مطالبه گری بدون محافظه کاری ماهیت دانشجوی طراز انقلاب
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ ۱۶ آذر به یاد سه دانشجوی مبارز و آزادی خواه که در اعتراض به سفر نیکسون به کشورمان در دانشگاه تهران مورد اصابت گلوله های سرخ ارتجاع نیروهای نظامی ارتش وابسته پهلوی قرار گرفتند، گرامی داشته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجویی بودند که بیرق آزادگی، استقامت و استقلال را در تاریخ مبارزه با رژیم وابسته محمد رضا شاه بلند کردند و بدون توجه به تحدید آزادی، استبداد و دیکتاتوری که بعد از کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حکومت ایجاد کرده بود ایستادند.

,

شهادت بهای ایستادگی در برابر خفقان، ذلت و استبداد است، اساسأ دانشجو از ذلت و استبداد بیزار است و همواره در طول تاریخ جنبش دانشجویی علمدار استقلال و آزادی بوده است.

,

اعتراض و ایستادگی دانشجویان به سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در حالی اتفاق می افتاد که ۴ماه قبل رژیم، در یک عملیات نظامی و امنیتی علیه دولت مصدق کودتا کرده و کشور را در یک خفقان بی سابقه فروبرده است و در چنین شرایطی ندای آزادی و طلب استقلال نه تنها کم‌رنگ نمی شود بلکه پرچم آن را دانشجویان بلند می‌کنند و این نشانگر این است که دانشجوی انقلابی و مبارز هیچ نسبتی با محافظه کاری ندارد و این دانشجو حاضر است برای رسیدن به قله های استقلال و آزادی هزینه دهد.

,

دانشجویی که از باند های قدرت و ثروت دور است، از جهاتی با همه قشرهای مختلف جامعه متمایز است، و این تمایز قدرتی را به دانشجو می دهد که بتواند  آزادی را فریاد بزند، بتواند بدون هیچ وابستگی سیاسی، جناحی و حزبی مطالبه گری کند و عدالت را نصب العین خود قرار دهد و برای رسیدن به باورها در میدان حضور داشته باشد و برای آن هم هزینه دهد.

,

روز دانشجو هم روز توجه به جایگاه علم، دانش، تحقیق و پژوهش است هم روز نمایش ماهیت حقیقی دانشجو است ، ماهیتی که ضداستکباری و ضد استبدادی، علمدار استقلال و آزادی است.

,

دانشجو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل پیشرونده تحقیق و توسعه علمی کشور و آینده سازان کشور است که فردای روشن ایران اسلامی با دستان دانشجویان امروز رقم خواهد خورد. «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت» بدون شک توسط یکی از مهمترین سرمایه های کشور که همان نیروهای انسانی است اتفاق می افتد و از آنجا که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دانش، را آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور می داند هماره این بیانات معظم له نقش دانشجو را بسیار پر اهمیت و با اعتبار می‌کند.

,

دانشجو به دلیل خصیصه هایی نظیر عدالت خواه و آرمان خواه بودن که ناشی از دوری از باند قدرت و ثروت است بصورت آزادانه همواره منشا تحول بوده و در بین اقشار جامعه بعنوان الگو و مرجع شناخته می شود. در بسیاری از اتفاقات سیاسی و حرکت های اجتماعی نگاه جامعه به دانشجو و راه دانشجو است و این مرجعیت پذیری دانشجویی که جاده صاف کن باند های سیاسی نیست توسط جامعه، به دلیل تاثیرناپذیر و استقلال دانشجو از احزاب و افراد وابسته به باند قدرت و ثروت است.

,

علاوه بر خصیصه های عدالت خواهانه و آرمان خواهانه دانشجو، عدم منفعت طلبی و منفعت خواهی دیگر ویژگی دانشجو است که باعث شده این قشر از محافظه کاری دوری کند و آزادانه در برابر هر آنچه را که آزادی و استقلال را تحدید می کند بیاستد.

,

محافظه کار نبودن به تعبیری اصلی ترین، اساسی ترین و مهمترین ویژگی دانشجو است. دانشجویی که محافظه کار نیست به راحتی و بدون مصلحت های خیالی انتقاد می کند، باند های قدرت و ثروت را نقد می کند  در واقع فارغ از کم و کیف عدالت خواهی دانشجو، پرچم دار اصلی عدالت خواهی است.

,

اعتراض و انتقاد دانشجو به سفر ریچارد نیکسون و همچنین به از سرگیری روابط ایران با بریتانیا ضمن اینکه اوج حرکت جنبش دانشجویی بود ماهیت اصلی دانشجو که همان عدم محافظه کاری، دوری از نگاه های سیاست زده و مصلحت سنجانه خیالی و فارغ از وابستگی های باندی و جناحی را نشان می دهد که این مهم برای حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی لازم و ضرورت دارد تا دانشجو بتواند در این مسیر با علم و دانش خود و بدون توجه به باند قدرت و ثروت برای رسیدن به آرمان هایش ضمن نفوذ ناپذیری از جناح های سیاسی از محافظه کاری دوری کند و به راحتی و با صدای رسا استقلال، عدالت و آزادی را سر دهد لذا مطالبه گری بدون محافظه کاری ماهیت دانشجوی طراز انقلاب اسلامی است.

,

بنابراین حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را اگر به عنوان روز مقاومت تاریخی، مبارزه علیه استبدا و مبارزه برای تحقق آزادی و استقلال بدانیم بی شک دانشجو را باید علمدار این جریان اصیل دانست. جریانی که بالندگی و رشد آن در چهل ساله دوم بیش از پیش باید بیشتر از قبل باشد و تجربه تاریخی جنبش دانشجویی را چراغی برای آینده خود قرار دهد تا بتواند بعنوان دانشجوی طراز انقلاب اسلامی در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و بیانیه راهبردی گام دوم حرکت کند.

,

انتهای پیام/

]
روز دانشجو هم روز توجه به جایگاه علم، دانش، تحقیق و پژوهش است هم روز نمایش ماهیت حقیقی دانشجو است ، ماهیتی که ضداستکباری و ضد استبدادی، علمدار استقلال و آزادی است.