مالیات سنگین در انتظار خانه های خالی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛افزایش تعداد خانه‌های خالی در سال‌های اخیر کاملاً مشهود است. واحدهایی که عمدتاً در مناطق گران‌قیمت قرار گرفته‌اند و به‌امید افزایش بیشتر قیمت‌ها نه در بازار خرید و فروش مسکن عرضه شده و نه اجاره داده می‌شود. بررسی سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 توسط مرکز آمار نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور 2.58 میلیون است، این در حالی است که تعداد این واحدها در سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، 1.6 میلیون واحد بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمود محمودزاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت وزارت راه و شهرسازی افزود: براساس آمار حدود 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی داریم که هدف گذاری ما اینست که با وضع مالیات و موارد تشویقی بتوانیم حداقل 40 درصد این واحد‌ها را وارد بازار کنیم.

,
 
,
محمودزاده شرایط حاکم بر بازار مسکن یعنی گرانی و تورم را ناشی از به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این بخش عنوان کرد و تصریح کرد: نخست ما باید واحد‌های خالی را شناسایی کنیم و این کار با هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های ذیربط مثل شهرداری ها، سازمان و ادارات ثبت، سازمان امور مالیاتی، ادارات برق و آب و گاز شده با سرعت مناسبی در حال انجام و با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان و فراهم شدن اطلاعات آن، این کار شدنی است.
,
 
,
وی گفت: بعد از جمع آوری اطلاعات و هم پوشانی و راستی آزمایی‌ها که ممکن است حضوری هم انجام شود اقدام به وضع مالیات خواهد شد به نحوی که دیگر برای سوداگران صرف نکند خانه‌ای را خالی نگهدارند.
,
 
,
محمودزاده با بیان این که با امکانات امروز 70 تا 80 درصد خانه‌های خالی به راحتی قابل شناسایی است تصریح کرد: همان طور که عرض کردم این برنامه کوتاه مدت ماست و برنامه اصلی و میان مدت ما همان سیاست تولید مدام و پیوسته مسکن است، و آن هم یک سیاست جهانی تجربه شده است. الان ما بیش از 3 برابر آمار جهانی خانه‌های خالی داریم در حالی که در همه کشور‌ها چیزی حدود 3 درصد خانه‌ها به دلایلی موجه خالی است و آن‌ها هم این را با وضع مالیات سنگین ایجاد کرده اند.
,
 
,
معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان این که در تهران هم اکنون 500 هزار واحد خالی داریم افزود: برنامه ریزی میان مدت ما تولید مستمر مسکن و اتمام باقمانده واحد‌های مسکن مهر و اجرای طرح ملی مسکن است و وقتی عملکرد بازار طبیعی شود دولت دیگر نیازی نمی‌بیند که دخالت کند.
,
 
,
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: ما اعتقادمان اینست که سیاست‌ها باید طوری باشد که بدون اجبار و دستور کار، تولید و عرضه مسکن انجام شود و سازندگان نیازی به احتکار نداشته باشند و راغب باشند خود به خود مسکن هایشان را عرضه کنند.
,
 
,
وی افزود: در دنیا هم درصد متعارفی از خانه‌ها بین 3 یا 4 درصد خالی است و در این شرایط که ما قرار داریم باید از فرصت‌هایی که داریم برای تولید و عرضه بیشتر مسکن تلاش کنیم و باید مشخص شود چقدر آپارتمان‌ها نیمه کاره مانده و چرا نیمه کاره مانده اند.
,
 
,
رهبر تصریح کزد: شناسایی همه واحد‌های خالی ممکن نیست و خیلی از آن‌ها قابلیت عرضه به بازار ندارد، یکی برای زیارت خریده در شهر زیارتی، یکی در محلی تفریحی خریده و ... یک زمانی هم خود سازمان مالیاتی اعلام کرد مالیات گرفتن از خانه‌های خالی به هزینه اش نمی‌ارزد.
,
 
,
 روانشادنیا کارشناس مسکن نیز با اشاره به این که دولت در ساخت مسکن ملی باید از تجربه‌های قبل استفاده کند و واحد‌ها را مطابق اصول استاندارد و با فناوری‌های نو بسازد و به موقع تحویل دهد گفت: ما در بخش مسکن مشکلات سخت افزاری جدی داریم مثل کمبود عرضه یا در فناوری ساخت با عقب افتادگی جدی روبرو هستیم که عمر مفید ساختمان را پایین می‌آورد.
,
 
,
وی افزود: مشکلات نرم افزاری هم داریم مثل این که بیش از 70 درصد تقاضای مصرفی خانه برای واحد‌های زیر 100 متر است، اما واحد‌های عرضه شده میانگین حدود 150 متری اند.
,
منبع: تسنیم
,
انتهای پیام/
]
در شرایط فعلی خانه‌های خالی بیش از 11 درصد از کل واحدهای کشور را به خود اختصاص داده است. در شهرهای بزرگ و پرتقاضا این ماجرا غم‌انگیزتر است.