به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، سوره 26. شُعراء آیه 83
, شبکه اطلاع رسانی دانا, سوره 26. شُعراء آیه 83,
رَبِّ هَبْ لِی حُکماً وَأَلْحِقْنِی بِالصَّلِحِینَ
(ابراهیم در ادامهی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حکمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق کن!
کلمهی «حُکم» میتواند به معنای حکومت و سرپرستی و تدبیر امور باشد و یا به معنای دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایی برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهی همراه با آمادگی برای اجرای حقّ است. (21)
سعادت انسان در چند جمله خلاصه میشود که در دعای حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونی نسبت به او. «هَب لی حُکماً»
ب: حضور در جامعهی صالح. «اَلحِقنی بالصالحین»
ج: نام نیک در تاریخ. «لسان صِدقٍ فی الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدی. «ورثة جنّة النّعیم»21) تفسیر نمونه.
(ابراهیم در ادامهی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حکمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق کن!
کلمهی «حُکم» میتواند به معنای حکومت و سرپرستی و تدبیر امور باشد و یا به معنای دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایی برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهی همراه با آمادگی برای اجرای حقّ است. (21)
سعادت انسان در چند جمله خلاصه میشود که در دعای حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونی نسبت به او. «هَب لی حُکماً»
ب: حضور در جامعهی صالح. «اَلحِقنی بالصالحین»
ج: نام نیک در تاریخ. «لسان صِدقٍ فی الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدی. «ورثة جنّة النّعیم»21) تفسیر نمونه., رَبِّ هَبْ لِی حُکماً وَأَلْحِقْنِی بِالصَّلِحِینَ
(ابراهیم در ادامهی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حکمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق کن!, رَبِّ هَبْ لِی حُکماً وَأَلْحِقْنِی بِالصَّلِحِینَ,
, (ابراهیم در ادامهی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حکمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق کن!,
,
, کلمهی «حُکم» میتواند به معنای حکومت و سرپرستی و تدبیر امور باشد و یا به معنای دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایی برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهی همراه با آمادگی برای اجرای حقّ است. (21),
, سعادت انسان در چند جمله خلاصه میشود که در دعای حضرت ابراهیم آمده است:,
, الف: شناخت خداوند و معرفت درونی نسبت به او. «هَب لی حُکماً»,
, ب: حضور در جامعهی صالح. «اَلحِقنی بالصالحین»,
, ج: نام نیک در تاریخ. «لسان صِدقٍ فی الاخرین»,
, د: رسیدن به بهشت ابدی. «ورثة جنّة النّعیم»21) تفسیر نمونه.,
,
* انسان برای رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. «ربّهَب لی...»
* استمداد از نام «ربّ»، در استجابتدعا مؤثّر است. «ربّ»
* حکمت و بینش همراه با عمل، هدیهی الهی است. «هَب لی حُکما»
* قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمتهای قبلی نامی ببرید و از او تشکر کنید. «خَلَقنی - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لی»
* اگر حکمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایی ندارد. «هَب لی حُکما و ألحقنی»
* استمداد از نام «ربّ»، در استجابتدعا مؤثّر است. «ربّ»
* حکمت و بینش همراه با عمل، هدیهی الهی است. «هَب لی حُکما»
* قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمتهای قبلی نامی ببرید و از او تشکر کنید. «خَلَقنی - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لی»
* اگر حکمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایی ندارد. «هَب لی حُکما و ألحقنی», * انسان برای رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. «ربّهَب لی...»,
, * استمداد از نام «ربّ»، در استجابتدعا مؤثّر است. «ربّ»,
, * حکمت و بینش همراه با عمل، هدیهی الهی است. «هَب لی حُکما»,
, * قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمتهای قبلی نامی ببرید و از او تشکر کنید. «خَلَقنی - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لی»,
, * اگر حکمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایی ندارد. «هَب لی حُکما و ألحقنی»,
انتهای پیام/ن
, انتهای پیام/ن, انتهای پیام/ن]