نماینده اردنی خواستار لغو قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الخزعله در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: به کلی با قرارداد خرید گاز به لحاظ سیاسی و اقتصادی مخالف هستم و این قراردادی دو سر باخت است و باید کسانی که آن را امضا کردند، مجازات شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: جایگزین‌های بهتری نیز وجود دارد و یکی از ضعف‌های این قرارداد گازی، قیمت ترجیحی آن است که هرگز گام درستی نیست.

,

این نماینده اردنی همچنین به بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی و ناتوانی مقام‌های صهیونیستی در تشکیل کابینه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی ضعیف شده و بدترین دورانش را سپری می‌کند.

,

الخزعله ادامه داد: قبلاً همه طرف‌ها [در اسرائیل] در خصوص اشغال فلسطین متفق القول بودند اما امروز صداهای متضاد از آن‌جا شنیده می‌شود.

,

شرکت ملی برق اردن در سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا برای انتقال گاز از میدان گازی "لویتان" در دریای مدیترانه منعقد کرد.

,

انعقاد این قرارداد، با اعتراض بسیاری از احزاب و گروه‌های مردمی در اردن رو به رو شد؛ همچنان که اخیراً نمایندگان مجلس این کشور تلاش دارند تا موضوع لغو این قراداد گازی را در دستور کار پارلمان قرار دهند.

,

این در حالی است که دولت اردن با این ادعا که این قراداد بین‌المللی نیست و میان دو شرکت امضا شده و پارلمان نمی‌تواند آن را لغو کند، پرونده آن را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارجاع داده است.

,

بر اساس توافق منعقده، از ابتدای سال ۲۰۲۰ شرکت نوبل انرژی آمریکا موظف است به مدت ۱۵ سال، ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز از رژیم صهیونیستی به اردن منتقل کند.

,

این تحولات، چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شاه اردن اعتراف کرده بود؛ روابط امان - تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد.

,

پیش از آن نیز دولت امان از ۱۹ آبان‌ماه ورود بدون روادید اتباع رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های صهیونیست به دو منطقه "الباقوره" و"الغمر" را که پیشتر در اجاره رژیم اسرائیل بود، ممنوع کرد.

,

اما روابط امان و تل‌آویو از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱مرداد ۹۶) و به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان تیره شده است.

,

منبع: ایرنا

,

انتهای پیام/

]
«رائد الخزعله» رییس کمیته امور خارجه پارلمان اردن خواستار لغو قرارداد گازی این کشور با رژیم صهیونیستی شد.