بیش از ۷۰ درصد بذر بوجاری شده گندم استان در نهاوند تولید می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی کمالی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه در کشاورزی امروز کشاورزان به دنبال بهره‌وری بیشتر و تولید محصول بیشتر در واحد سطح هستند  افزود: کشاورزان در تلاش هستند به سمت کشاورزی پیشرفته حرکت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

وی اظهار داشت: استفاده از بذر اصلاح‌شده و بوجاری شده یکی از راه‌های افزایش برداشت در واحد سطح است که این کار در شهرستان نهاوند در حال انجام است.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: با توجه به اهمیت کشت گندم و مهم بودن کیفیت دانه‌های گندم، استفاده از دانه‌های بوجاری شده کمک زیادی به افزایش تولید گندم توسط کشاورزان نهاوندی دارد.

,

وی عنوان کرد: در شهرستان نهاوند ۳ واحد تولید بذر بوجاری شده فعالیت می‌کند که علاوه بر مصرف شهرستان به مصرف سایر شهرها و استان‌های کشور می‌رسد.

,

کمالی نژاد بابیان اینکه ۷۰ درصد بذر بوجاری استان در نهاوند تولید می‌شود، گفت: در این واحدها که باعث اشتغال‌زایی نیز شده است در حدود ۶ هزار تن بذر بوجاری شده تولید و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

,

وی ادامه داد: چون این بذرها در این واحدهای تولیدی شهرستان سم‌زدایی می‌شوند بسیار مورد استقبال کشاورزان قرارگرفته است و تلفات کاشت دانه گندم به علت افت زدگی بذر را کاهش داده است.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: سالانه بیش از ۶۵ هزار تن گندم از بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی شهرستان نهاوند گندم تولید می‌شود که بهترین کیفیت گندم استان همدان را دارد.

,

وی گفت: بوجاری و ضدعفونی بذر و نظارت بر نحوه ضدعفونی و کنترل سموم در این واحد از اقدامات جهاد کشاورزی است و برای توسعه این واحدها آماده همکاری هستیم.

,

کمالی نژاد افزود: این واحدها روزانه چهار نوع بذر پیشگام، سایونز، مادر و میهن را بوجاری می‌کند که باعث تولید محصول مرغوب می‌شود.

,

وی در پایان گفت: با استفاده کشاورزان از این بذور اصلاح‌شده امیدواریم علاوه برافزایش کمی و تولید در واحد سطح بیماری‌های گیاهی ناشی از بذر نامرغوب با کاهش چشمگیر مواجه شود و کیفیت محصول تولیدی نیز افزایش یابد.

,

انتهای پیام/

]
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: ۳ واحد تولیدی در شهرستان نهاوند با حدود ۶ هزار تن تولید بذر گندم بوجاری شده ۷۰ درصد از بذر استان همدان را تولید می‌کنند.