طغیان آفات چوبخوار در مناطق سردسیری "راور" در پی خشکسالی‌ها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد قنبری در گفت وگو با خبرنگار راه آرمان گفت: خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر باعث شده است که درختان مناطق سردسیری شهرستان راور در اثر کم آبی و تغذیه نامناسب ضعیف و به آفات ثانویه ازجمله سوسک های چوبخوار و پوستخوار آلوده شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور افزود: سوسک‌های چوب خوار روی تنه درختان قرار دارند که کرم لارو جگری و سارتا که کشاورزان آن را به اشتباه کرم خراط می نامند باعث خسارت به درختان غیر مثمر (نارون ،چنار، بادام کوهی و …) و درختان مثمر (سنجد، گردو و…) می‌شوند.

,

قنبری بیان کرد: سوسک‌های سارتا ولارو جگری ابتدا باعث خشک شدن سرشاخه‌های درختان و در نهایت با ایجاد دالان در تنه درخت باعث خشک شدن درختان و خسارت بسیار جدی به باغات می‌گردد.

,

وی تصریح کرد: در بعضی از روستاها درختان غیر مثمر از جمله نارون و چنار که سوسک‌های نامبرده شده باعث خالی شدن تنه آنها شده است امکان سقوط و خطر جانی و مالی را برای اهالی فراهم کرده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور به اقدامات انجام شده توسط این ارگان برای مبارزه با سوسک‌ها چوبخوار اشاره کرد و گفت: در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی از چند سال قبل اقدام به آموزش کشاورزان و اطلاع رسانی از طریق شوراها و دهیاران نموده است.

,

قنبری ادامه داد: ولی متأسفانه کشاورزان هیچ اقدام جدی که باید شامل آبیاری، تغذیه مناسب و هرس سرشاخه ها و مبارزه مکانیکی و شیمیایی علیه این آفات باشد، انجام نداده‌اند؛ لذا در آینده نه چندان دور شاهد خسارت شدید و جبران نشدنی به باغات میوه سردسیری خواهیم بود.

,

وی در پایان مطرح کرد: بنابراین کشاورزان باید با شرکت در کلاس‌های آموزشی و مراجعه به جهاد کشاورزی و دریافت اطلاعات، زمینه کنترل این آفات را فراهم کنند تا بتوانیم جلوی نابودی باغات را بگیریم.

,

انتهای پیام/

]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور گفت: خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر باعث شده درختان مناطق سردسیری شهرستان راور به آفات ثانویه از جمله سوسک‌های چوبخوار و پوستخوار آلوده شوند.