"پوکی استخوان" سومین عامل مرگ‌ومیر در دنیا!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا رجایی فوق تخصص روماتولوژی درباره پوکی استخوان اظهار کرد: در این بیماری مقدار توده استخوانی کاهش می‌یابد و استخوان شکننده می‌‌شود به طوری که با کوچک‌ترین ضربه به راحتی می‌شکند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بیماری پوکی استخوان بیماری خاموش، پیش‌‌رونده و در عین حال قابل پیشگیری و درمان است.

,

رجایی با اشاره به این که تغذیه نامناسب، شرایط زندگی، مشکلات فیزیولوژی بدن، ورزش نکردن و افزایش سن از جمله عوامل کاهش توده استخونی هستند، تذکر داد: زمانی که هر کدام از این فاکتورها از سیر طبیعی خود عبور کنند، فرد به ابتلا به پوکی استخوان نزدیک می‌‌شود.

,

وی گفت: غالباً عارضه پوکی استخوان در دوران کهنسالی بروز می​کند و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌‌دهد که از اولین نشانه​های آن مراجعه بیمار با اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن است.

,

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه پوکی استخوان قاتل خاموش حساب می‌‌شود، گفت: این بیماری معمولا علامت مشخصی ندارد و عموما تا زمانی که عارضه جدی مانند شکستگی استخوان رخ ندهد، ممکن است فرد بیمار اصلا اطلاعی از بیماری خود نداشته باشد.

,

وی ادامه داد: بیشترین خطر شکستگی در پوکی استخوان متوجه ران​ها، لگن، مهره‌ها و ساعد است.

,

رجایی گفت: شکستگی​های ران و ستون فقرات می​تواند به ایجاد درد، محدودیت فیزیکی و اجبار به تغییراتی در شیوه زندگی و یا حتی مرگ منجر شود.

,

وی با اشاره به این که پوکی استخوان سومین عامل تهدید‌کننده حیات است، تاکید کرد: بیماری پوکی استخوان یا استئوپورز سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان ها در عصر حاضر است.

,

وی غربالگری در افراد مستعد به پوکی استخوان را ضروری دانسته و گفت: باید افرادی که هنوز مبتلا به پوکی استخوان نشده اند ولی درصدد احتمال ابتلا به این بیماری قرار دارند، مورد درمان قرار گیرند.

,

رجایی با بیان این که پوکی استخوان شایع ‌‌ترین بیماری متابولیک استخوان محسوب می‌شود، بر اهمیت پیشگیری از آن تاکید کرده و تصریح کرد : درمان این بیماری هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی را به خانوادهها و سیستم سلامت کشور تحمیل می کند.

,

این متخصص روماتولوژی بالا بردن توده استخوانی در سنین جوانی را راه حل موثری برای کاهش موارد ابتلا به پوکی استخوان در سنین پیری ذکر کرد و استفاده از کلسیم، ویتامینD و ورزش کردن را سه عامل اصلی در بالا بردن تراکم استخوانی دانست.

,

وی افزود: افرادی که به صورت مداوم ورزش می‌کنند کمتر در سنین بالاتر دچار این بیماری می‌شوند.

,

رجایی درباره نحوه ابتلا به این بیماری گفت: بعد از30 سالگی که استخوان‌ها به حداکثر تراکم خود می‌رسند، شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و اگر تا قبل از این سن افراد فعالیت ورزشی مناسب و جذب کلسیم کافی داشته باشند، کلسیم جذب شده قابل جبران خواهد بود و خطری برای فرد ندارد، در غیر این صورت به تدریج استخوان‌ها شکننده و آسیب‌پذیر می‌شوند.

,

 رجایی خاطرنشان کرد: تعمیم و اشاعه فرهنگ ورزش کردن در سطح جامعه نیازمند یک عزم ملی و آگاهی اجتماعی است، مطمئنا اگر مردم بدانند به چه میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان تهدیدشان می‌‌کند حتما زمانی را در برنامه روزانه خود به ورزش کردن اختصاص می دهند.

,

منبع: تسنیم

,

انتهای پیام/

]
استاد دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با اشاره به اینکه "پوکی استخوان" سومین عامل تهدیدکننده حیات است، گفت: پوکی استخوان، هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است.