کاهش 2.8 درصدی صادرات کالای تولیدی استان در شش ماه اول سال
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی فرهادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آمار میزان صادرات شش ماه استان ، اظهار داشت:  برنامه ریزی برای صادرات استان داریم که در شش ماه از برنامه تعیین شده عقب نیستیم و در هفت ماه از برنامه تعیین شده جلوتر هم هستیم.

وی ادامه داد: از نظر وزنی در شش ماه حدود دو درصد کاهش داشته ایم و در هفت ماه بالای 30 درصد جبران شده است .

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  با اشاره به آمار صادرات تولیدات استان قم، بیان داشت: در شش ماه حدودا 2.8 درصد وزنی و ارزشی 32 درصد کاهش داشته ایم و دلیل کاهش هم این است که قیمت های ارزش پایه های صادراتی کاهش پیدا کرده است مثلا کفش و دمپایی سال گذشته 4دلار وامسال دو دلار توسط گمرک محاسبه می شود.

وی ادامه داد: مواد پلاستیکی،  محصولات فلزی، مفتول مسی، انواع حشره کش، ضد یخ و بالا برنده های عدد اوکتاین سوخت، فرآورده های غلات، ماشین آلات مکانیکی، الیاف مصنوعی، کشف و دمپایی، انواع چسب، آلومنیوم و ظروف آلومنیومی و فرش دست بافت به ترتیب بیشترین کالای صادراتی استان قم است.

فرهادی با اشاره به کشورهای هدف، بیان داشت: عراق، هند، ترکیه ، افغانستان،امارات، پاکستان ،ازبکستان، آذربایجان، ویتنام،ارمنستان و چین جزء 11 کشور اول بازار هدف استان برای صادرات کالااست که این آمار توسط گمرک قم داده شده است.

وی خاطرنشان کرد:  دلیل اینکه فرش در رتبه های آخر قرار دارد این است که عدد تولید و صادرات کالاهای دیگر  بالاتر است و اینکه کفش و دمپایی استان قم از پایانه های مرزی هم صادر می شود که این جز آمار استان قم محاسبه نمی شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه  بخش اعظمی از تولید وابسته به کالای وارداتی و ارز است، گفت: برای رونق صادرات باید تمرکز بر روی بازارهای بین المللی باشد که تاکنون چنین نبوده است.

وی عنوان داشت: هر نوسانی که در بازار ارز رخ دهد در تولید  و در نهایت در صادرات  تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه تولید کالای داخلی وابسته به کالای خارجی و ارز است، گفت: در شش ماه حدودا 2.8 درصد وزنی و ارزشی 32 درصد کاهش داشته ایم و دلیل کاهش هم این است که قیمت های ارزش پایه های صادراتی کاهش پیدا کرده است.