به گزارش گروه بین الملل شبکه اطلاع رسانی دانا کتابفروشی های مصر پس از شهادت حسن شحاته شاهد استقبال شدید مردم در خرید کتابهای شیعی در این کشور بودند.
"محمد سید صبحی" مدیر وصاحب کتابفروشی "مصر الجدیده" در سخنانی گفت: پس از جنایتی که گروه های تکفیری وهابی در حق شحاته مرتکب شدند، قشر تحصیلکرده و اساتید و دانشجویان الازهر و دیگران اقدام به خرید کتاب در مورد شیعه و مخصوصا شیعه ی جعفری نموده اند تا از طریق این کتاب ها در مورد مذهب حقه ی تشیع بیشتر بدانند.
صبحی در ادامه افزود: تمام کتاب هایی که دراین مورد داشته ام را فروخته ام و در حال حاضر ده ها سفارش از عناوین کتاب های مختلف در این مورد دارم که از بیروت برای مشتریان خود سفارش داده ام، من پیش بینی می کنم که پس از رخ دادن این جنایت در حق شیعه، این مذهب روز به روز در مصر گسترش یابد.
"سید مختار شربینی" صاحب کتابفروشی" المعادی الجدیده" در خیابان نصر میگوید: تا کنون این چنین ازدحامی را برای خرید کتابی با موضوع خاص ندیده بودم، همه ی مردم از زن ومرد برای خرید کتب شیعی هجوم آورده اند.وی لیستی از سفارش مشتریان خود آماده نموده تا با سفر به عراق آنها را تهیه کند.
مصطفی ثروت مدیر کتابفروشی "السیده" در منطقه ی زینبیه نیز عنوان نمود: تمام دانشجویان و اساتید الازهر به همراه روزنامه نگاران و روشنفکران برای خرید کتاب های شیعی به کتابفروشی مراجعه نمودند به نحوی که در مدت کمی تمام آنها فروخته شد.
وی افزود: به شهادت رساندن عالم شیعه"حسن شحاته" و به زمین کشیدن او توسط سلفی ها و هم پیمانان اخوان المسلمین، روشنفکران مصری را بر آن داشته تا در مورد مواضع افراطی این احزاب در مورد شیعه بیشتر بیندیشند؛ من پیش بینی می کنم که بعد از شهادت "شیخ شحاته" جمع کثیری از مصریان شیعه شوند و و در حال حاضر برای آنها ثابت شده که شیعیان منسوب به نوه ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، امام جعفر صادق (علیه السلام) می باشند؛ 90 درصد ملت مصر عاشق امام حسین علیه السلام هستند و از قاتلان او بیزار.
"حسین" صاحب یک کتابفروشی در محله ی "الحسین" نیز در اظهاراتی عنوان نمود: من در سال 1999 شیعه شدم زیرا پس از تحقیقات مشاهده نمودم که تشیع مذهب حق است و این مذهبی است که به راستی بر سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
چند روز پیش نیز، شبکه آی پی اس (APS) آمریکا در گفتگو با شیعیان مصر و از جمله «احمد راسم النفیس» یکی از رهبران برجستهی شیعی مصر، به موضوع قیام مردم مصر و تاثیر آن بر اوضاع سیاسی – اجتماعی شیعیان مصر پرداخت.
وی که معتقد است تحولات خاورمیانه از ایران و انقلاب اسلامی شروع شد و بعد هم با گذر از عراق و لبنان به دیگر کشورهای اسلامی رسید بیان کرد که احمد راسم النفیس نیز یکی از این حلقههای قیام خاورمیانه است و به همین دلیل دولت حسنی مبارک بارها او را بازداشت و ممنوع السفر کرده است. حتی وی در طول این سال از دیکتاتوری مبارک بارها از سوی نیروهای امنیتی مصر تهدید به مرگ شده بود.
النفیس به گزارشگر APS گفت: بسیار تعجب آور است که دولت مصر ادعای مدارای مذهبی داشت اما با ممنوع کردن کتب شیعیان و زندانی کردن، آنها را تحت فشار قرار می داد.
النفیس مانند همه مردم مصر و به خصوص شیعیان، امیدوار است با رفتن مبارک، دوره جدیدی از احترام و مدارا درمورد اقلیت های مذهبی شروع شود.
وی می گوید: در حکومت مبارک، اگر در مصر شیعه بودی باید در طول زندگی احتیاط می کردی و هیچگاه به عضو احزاب سیاسی در نمی آمدی یا عقایدت را مطرح نمی کردی. از زمان انقلاب (دو ماه گذشته) پیشرفت عمومی حاصل شده است که این نه تنها در مورد شیعان بلکه برای همه مصریان بوده است.
تقریبا 1 درصد از مسلمانان مصر شیعه و 90 درصد جمعیت 82 میلیون نفری مصر سنی هستند. البته رقم واقعی شیعیان را نمی توان تخمین زد چرا که بسیاری از شیعیان از ترس دیکتاتوری مبارک دست به تقیه می زدند. با این حال النفیس هیچگاه عقایدش را پنهان نکرد. با آنکه در یک خانواده سنی بدنیا آمد کرد اما این استاد 58 ساله، پس از شناخت اصول و معارف شیعه و با تاکید بر تفسیر احادیث، از 25 سال پیش به شیعه روی آورد.
النفیس می افزاید: اسلام آنچنان که برخی تصور می کنند پراکنده نیست. برای مردم سخت است که تشخیص بدهند چه کسی شیعه است یا سنی زیرا هر دو عقاید مشترکی دارند. هر دو بر اصول اسلام معتقدند و کتاب مقدس آنها قرآن اسم. تنها اختلاف بر سر جانشینی پیامبر (ص) است. حتی الازهر، که بالاترین مرکز مسلمانان سنی است شیعیان را به عنوان یکی از مذاهب اسلام به رسمیت می شناسد. اما با همه اینها رژیم مبارک، از شیعیان اکراه داشت و در تبعیت آنها نظام خود تردید داشت.
ایشاک ابراهیم، محقق در موسسه حقوق فردی مصر نیز می گوید: رژیم مبارک از وفادار بودن شیعیان نسبت به ایران، مرکز قدرت شیعیان وحشت داشت و به همین دلیل نسبت به آنان همواره تبعیضاتی قائل می شد. بنابراین باید ریشه این موضوع را در شکاف بین روابط ایران و مصر بررسی کرد. این دو قدرت منطقه، سابقه بدی در روابط با هم داشتند. پس از آنکه قاهره پیمان صلح با اسراییل را امضا کرد و به شاه مخلوع ایران پناه داد، ایران روابطش را با مصر کاهش داد. تنش بین دو کشور پس از حمایت مصر از عراق در جریان جنگ ایران و عراق نیز شدت گرفت.
مصر و برخی دیگر از کشورهای عرب از تاثیر فزاینده ایران در منطقه هراس دارند. به همین دلیل مبارک ایران را به تلاش برای بی ثباتی رژیم های عرب از طریق گروه های وابسته مانند حزب الله لبنان متهم کرده بود.
علی رغم این که اکثر شیعیان مصر هیچگونه ارتباطی با گروه های سیاسی خارجی نداشتند صدها تن از شیعیان در نیمه پایانی حکومت مبارک دستگیر شدند. به این دستکیرشدگان برچسب مظنونین تروریست زده می شد و به اتهامات ساختگی زندانی می شدند.
بسیاری از زندانیان سابق، ادعا می کنند نیروهای امنیتی مصر، توجه کمی به فعالیت های سیاسی آنها داشتند و درعوض از آنها در مورد عقاید مذهبی شان بازجویی می کردند. سپس متن بازجویی های آنها را در رسانه های محلی پخش می کردند تا عقاید شیعیان را کفر آمیز نشان دهند و افکار عمومی اهل تسنن را علیه آنها تهییج کنند.
پاییز گذشته، نیروهای امنیتی مصر 12 مصری و تبعه خارجی شیعه را به طراحی برای براندازی رژیم، تحریف قرآن و اهانت به همراهان پیامبر متهم کردند!
امام جماعتی در مسجدی در منطقه اسلامی قاهره نیز می گوید: مصریان، مستعد روی آوری به باورهای شیعه هستند. اسلام شیعه تاریخ طولانی در کشور ما دارد و مساجد و بقاع متعددی مربوط به بزرگان شیعه در این کشور وجود دارد. حتی الازهر هم توسط شیعیان فاطمی بنیانگذاری شد.
عبدل منعم عبدل مقصود، مدیر مرکز حقوق بشر صواسیا نیز مطالب روزنامه های زرد درمورد خطر بیداری شیعه و اینکه می تواند مانند عراق به نزاع فرقه ای بیانجامد را رد می کند.
وی می گوید: احتیاجی نیست نوع اسلامی که مردم بدان می گروند را دیکته کرد. 99 درصد جمعیت مسلمان اینجا سنی هستند، خطر اینکه مصر تحت سلطه شیعیان درآید، وجود ندارد.
روابط ایران و مصر از زمان کناره گیری مبارک گرم شده است و مقامات ارشد هر دو طرف به از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره داشتند. وزیر امور خارجه جدید مصر نبیل العربی اخیرا اعلام داشت که کشورش آمادگی گشودن فصل تازه ای با ایران را دارد. تهران از این پیشنهاد استقبال کرده است.
عبدل مقصود می گوید عادی سازی روابط با ایران بدون شک روی تصویر شیعه در مصر تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین از تبلیغات بد رسانه ای جلوگیری خواهد کرد.
با اینکه بقایای رژیم دیکتاتوری باقی مانده، خروج مبارک فشار بر شیعیان را کم کرده است. به نظر می رسد فضای تازه آزادی پیروان این مذهب را از روی آوردن به تقیه دور کرده است.
النفیس می گوید: از زمان انقلاب، تماس های زیادی از مردم مصر داشتهام که خواستار گرویدن به شیعه بودند. این موضوع، پیش از این ابدا اتفاق نیفتاده بود. زیرا تلفن های ما توسط پلیس مصر شنود می شد و هرگاه که دستگاه امنیت کشور مطلع می شد فردی شیعه است مامورین امنیتی را برای تهدید و آزار وی می فرستادند.
النفیس باور دارد که تلاش آزادانه وی و همفکرانش برای تشکیل یک حزب سیاسی شورایی نشانه روشنی از این است که دوره آزادی تازه ای در مصر آغاز شده است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ایشاک ابراهیم، محقق در موسسه حقوق فردی مصر, ایشاک ابراهیم، محقق در موسسه حقوق فردی مصر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امام جماعتی در مسجدی در منطقه اسلامی قاهره ن, امام جماعتی در مسجدی در منطقه اسلامی قاهره ن,
,
, عبدل منعم عبدل مقصود، مدیر مرکز حقوق بشر صواسیا , عبدل منعم عبدل مقصود، مدیر مرکز حقوق بشر صواسیا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,