دلیل افول یا مرگ جنبش دانشجویی چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، روز دانشجوی امسال در حالی گذشت که در سال‌های اخیر، التهابات و مسائل بسیاری جامعه را فرا گرفته بود؛ از اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا افشاگری پرونده‌های فساد و... .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , شیرازه, ، روز دانشجوی امسال در حالی گذشت که در سال‌های اخیر، التهابات و مسائل بسیاری جامعه را فرا گرفته بود؛ از اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا افشاگری پرونده‌های فساد و... .,
اما می‌بینیم که جریان دانشجویی در سکوتی کر کننده به سر می‌برد و تقریبا جز چند خطی بیانیه، هیچ کنش دیگری از دانشجویان دیده نمی‌شود. اکنون دانشجویان نه تنها دیگر آوانگارد و پیشرو نیستند بلکه حتی در متن جامعه نیز حضور نداشته و تنها در چهاردیواری دفاتر تشکل‌های خود به سر می‌برند.
,
 
,
شیرازه، به مناسبت روز دانشجو، «دلیل افول یا مرگ جریان دانشجویی در ایران» را از تعدادی از فعالان دانشجویی، جویا شد.
, شیرازه,
 
,
 
,
طباطبایی: مسئولان از گسترش فعالیت دانشجویی در خارج از دانشگاه می‌ترسند
, طباطبایی: مسئولان از گسترش فعالیت دانشجویی در خارج از دانشگاه می‌ترسند,
 
,
سیدمهدی طباطبایی، دبیر مجمع یادواره شهدای دانشجویان دانشگاه شیراز، گفت: از دلایل افول یا مرگ جریان دانشجویی در ایران، دیده نشدن دانشجو و نشنیدن حرف‌های اوست. در حدی که باید و شاید به دانشجو اهمیت داده نشده و این جریان به ویژه در پنج سال گذشته، بسیار منفعل شده‌ است.
,
 
,
همچنین فعالیت‌های دانشجویی در سطح دانشگاه باقی مانده است و مسئولان از گسترش این فعالیت‌ها و مطالبه‌گری‌ها، به ویژه اگر سیاسی باشند، در سطح شهر و جامعه هراس دارند. شاهدیم در اتفاقاتی نظیر اعتراضات مردمی، تشکل‌های دانشجویی به دادن چند بیانیه اکتفا می‌کنند و کار عملی یا تجمعاتی صورت نمی‌گیرد، چرا که مسئولان دانشگاه از این اقدامات و تجمعات می‌ترسند.
,
 
,
زبرجد: جریان دانشجویی نمرده بلکه مسئله‌محور شده است!
, زبرجد: جریان دانشجویی نمرده بلکه مسئله‌محور شده است!,
 
,
علی‌حسین زبرجد، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، اظهار داشت: اعتقاد به مرگ جریان دانشجویی ندارم. در دیدار رمضانی حضرت آقا با تشکل‌های دانشجویی، ایشان به قضیه هفت‌تپه اشاره داشته و فرمودند که دانشجویان به این موضوع ورود و مشکل کارگران هفت‌تپه را حل کردند.
,
 
,
به تعبیر حضرت آقا و مسئولان بسیج دانشجویی، جریان دانشجویی از حالت هیجانی خارج و مسئله‌محور شده است؛ چرا که اکنون شاهدیم فضای هیجان‌زده و دو قطبی، دیگر در دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی وجود ندارد و جریان دانشجویی ماهیت خود را تغییر داده است.
,
 
,
مسئله‌محوری جریان دانشجویی در ابتدای راه خود است و زمان می‌برد تا به اوج برسد و ان‌شالله در نسل‌های بعد، این شکوفایی حاصل شود.
,
 
,
 
,
شهبازی‌زاده: «یکدست‌سازی» و «گلخانیزاسیون» بلای جان جنبش دانشجویی شده است/ با کارمند-دانشجویانی که برای قدرت له‌له می‌زنند مواجه هستیم!
, شهبازی‌زاده: «یکدست‌سازی» و «گلخانیزاسیون» بلای جان جنبش دانشجویی شده است/ با کارمند-دانشجویانی که برای قدرت له‌له می‌زنند مواجه هستیم!,
 
,
حسین شهبازی‌زاده، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی، خاطرنشان کرد: چیزی با عنوان جنبش دانشجویی هیچ‌گاه در ایران وجود نداشته و در سطح جهان، در مواردی استثنایی با کمی اغماض می‌توان گفت تنها در دوره‌هایی جریان دانشجویی وجود داشته است.
,
 
,
روند «یکدست‌سازی» و «گلخانیزاسیون» در سطح فضای سیاسی ایران موفق بوده و در دانشگاه‌ها این عمل، کاملا موفق بوده است.
,
 
,
اکنون با «کارمند-دانشجویانی» مواجه هستیم که برای جذب در بدنه حاکمیت له‌له می‌زند! دانشجویانی که در روز دانشجو، «آن‌ها» به دفتر مسئولان می‌روند و در پشت درهای بسته به جلسه می‌نشینند؛ به جای اینکه مسئولان را به دانشگاه بخوانند و از آنان سوالات اساسی بپرسند. اگر از این جلسات تصویری بگیریم، مشخص نیست که کدام یک از اینان مسئول است، کدام یک معاون مسئول، کدام یک دانشجو و... .
,
 
,
البته رهبر انقلاب هم این موضوع را دیده‌اند و در موردش صحبت کرده‌اند. امروز، فعالیت در تشکل‌های دانشجویی به دوره‌های کارآموزی برای گرفتن پست و مقام در دوران پسا-دانشجویی تبدیل شده است و اینگونه دانشجویان چگونه می‌توانند رابط مردم و مسئول باشند؟!
,
 
,
در یک سال گذشته برخی اتفاقات بسیار خبرساز شد و اذهان عمومی را به خود جلب کرد، از جمله: نامه‌‌نگاری ‌های دو عضو مجمع تشخیص، پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای، اعتراضات بنزینی و... . در این بین، تشکل‌های دانشجویی کجا بودند؟جریان دانشجویی کجاست؟
,
 
,
نباید تنها به بعد سیاسی جریان دانشجویی و دانشگاه نگاه کرد بلکه شاهدیم علم، عقلانیت و خرد پروری نیز در دانشگاه‌های ما تولید نمی‌شود و این حاصل نگاه امنیتی و یک‌دست‌سازی در دانشگاه‌هاست.
,
 
,
شهابی: فشارهای بیرونی، استقلال را از دانشگاه گرفته است
, شهابی: فشارهای بیرونی، استقلال را از دانشگاه گرفته است,
 
,
سید محمدباقر شهابی، دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز، بیان کرد: هنگامی که دانشگاه به دلیل ضعف مدیریت یا فشارهای نهادهای بیرونی، استقلال خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به آنچه معتقد است، عمل کند و با دید سیاسی مسائل را می‌نگرد؛ دانشجو دیگر قادر به انجام آزادانه فعالیت‌های خود نیست.
,
 
,
به دلیل سخت‌گیری‌ها دامنه فعالیت دانشجو بسته‌تر می‌شود و یواش یواش به بی‌خاصیتی جریان دانشجویی می‌انجامد.
,
 
,
همچنین به دلیل مطالعه کم دانشجویان، دغدغه‌های اصیل و مهم در ذهن آن‌ها شکل نمی‌گیرد و دانشجو تنها به برگزاری چند برنامه تالاری در روز دانشجو بسنده می‌کند. این افول جریان دانشجویی را حتی می‌توان در استقبال دانشجویان از برنامه‌هایی مانند جُنگ‌های شادی و میزگرد‌های جریان‌شناسی دید!
,
 
,
شعبانی: «سودمحوری» گروه‌های اجتماعی را از بین می‌برد
, شعبانی: «سودمحوری» گروه‌های اجتماعی را از بین می‌برد,
 
,
محمدسبحان شعبانی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا، توضیح داد: عوامل بسیاری منجر به افول و مرگ جریان دانشجویی در ایران شده است. علامه محمدرضا حکیمی در بحثی به دو مقوله «تربیت: فرد صالح برای برپایی جامعه صالح» و «سیاست: جامعه صالح برای تربیت فرد صالح» اشاره دارد. در کشور ما هر دوی این‌ها مخدوش شده‌اند بدان معنا که ساختار، فرد صالح پرورش نمی‌دهد. ساختار نظام حوزوی و آموزش عالی ما در کنار پرهزینه‌ شدن فعالیت‌های اجتماعی، تربیت فرد را با اختلال مواجه کرده است.
,
 
,
اکنون اصالت دادن به «لذت» به عنوان یک خرده‌فرهنگ اجتماعی که عافیت‌طلبی را رواج می‌دهد و به فرد می‌گوید در لحظه زندگی کن و به فکر آینده نباش؛ نسلی عافیت‌طلب و لذت‌جو را به وجود آورده است.
,
 
,
همچنین جامعه ما به سرعت به سمت سوداگری به پیش می‌رود. هرگونه ارتباط با غیر، بر محور «سود» تعریف می‌شود. مثلا رابطه معلم و شاگرد به رابطه مالی و خادم و مخدوم نزول کرده است و پیش‌تر معلم، که فردی نقش‌آفرین در جامعه بود و سود دهی داشت؛ اکنون به کاسب و فروشنده بدل شده است.
,
 
,
این سودمحوری و کالایی‌سازی اموری مانند بهداشت و  آموزش؛ گروه‌های اجتماعی را از هم می‌پاشاند و اجتماعی‌زدایی از ساحت جامعه رخ داده می‌دهد. این اجتماع‌زدایی نیز افول جریان دانشجویی را در پی دارد.
,
 
,
علی زاده: جریان‌های سیاسی و اشخاص، به خواسته‌های دانشجویان نمی‌پردازند!
, علی زاده: جریان‌های سیاسی و اشخاص، به خواسته‌های دانشجویان نمی‌پردازند!,
 
,
حامد علی‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، تاکید کرد: اصلی‌ترین دلیل افول جریان دانشجویی در ایران، ضعف بنیه فکری و تئوریک دانشجویان است. این ضعف اندیشه‌ای، باعث شده است که جریان دانشجویی با انتخاب‌های نسبتا اشتباه، خود را خرج جریان‌های سیاسی کشور و یا اشخاص کند.
,
از طرفی نیز جریان‌های سیاسی و اشخاص، پس از به قدرت رسیدن، انگونه که باید به شعارها و خواسته‌های جریان دانشجویی نپرداخته و آن‌ها را کنار می‌گذارند. درنتیجه جریان دانشجویی اعتماد خود را از دست داده و در مقابل آن روی به انفعال یا فعالیت‌های غیر موثر در جامعه آورده است.
,
همچنین شرایط علمی دانشگاه‌ها، نبود امید برای ورود به بازار کار و عدم اصلاح ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور؛ پویایی را از دانشجو می‌گیرد چراکه لازمه جنبش و تحرک دانشجو و جریان دانشجویی، امید باری اثرگذاری بر جامعه است.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
شیرازه، به مناسبت روز دانشجو، «دلیل افول یا مرگ جریان دانشجویی در ایران» را از تعدادی از فعالان دانشجویی، جویا شد.