واگذاری‌های قبیله‌ای تا امنیت شغلی کارگران
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اولین برنامه رسمی خود در تبریز نشست مشترکی با صنعتگران، تولیدکنندگان و نمایندگان اتحادیه های کارگری برگزار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار،,

ابوالفتح ابراهیمی نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست طی سخنانی گفت: مشکلات تولیدکنندگان زیاد است. اهتمام به قوانین مسکوت مانده، عدم همراهی بانک‌ها از جمله آنها است. 

,

وی افزود:چرا باید یک کشور محیط زیست مستمسکی برای کارخانجات باشد و درب کارخانه‌های موتورسازی دیزلی را ببندیم  و منتظر واردات تست موتور هستیم در حالی که امریکا به واسطه ایجاد اشتغال از معاهده‌ها اروپایی خارج می‌شود. 

,

مسعود عقلمندی مسئول بسیج سازمان کارخانجات و تولید کنندگان استان در این نشست گفت: یکی از مشکلات استان موضوع واگذاری‌های قبیله‌ای، سیاسی و خانوادگی است، گفت: این واگذاری‌ها برای ما در استان مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید چندین هزار نفر با آن دست به گریبان باشد.

,

وی با تاکید بر مشکلات معیشتی کارگران گفت:  این حقوق‌ها کافی برای ۱۰ روز آنها نیست. قراردادها و عدم وجود امنیت شغلی کارگران موضوع مهم دیگری است که باید توجه کرد.

,

خوارزمی نماینده صنعت دارو در تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: کشور در معرض شدیدترین تحریم‌هاست و دشمنان اذعان دارند تحریم‌های علیه ایران بی‌سابقه بوده و اگر این تحریم‌ها به روسیه و ترکیه اعمال می‌شد وضع فجیعی حاکم می‌شد ولی ما توانستیم بایستیم.

,

وی ابراز کرد: باید یک کار گروه عملی شکل گیرد و مشکلات حل شود نه اینکه رفع تکلیف شود و تولیدگران را در سایه‌ای از ابهام قرار دهند. 

,

هاشمی عضو کانون‌های کارگری آذربایجان شرقی در ادامه این جلسه گفت: ما جامعه کارگری استان دلمان پر از درد است و مسئولان زحمت می‌کشند ولی جوابگو نیست. 

,

وی عدم اجرای صحیح قانون واگذاری بدون رعایت اهلیت و در نظر گرفتن امنیت کارگران، امنیت شغلی کارگران قراردادی، عدم کفاف حقوق کارگران، صندوق آینده‌ساز ( ۳ هزار کارگر در این صندوق وجود دارد که در آستانه بازنشستگی هستند ولی به دلیل قوانین نمی‌توانند بازنشسته شوند)، تخلف کارفرمایان با مسوولیت در دستگاه‌های دولتی و سواستفاده از قدرت خود از جمله مشکلات است.

,

در ادامه رضا پاشایی نماینده قطعه سازان استان گفت: در آذربایجان شرقی، به شرکت های خرد و مادر توجه نشده است.

,

وی افزود: خودرو سمند در استان ما مونتاژ می شود، حتی پیچش هم از قطعه سازان استان خریداری نمی شود.

,

در ادامه اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه قالیبافان استان گفت:  تمام قالیبافان باید از بیمه قالیبافی بهره مند شوند. در ۵ سال گذشته شمار بیمه شدگان قالیبافی به جای افزایش به نصف کاهش یافته است. 

,

وی افزود: در یک سال گذشته مواد اولیه فرش گاها تا ۵ برابر افزایش یافته است. عدم نظارت و انحصار در واردات مواد ا. لیه دلیل این افزایش است. مالیات را نه براساس درآمد که براساس سابقه دریافت می کنند.

]
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اولین برنامه رسمی خود در تبریز نشست مشترکی با صنعتگران، تولیدکنندگان و نمایندگان اتحادیه های کارگری برگزار کرد صنعتگران استان انتقاداتی از جمله برخورد با واگذاری های قبیله ای داشتند.