فرش چهارمحال و بختیاری مُهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که در حوزه فرش دستباف جزء استان‌های به نام بوده و به دلیل اینکه از دیرباز تاکنون در تمام 9 شهرستان بافنده فرش وجود داشته در حال حاضر حدود 1100 بافنده فرش در این استان وجود دارد.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,





 

,
,
, ,
,
,

شروع فرش بافی در چهارمحال و بختیاری از چالشتر بوده است

علیرضا جیلان رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  اظهار کرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختیاری و شروع فرش‌بافی در این استان از چالشتر بوده است.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای راه فرش‌بافی در چالشتر زنان خوانین و بزرگان این هنر را یاد گرفته و  به زیردستان خود نیز آموزش دادند افزود: در این فرش‌ها نقش‌هایی که بیشترین طرفدار را داشتند یعنی طرح خشتی، بافته می‌شد.
 
جیلان اضافه کرد: نقوشی که در فرش چالشتری استفاده می‌شود هر کدام جداگانه در یک قاب قرار می‌گیرد و هرکدام تصویری از یک گل یا گیاه یا یک جانور است و این نشان می‌دهد طراحان به دنبال آن بودند که از همه طرح‌ها در فرش استفاده کنند اما آن را با یک قاب از هم جدا می‌کردند.
 
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در طرح‌های بافته شده در بقیه استان‌ها همه نقش‌ها با هم در ارتباط هستند و یک نقش در دل نقش دیگر است اما در فرش چالشتری نقش‌ها به‌صورت قاب‌گیری‌شده بوده و به آن طرح خشتی را نسبت می‌دهند.

, شروع فرش بافی در چهارمحال و بختیاری از چالشتر بوده است ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,





 

,
,
, ,
,
,

بافت 130 هزار متر فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری

امسال تاکنون ۱۳۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری بافته شده است.

رییس اداره فرش استان گفت: این فرش ها به همت ۱۰۰ هزار بافنده و بر روی ۴۵ هزار دارقالی بافته شده است.

علیرضا جیلان افزود: این فرش ها در چهار سبک گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی بافته و روانه بازار مصرف شده اند.

وی گفت: فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین به دریافت نشان جغرافیایی فرش دستباف "یلمه" اشاره کردو گفت: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه،خطر احتمالی کپی برداری از این فرش دیگر وجود نخواهد داشت.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مهمترین مناطق قالیبافی در استان چهارمحال و بختیاری عبارتند از: چالشتر – سامان – اشگفتک – پیربلوط – ارجنگ – وردنجان – فرخ شهر – بروجن – بلداجی – فرادبنه – هیرگان – باباحیدر – اردل و نواحی تابعه آن – شلمزار و همچنین گروه فرشهای طایفه اولاد.
درحال حاضر کلیه قالی های چهارمحال و بختیاری را مطابق با مناطق بافت و بویژه بافندگان آنها می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:
۱- قالی بختیاری که حاصل دست بافندگان عشایر بختیاری و یا ساکنینی است که منشأ نژادی آنها از طوایف لر بختیاری هستند.
۲- قالی قشقایی که ماحصل دست عشایر ترک قشقایی است.

انتهای پیام/

, بافت 130 هزار متر فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
]
در چهارمحال و بختیاری چهار سبک بافت فرش وجود دارد اما خاستگاه قالی دست‌بافت از چالشتر است و این قالی با شهرت جهانی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته و صادرات آن نیازمند حمایت و توجه است.