سنگ‌اندازی آمریکا در برنامه‌های اتمی روسیه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «استانرادار»، عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در همین راستا بود که در قزاقستان تجمع‌های اعتراضی علیه ساخت نیروگاه اتمی و در قرقیزستان تجمع‌های اعتراضی علیه استخراج اروانیوم برگزار شدند.
,
 
,
همچنین در روسیه رسانه‌های منطقه با هدف گسترش ترس از تکنولوژی‌های هسته‌ای مطالب انتقادی را چاپ کردند.
,
 
,
در تمام موارد گسترش ترس بی اساس از تجهیزات هسته‌ای صلح آمیز دیده می‌شود.
,
 
,
انجمن «سوروس» از اعتراضات مردم نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حمایت می‌کند و کارشناسان مختلف که از  سازمان‌های غربی حقوق می‌گیرند از نیروگاه‌های هسته‌ای به شدت انتقاد می‌کنند.
,
 
,
معترضان پیشنهاداتی برای جلوگیری از کمبود انرژی مطرح نمی‌کنند و تنها به گسترش شایعات درباره نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی می‌پردازند.
,
 
,
این اقدامات همچنین به دلیل رقابت شرکت دولت روسی موسوم به «روس اتم» و «Westinghouse» متعلق به آمریکا صورت می‌گیرد.
,
 
,
بر اساس آمار سال 2014 در بازار شرکت‌های فعال در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای 2 مؤسسه قوی از جمله روس اتم و Westinghouse قرار داشتند و 41 درصد از تولیدات این بازار متعلق به روس اتم و 23 درصد به Westinghouse متعلق بود.
,
 
,
در سال 2018 سهم روس اتم در این بازار به 67 درصد رسید و نگرانی‌های جدی واشنگتن را در پی داشت و با توجه به سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تنش‌ها بین شرکت‌های مذکور افزایش یافت.
,
 
,
دولت روسیه در این زمینه سرمایه گذاری کرده و تجهیزات نوینی دارد در حالی که بخش صنعت هسته‌ای آمریکا عقب مانده و نیازمند هزینه‌های بالا برای افزایش ظرفیت رقابتی خود در بازار جهانی می‌باشد.
,
 
,
به این دلیل آمریکا استراتژی فشار به روس اتم در فضای کشورهای پساشوروی را انتخاب کرد.
,
 
,
در این زمینه سریال موسوم به «چرنوبیل» تولید شبکه تلویزیونی «HBO» آمریکا سال گذشته پخش شد و نقش بزرگی در گسترش اتم هراسی داشت و پس از آن معلوم شد که Westinghouse سفارش دهنده سریال بود و این سریال با سرمایه رقیب اصلی روس اتم تولید شد.
,
 
,
همزمان سازمان‌های غیردولتی غربی موسوم به «اینتر نیوز» و انجمن سوروس مشغول گسترش شایعات هسته‌ای شدند و این اقدامات با هدف جلوگیری از اجرای پروژه‌های روسیه در منطقه انجام شد.
,
 
,
در فضای پساشوروی سازمان‌های غیردولتی آمریکایی شعارهایی مانند دفاع از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را مطرح می‌کنند.
,
 
,
غرب نگران توسعه صنعت در فضای پساشوروی است و خواستار رقابت با شرکت‌های کشورهای این منطقه در بازارهای جهانی نیست.
,
 
,
عقب ماندگی این منطقه در چارچوب منافع غرب است و به نظر آنان استفاده از اورانیوم و تکنولوژی‌های هسته‌ای باید در دستان کشورهای غربی بماند.
,
 
,
روسیه برعکس از توسعه صنعتی آسیای مرکزی حمایت می‌کند زیرا «مسکو» با این منطقه هم‌مرز است و ارزش واقعی ثبات و صلح در فضای پساشوروی را به خوبی می‌داند.
,
 
,
آمریکا از نابود کردن زیرساخت‌های صنعتی منطقه سود می‌برد و به این دلیل واشنگتن گسترش ترس از تکنولوژی‌های نوین و تخریب اعتماد به نفس مردم این منطقه را هدف‌گذاری کرده است.
,
 
,
منبع: فارس
]
عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی با هر وسیله و بهانه‌ای کرده است.