مصرف لبنیات در کشور ۲۱ درصد کاهش یافت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: بسیاری  از  تولیدات بخش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مانند گذشته فروش ندارند و بازگشت محصول از فروشگاه‌ها به کارخانه‌ها زیاد شده  به طوری که فروش یک ساله لبنیات تا خرداد سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش‌یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: افزایش قیمت شیر خام از 1600 تومان به 2500 تومان باعث شده که قیمت تمام‌شده صنایع لبنی افزایش یابد و به‌تبع آن قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است؛ در بخش کنسرو  تن ماهی نیز مصرف این محصول افت شدید پیداکرده  زیرا  از شمول ارز دولتی خارج‌شده است.
,
 
,
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران  ادامه داد: مردم مانند گذشته نمی توانند مواد غذایی خرید کنند و تقاضا برای خرید مواد غذایی افت زیادی در سال جاری داشته است.
,
 
,
وی تصریح کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی (قبل از تورم امسال)  26 درصد درآمد خانوار  هزینه خرید مواد غذایی و آشامیدنی  می‌شد  که  این رقم در آمریکا 6.5 درصد و در قطر 13 درصد است.
,
 
,
زرگران گفت: وقتی نرخ ارز برای تامین کالا  یا واردات مواد اولیه تولید تغییر میکند و جایگزینی نیز برای آن در نظر گرفته نمیشود قدرت خرید مردم به شدت ضربه میخورد و افراد نمیتوانند خود را با آن سازگار کنند.
,
 
,
وی اظهار داشت: درست است برداشته شدن نرخ ارز باعث چابک شدن اقتصاد کشور می‌شود و از برخی فساد های موجود جلوگیری میکند  اما در عوض قیمت محصولات مصرفی مردم را افزایش میدهد به طوری که برنج خارجی از 7 هزار تومان به 15 هزار تومان و به تبع آن قیمت برنج ایرانی افزایش مییابد؛ قیمت مرغ  نیز به محدوده 20 هزار تومان می رسد، قیمت  گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر خام با آزاد سازی نرخ ارز افزایش می یابد.
,
 
,
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: در این شرایط رقم 26 درصد بانک مرکزی برای  هزینه کرد درآمد خانوار برای تامین مواد غذایی و آشامیدنی به 50 درصد افزایش می یابد و سفره مردم دوباره کوچک می شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه آخرین آمار اشتغال در بخش صنایع غذایی 400 هزار نفر است افزود:کاهش قدرت خرید مردم برای خرید موادغذایی و کاهش فروش باعث تعدیل نیرو در صنایع غذایی می شود که سهم بالایی در اشتغال کشور دارند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه فروش صنایع غذایی کاهش و بازگشت محصول به کارخانه‌ها زیاد شده است گفت: فروش یک ساله لبنیات تا خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است.