتی توجهی ویژه داشته باشند.

,

وضعیت نامناسب مدرسه روستا

, وضعیت نامناسب مدرسه روستا,

وی افزود: فضاهای آموزشی تأثیر مثبتی بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارند به همین سبب باید علاوه بر مقاوم بودن در برابر بلایای طبیعی و انسانی به لحاظ معماری و وسایل آموزشی نیز مجهز باشند؛ زیرا با توجه به زلزله  سال گذشته در کرمانشاه مدرسه روستا هم دچار آسب شد نیاز است تا به نوسازی و مقاوم‌سازی این مکان‌ها توجه ویژه‌ای شود.

,

حرف آخر اعضای شورای روستای چخماقدره

, حرف آخر اعضای شورای روستای چخماقدره,

درخواست ما از مسئولین این است که به مردم روستاها بیشتر توجه کنند و با خدمات دهی به روستاها مانع مهاجرت آنان به شهرها شوند.

,

انتهای پیام/

]
بی توجهی در خدمات رسانی به روستائیان و وضعیت نامناسب جاده ای باعث نگرانی و مهاجرت مردم روستاهای دهگلان به شهر شده است.