پاسخ اردوغان به پیشنهاد اعلام آتش‌بس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روزنامه حریت٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از جمهوری آذربایجان و در داخل هواپیما با خبرنگاران همراه گفت‌وگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
اردوغان در خصوص حملات ارتش ترکیه در شرق فرات و در شمال سوریه گفت: ما در مورد تحولات شمال سوریه با بسیاری از کشورها در حال رایزنی هستیم. با ماکرون و ترامپ صحبت کردم و همچنین با پوتین گفت‌وگو می‌کنم. آنها از ما خواستند که آتش‌بس اعلام کنیم. این پیشنهاد ترامپ بود. به ما گفتند: آتش‌بس اعلام کنید تا ما هم بیاییم و میانجی‌گری کنیم. اما چنین چیزی برای ما غیرقابل قبول است. آتش‌بس با تروریست‌ها غیرقابل قبول است. چرا باید دولتی مانند آمریکا بین ما و یک گروه تروریستی میانجی گری کند؟ این از لحاظ حقوق وروابط بین‌الملل غلط است. ما گفتیم هیات بفرستید. یک هیات از آمریکا می‌آید و پیشنهاد ما برای آنان این است که به عمق 20 مایل و به طول 444 کیلومتر تا عراق٬ منطقه خالی از تروریست‌ها شود. تا چنین کاری نکنند٬ خبری از آتش‌بس نیست.
,
 
,
وی افزود: متاسفانه ادعاهایی همچون ضدیت ما با برادران کُرد٬ هدف قرار گرفتن غیرنظامیان و آواره شدن مردم و همچنین ضعیف شدن روند مبارزه با داعش٬ مطرح شده‌اند که همگی مبنای غیرواقعی دارند و ادعاهایی هستند که به منظور دفاع از گروه تروریستی٬ منتشر می‌شوند.
,
 
,
اردوغان همچنین اعلام کرد که شهر کوبانی برای ترکیه از اهمیت استراتژیک فراوانی برخوردار است و آنکارا می‌خواهد که این شهر نیز در منطقه امن و در اختیار نظامیان ترکیه و مخالفین سوری تحت حمایت ترکیه باشد.
,
 
,
رئیس جمهور ترکیه به این موضوع اشاره کرده که ممکن است سفر او به آمریکا و دیدار با ترامپ٬ از طرف آمریکایی‌ها به زمانی دیگر موکول شود. چرا که آمریکا اعلام کرده اول آتش‌بس اعلام شود و سپس روابط آمریکا و ترکیه مورد بررسی قرار بگیرد. اما اردوغان با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
]
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دونالد ترامپ از او خواسته در شمال سوریه آتش‌بس اعلام کند.