ساختار اقتصادی کشور، صادرات محور نیست
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمید زادبوم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تغییرات نرخ ارز در سال گذشته افزود: با توجه به اینکه این تغییرات، برنامه ریزی شده نبود و در فرآیند زمان، اتفاق نیفتاده بود، شوکی را به صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها و شرایط ویژه قیمتی را نیز به مواد اولیه و تامین آن وارد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با اشاره به اینکه ظرفیت صادراتی در بخش رقابت پذیر تولید در کشورمان، خیلی کم است، ادامه داد: از برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران، صادرات، محور اصلی بوده و هدف گذاری شده است. آقای زادبوم گفت: اولویت ما در سال ۹۸ از نظر بازار، کشور‌های همسایه و شرکای مهم است و از نظر کالا، اولویت با بخش‌هایی است که ارزش افزوده بالاتری دارد مانند بخش دانش بنیان، خدمات، دارو و تجهیزات پزشکی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات، فرش ماشینی و زعفران. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تشکل گرایی یکی از اهداف اصلی سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات است.
,
 
,
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران هم با حضور در این برنامه گفت: کاهش ارزش پول ملی، ابزاری برای توسعه صادرات است، اما این توسعه صادرات اتفاق نیفتاد. آقای بهرام شکوری افزود: در سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف، رشد منفی داشتیم از جمله در صنعت حدود منفی ۶ درصد و در کشاورزی هم منفی بود و این به سیاست گذاری‌های دولت در سال ۹۷ بر می‌گردد. وی ادامه داد: متاسفانه دولت، نرخ دستوری ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار تعیین کرد و این موضوع اثرش را گذاشت و اجازه نداد تولیدکنندگان بتوانند از آثار مثبت افزایش قیمت ارز برای توسعه صادرات استفاده کنند.
,
 
,
آقای شکوری اضافه کرد: با آمدن آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی، رشد مثبتی در برخی بخش‌ها ایجاد شد. وی گفت: ما به عنوان تولیدکننده و صادرکننده از دولت می‌خواهیم موانع، ایجاد نکند، اما بستر را آماده کند. رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی افزود: برای رقابت با دنیا باید هم وزن آن‌ها شویم و زیرساخت‌ها از جمله نرخ بهره پایین و حمل و نقل ریلی و دریایی را آماده کنیم. آقای شکوری گفت: وضع عوارض صادراتی موجب می‌شود صادرکنندگان داخلی بازار‌های صادراتی خود را دست بدهند لذا همه دست اندرکاران صادراتی کشور باید تلاش کنند تا صادرات توسعه یابد.
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی هم در این برنامه گفت: به علت نیاز کمتر بخش کشاورزی به ارز، این بخش از نوسانات ارز آسیب کمتری دید، اما بیشترین آسیب این بخش از تغییرات مکرر دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و مقررات بود. آقای علی محمد شریعتی مقدم با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ برای صادرات، برنامه ریزی نداشتیم، ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته هیچ وقت برنامه ریزی برای توسعه صادرات نداشتیم و باید از فرصت ها، بهتر استفاده کنیم.
,
 
,
وی گفت: در سال‌های گذشته به ویژه در ۲ سال اخیر بیشترین نوسان را در دستورالعمل‌ها به ویژه در بخش کشاورزی داشتیم. آقای شریعتی مقدم افزود: از یک طرف تولید محصولات کشاورزی با امنیت غذایی گره خورده و از طرف دیگر بیشترین مزیت صادراتی ما در بخش کشاورزی است. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران یکی از بازیگران عرصه اقتصادی است و بخش تصمیم گیر در سطح کلان‌تر و راهبردی باید به موضوع صادرات، توجه جدی‌تر داشته باشد.
,
 
,
وی افزود: در حدود ۲۳ سال اخیر متأسفانه نوسان زیادی در بخش صادرات داشته ایم. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی از دولت و تصمیم گیران خواست تا صادرات را در اولویت قرار دهند تا از این فرصت استفاده کنیم و اقتصاد منهای نفت را هدفگذاری و عملی کنیم. آقای شریعتی مقدم گفت: صادرکننده در پی یارانه و جایزه و هدیه نیست بلکه نیازمند حمایت عملی اقتصادی است.
,
 
,
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی شماری در داخل کشور داریم، افزود: درآمد‌های ناشی از واحد‌های دامپروری، صنایع کشاورزی و تبدیلی و گردشگری می‌توانند جایگزین درآمد‌های نفتی شوند. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته، صادرکنندگان ما خون دل خوردند از اینکه ارز وارداتی ما ارزان‌تر از ارز صادراتی بوده است، گفت: حدود ۲۰ هزار کیلو زعفران تولید کشورمان به طور غیرمستقیم به افغانستان قاچاق و به نام این کشور صادر شده است.
]
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشورمان، صادرات محور نبوده است، گفت: تولید صادرات محور در کشورمان هنوز بحث جدیدی است.