٢٠٠ میلیون زن، در جهان مبتلا به پوکی استخوان هستند/ بالاترین میزان بیماری روماتیسم در آسیا مربوط به ایران است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بابک نخستین معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، به روز جهانی پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: بیماریهای عضلانی اسکلتی یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی در دنیا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

وی با بیان اینکه این گروه از بیماریها براساس شیوع و بار ناشی از آن، به عنوان بیماریهای پوکی استخوان، کمردرد، استئوآرتروز و بیماری های دیسترفی عضلانی بیشتر مطرح هستند، گفت: پوکی استخوان شایع ترین بیماری بافت استخوانی است که با کاهش تراکم استخوان و از دست دادن کیفیت استخوان ها همراه است که منجر به افزایش خاصیت شکنندگی و خطر شکستگی می شود.

,
 معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه سخنان خود به شعار روز جهانی پوکی استخوان نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله   ۲۰ اکتبر به نام روز جهانی پوکی اسخوان نامگذاری شده که امسال این روز  با شعار " مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع " در صدد است از افزایش این بیماری در جهان پیشگیری کند.
,
 
,
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اخیر بیش از ٢٠٠ میلیون زن در سراسر جهان از پوکی استخوان رنج می برند، گفت: در سراسر جهان پوکی استخوان عامل بیش از ٩/٨ میلیون شکستگی استخوان در سال است به طوری که شکستگی استخوانی و مهره ای به ترتیب هر ٣ ثانیه و ٢٢ ثانیه رخ می دهد و از هر زن بالای ۵٠ سال یک نفر از شکستگی استئوپروتیک رنج می برد.
,
نخستین گفت: ایران در شیوع شکایات روماتیسمی بالاترین رقم در منطقه آسیا را داشته و حدود ٧٠% زنان و ۵٠% مردان بالای ۵٠ سال نیز به نوعی دچار استئوپروز یا استئوپنی هستند. 
,
 
,
وی با بیان اینکه آموزش به افراد جامعه در مورد بیماری، علایم، عوارض، نحوه تشخیص بیماری کمک می کند، گفت: آگاه سازی مردم در خصوص عوامل خطرساز پوکی استخوان همچون سن، سن یائسگی ( قبل از ۴٠ سالگی)،  سن  منارک (بعد از ١۵ سالگی)، وزن پایین، سابقه شکستگی در فرد و فامیل وی، کاهش قد، مصرف کورتون، سابقه فامیلی پوکی استخوان، مصرف کنونی سیگار، وجود بیماری های آرتریت روماتوئید بسیار ضروری است.
,
 
,

انتهای پیام/ج

]
رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ٢٠٠ میلیون زن، در جهان مبتلا به پوکی استخوان هستند، به انواع بیماری های پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشترین مبتلایان به بیماری روماتیسم در منطقه آسیا مربوط به ایران است.