سوت‌زنی در شهرداری مشهد توسط نماینده قوه قضائیه رسیدگی می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، زمانی که مردم از مضرات فساد مطلع شوند به منظور دستیابی به جامعه سالم و کاهش فساد اقدام خواهند داشت. در همین راستا، نظارت اجتماعی شامل اقدامات مختلفی همچون نظام پیشنهادها، ارائه گزارش‌های فساد به نهاد‌های رسمی و سوت‌زنی است. سوت‌زنی شیوه‌ای است که در آن شهروندان کمتر با فرد و نظام فاسد درگیر می‌شوند و با اعلان آن، نهاد‌های رسمی را برای بررسی فساد آگاه می‌سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد که رفع این‌ها با مشوق‌های اقتصادی، آگاه‌سازی مردم از حجم فساد‌های کشف‌شده از سوی سوت‌زن‌ها و تقویت نظارت اجتماعی به‌عنوان یکی از تکالیف شهروندی می‌تواند ممکن شود.

,

اجرای سامانه‌های شفافیت به منظور افزایش اعتماد مردمی و کاهش پرونده‌های فساد است.

,

راه‌اندازی برنامه چشم شهر تا پایان سال جاری

, راه‌اندازی برنامه چشم شهر تا پایان سال جاری,

امیر اقتناعی، مشاور شهردار و مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اهمیت موضوع مبارزه با فساد اظهار کرد: یک سری ابزارها و کلیدواژه‌هایی مانند پاسخگویی، شهروند محوری و مردم‌داری در اختیار داریم و روابط عمومی وظیفه دارد از نظر گفتمانی تکرار کند و با ابزارهای مختلف این موضوعات را در اذهان شکل دهد و باورمند شود.

,

وی افزود: درگاه ورودی در شهرداری به نام اداره اطلاع‌یابی وجود دارد که ابزاری به نام تلفن 137 در اختیار دارد.

,

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد ضمن اشاره به اهمیت نظرسنجی و افکار سنجی مردم گفت: بخش جدیدی به نام اپلیکیشن چشم شهر، با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در حال اضافه شدن است که شهروندان می‌توانند انتقادات، گزارشات و پیشنهادات خود را در حوزه مدیریت شهری در آن اعلام کنند.

,

وی افزود: برنامه چشم شهر هم به‌زودی تا پایان سال 98 راه‌اندازی خواهد شد و این برنامه، گوش شنوای شهرداری و مدیریت شهری است.

,

اقتناعی با اعلام این مطلب که ماه گذشته سامانه سجا (سامانه جامع ارتباطات مردمی) به اتوماسیون اداری گام متصل شد تصریح کرد: مردم اعتراضات و انتقادات خودشان را مطرح می‌کنند و سامانه گام نیز سامانه داخلی شهرداری است که این شکایات را به مسئول ذی‌ربط می‌رساند.

,

مردم فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند

, مردم فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند,

, ,

وی افزود: مسئول ظرف مدتی فرصت دارد به آن‌ها پاسخ دهد و در صورت نیاز و عدم پاسخ به مسئول بالاتر ارجاع داده می‌شود و امتیاز منفی لحاظ خواهد شد که البته قابلیت این را دارد که مردم نیز این فرآیند رسیدگی و پاسخگویی را رصد کنند.

,

مشاور شهردار بابیان اینکه روی ادبیات پاسخگویی نیز نظارت می‌شود و اداره اطلاع‌یابی موارد را بررسی می‌کند خاطرنشان کرد: همه این موضوعاتی مانند شفافیت، پاسخگویی و گره‌گشایی به‌عنوان راهبرد کلی شهرداری مؤثر است.

,

وی افزود: این موارد ابزارهایی است که به نظارت مردمی کمک می‌کند و از مؤلفه‌های شفافیت محسوب می‌شود که همه این ابزارها به صورت سیستمی پیاده‌سازی می‌شود و دست بردن در آن امکان‌پذیر نیست.

,

موضوع سوت‌زنی ساماندهی میشود

, موضوع سوت‌زنی ساماندهی می, , شود,

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد گفت: موضوع سوت‌زنی ساماندهی می‌شود اما مسئولیت اصلی آن بر عهده روابط عمومی نیست.

,

وی افزود: سامانه سوت زنی به سامانه‌های دیگر اضافه خواهد شد و باید کمک شود با استفاده از این ابزارها مردم دیده‌بان و دیدگان ما باشند.

,

اقتناعی با اشاره به سوت زنی، شفافیت و مبارزه با فساد مؤلفه‌های مهمی برای رسیدن به حال خوب مردم است ادامه داد: با توجه به مصوبه قانونی مبارزه با فساد، مقرر شده که سامانه سوت زنی و ابزارهای اجرایی شدن آن را با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و شورای شهر  فعال کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

,

هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است

, هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است,

در ادامه شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد فرادستی است؛ این نهاد اصلاً در حوزه شهرداری نیست و یک قاضی در آن حضور دارد و بر اساس آیین‌نامه عمل می‌شود.

,

وی افزود: در ابعاد تخصصی رسیدگی به تخلفات سازمان‌های بخش عمومی، دولت ورود پیدا می‌کند و موارد کارکنان بخش عمومی و دولت رسیدگی می‌شود و ساختاری دارد که احکام آن لازم‌الاجرا است.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به هیئت رسیدگی به تخلفات رسمی گفت: در تخلفات داخلی شهرداری نیز قبل از اینکه در هیئت رسیدگی به تخلفات بررسی شود، مستقل از آن در شهرداری رسیدگی می‌شود.

,

وی بابیان اینکه در حوزه تخلفات تا وقتی که نهاد مرجعی که مانند سازمان بازرسی در هیئت تخلفات موضوع بررسی نمی‌شود افزود: تخلفات خرد که بر اساس گزارشات مردمی و یا سازمان حراست به آن‌ها می‌رسیم، باید سریعاً تعیین تکلیف شود و با توجه به زمان‌بر بودن بررسی نهادهای نظارتی، نمی‌توانیم موضوعات را معطل نگه‌داریم تا رسیدگی طولانی شود.

,

آل شیخ ادامه داد: در خصوص موضوعاتی که نیازمند تصمیم‌گیری آنی است در مجموعه شهرداری تصمیم‌گیری می‌شود و نهادهای نظارتی شهرداری فعال هستند و ورود می‌کنند.

,

رسیدگی به تخلفات آشکار داخل مجموعه شهرداری مشهد

, رسیدگی به تخلفات آشکار داخل مجموعه شهرداری مشهد,

وی با اشاره به فعالیت بازرسی، حسابرسی و نظارت داخلی افزود: تخلفات آشکار را در داخل مجموعه شهرداری رسیدگی می‌کنیم چراکه نمی‌توانیم با متخلف تا صدور حکم قضایی برخورد نکنیم و فرد متخلف نباید در سمت خودش بماند.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد تصریح کرد: ضمن بررسی و برخورد شهرداری نگاه بالادستی قوه قضاییه هم وجود دارد و اقدامات خودش را انجام می‌دهد.

,

وی بابیان اینکه بررسی اولیه تخلفات آشکار تا تعیین تکلیف در مراجع قضایی در داخل شهرداری صورت می‌گیرد افزود: تا زمانی که حکم هیئت تخلفات در مورد پرونده‌ها صادر نشود کاری نمی‌توان کرد؛ اقدامات اولیه در مجموعه شهرداری صورت می‌گیرد تا زمانی که حکم صادر شود و پس از آن به قوه قضاییه ارجاع داده خواهد شد.

,

آل شیخ خاطرنشان کرد: همه پرونده‌ها در تخلفات کارکنان دولت رسیدگی می‌شود اما موضوع سوت‌زنی بر مبنای فضای اعتمادسازی است و اینکه هویت کسی که اعلام تخلف می‌کند تضمین کند تا امنیت خودش حفظ شود.

,

سوتزن‌ها نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند

, سوت, , زن‌ها نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند,

وی افزود: سوت زنی در داخل بدنه شهرداری کارکرد دارد چراکه امکان دارد در شرایط کاری اعلام تخلف در موارد مختلف، برای فرد مخاطره ایجاد کند.

,

, ,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد بیان کرد: مردم شاید نتوانند خیلی از تخلفات را در حوزه شهری کشف کنند لذا افراد داخل مجموعه شهرداری که سوت زنی انجام می‌دهند نیازمند امنیت در شرایط کاری هستند.

,

وی افزود: رسیدگی به موضوعات، تشخیص و قضاوت موارد فساد دارای اهمیت است و مصادیق فساد به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.

,

آل شیخ با اعلام اینکه سامانه چشم شهر ساختار رسیدگی سریع محسوب می‌شود تا معضلات شهری رفع شود گفت: اعلام معضلات توسط مردم انجام می‌شود و پس از ارجاع باید رسیدگی سریع در این باره انجام شود البته برخی از موارد در اولویت و به دلایل کارشناسی و مطالعات صورت گرفته قابل انجام نیست.

,

وی افزود: درباره درخواست‌های خرد، آسیب‌های شهری، رفع شرایط نامطلوب و مواردی که قطعی است باید واکنش سریع صورت گیرد که شهروندان می‌توانند تا انجام رفع معضلات مسیر پاسخگویی را رصد، مطالبه و پیگیری کنند.

,

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ضمن اشاره به راه‌اندازی درگاه ورودی سوت‌زنی قطعاً تا پایان سال 98 اجرایی می‌شود، تصریح کرد: ساختار نظارتی شهرداری در این باره ورود می‌کنند و در ارزیابی عملکرد آن حوزه این موضوعات لحاظ می‌شود.

,

وی بابیان اینکه چیزی به نام سامانه سوت زنی هنوز اعلام نشده است افزود: درگاه ورودی سوت زنی برای ثبت شکایات پس از دریافت ابلاغ مصوب وزارت کشور طراحی و راه‌اندازی خواهد شد که مستقل از سامانه‌های دیگر است.
در پایان باید گفت، با توجه به داشتن مصوبه قانونی مبارزه با فساد، سامانه سوت زنی باید فعال شود و از طرفی از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد.

,
,

انتهای پیام/

]
با توجه به داشتن مصوبه قانونی مبارزه با فساد، سامانه سوت زنی باید فعال شود، از طرفی از موانع سوت‌زنی در جامعه می‌توان به نگرانی سوت‌زن‌ها از پیامد‌های آن و نبود سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد.